Ni som har vorsteh...

Sv: Ni som har vorsteh...

Ja, det är kanske så helt enkelt att uppfödaren som är van vid att träna upp jakthundar märkte att vår kommer att mogna sent och därmed ta mer tid. Jag tyckte bara att det lät lite konstigt att säga att man inte har tid med honom och därför är beredd att skjuta hunden. Det var också hur han uttryckte sig om jakt och jakthundar i allmänhet som gjorde att jag fick känslan av att det var något annat som låg bakom att han ville bli av med honom. Men jag har kanske fel. Det är kanske inte bara andra som har förutfattade meningar om vortstehn utan även jag själv;)

Jag får nog ge vår fina hund ännu mer kred - han har kanske bra förmåga att skilja på jakt och "fritid". När man går hemma på gården jagar man inte, mer än om de (harar och kråkor) har fräckheten att springa in där:D. Lämnar man gården är man däremot på jakt och då händer det saker.

Långnos: just så är han - lycklig och social.

Härligt med en hundägare som är nöjd med sin jycke:love:

/LL

Som har en labbe på varje sida i soffan:love:

Det skär i hjärtat att höra att en jakthund inte får jaga. Att man kan erbjuda ett aktivt liv och anse att "min hund mår bra även om han inte jagar" är en sorglig syn på saken, och det måste bevisa att den människan aldrig har sett en utpräglad arbetshund jobba med sitt rätta element. Vi har inte så många sådana raser numera, de flesta har någon sällskapsgren och uppfödarsverige är som vi alla vet fel och sjukt, för att inte tala om utställningsbranschen. Men låt oss bevara våra genuina raser till det de en gång ämnades för.

:bow: håller med
kolla bara på settrarna :crazy:

Ja setteraveln är tragisk. Att man bara kan satsa på en ren exteriöruppfödning av "sällskapshundar" med så groteska fanor att de inte skulle palla en kvart på fjället i risig terräng, för att inte tala om jaktlusten som många totalt saknar. Borde vara straffbart!

Är så glad att min ras (trots att det förekommer "draglinjer" på korthårssidan) är en hyfsat jobbig hund understimulerad, dessutom anses inte strävhåren vara särskilt vackra heller av många (vilket jag inte förstår :love:) och låt oss hoppas att det förblir så.

Det är synd när hundarna inte avlas eller används för det de ursprungligen är till för.. Första och enda gången jag tog min labbehane på utställning fick jag höra att han vägde 15kg för lite:eek:. Då är han en aktiv jakthund i perfekt trim, man känner revbenen tydligt och han har midja + rejäla lår. I min enfald trodde jag att labradoren va en jakthund. -Vem drar ut en valross på duvjakt? Vår nya jaktlabbe tik är en riktig liten råtta, så den får antagligen enkel biljett till evigheten av en domare på utställning. Men hon knäpper dem med all säkerhet på nosen i jaktprovsamanhang.

Sen kan man ha en en hund till annat än jakt/bruks/vall utan att hunder lider nöd för det, bara man aktiverar dem med annat och inte avlar på dem med grannens hund av samma ras "bara för att"

/LL

Våran första vorsteh var en korthårig som var just avlad för drag. Han var hemsk om han inte fick dra minst några km varje dag:D Varesig det var på skidor, cykel eller stackars mamma som han drog runt med,haha! Stämmer verkligen det du säger, att de inte är några roliga hundar om de är understimulerade. Energin tycks aldrig ta slut! Familjen nuvarande strävhåriga cykeltränas varje dag, annars blir hon omöjlig att ha att göra med! Hon är liksom överallt och LITE till, som ett yrväder,haha!

Liknande trådar

Hundavel & Ras Hej! Någon här som har gråhund eller erfarenhet? Vi står just nu på kö på en kull som ev föds i januari om de tog sig. 2a plats på en...
Svar
9
· Visningar
1 223
Senast: _Taggis_
·
V
Hundavel & Ras Hej! Planen är att köpa en valp men jag är inte helt säker på ras eller uppfödare/föräldradjur än. Haft finsk lapphund tidigare. Är ute... 4 5 6
Svar
100
· Visningar
11 759
Senast: valpköpare
·
  • Låst
  • Artikel Artikel
Dagbok Det är ju tur att vi inte ska skaffa hund i morgon liksom... Jag som varit 100% säker på att en Corgi är vad som passar oss allra allra... 2 3
Svar
49
· Visningar
6 536
Senast: vallhund
·
Hundavel & Ras Hej! Jag och min sambo funderar på att skaffa hund någon gång inom en relativt snar framtid och vi funderar alltså därför på vilken ras... 2 3
Svar
57
· Visningar
4 249
Senast: eldhroka
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Uppdateringstråd 31
  • FÅRtråden
  • Bråkande hundar