ni som har turridning som företag

cowgirl81

Trådstartare
hur många hästar börja ni med, tjänar man bra, visst de är jobb dygnet runt ingen semester med mer, men är bara nyfiken då ja eventuellt kanske startar nått om några år., va har ni för kostnader, med mer, tacksam för svar, :)

Sv: ni som har turridning som företag

hur många hästar börja ni med, tjänar man bra, visst de är jobb dygnet runt ingen semester med mer, men är bara nyfiken då ja eventuellt kanske startar nått om några år., va har ni för kostnader, med mer, tacksam för svar, :)

Svarar nu inte för egen del men eftersom jag nyss pratade med en bekant som haft turridning sen 1990 men kommer nu att lägga ner sin verksamhet.

Lönsamheten är inte så stor på enbart turridning, det hänger på många faktorer om det ska bli lönsamt eller ej. Inköpet av hästar te x är en väldigt stor kostnad, sen bör man ha alternativa hästar. Dvs om du har för avsikt att ta med exempelvis 5 st på tur, så krävs 5 hästar samt minst en turledar häst kanske två. Man bör också ha reserver, blir en häst sjuk och man inte har någon ersättare kan man riskera att förlora hela inkomsten den turen. Om en grupp på 5 beställer, så vill de säkert inte lämna 1 hemma utan då kommer de förmodligen tacka nej allihop.

Driftskostnaderna på hästarna tillkommer ju, ordinarie veterinärvård får man räkna med men det går aldrig att kalkylera med oförutsedda händelser. Ett exempel, en häst får in en spik i strålen och hamnar på klinik under 1 veckas tid till en kostnad av 28000 kr. Är därefter konvalecent under 6-7 månader, belastar således verksamheten med en kostnad och kan i det läget inte dra in några pengar.

Min bekant startade med enbart turridning, hon tvingades sen att utöka med lektionsverksamhet för att få någon lönsamhet samt även avel och försäljning.
Hon avslutar nu sin bana, och kommer enbart att satsa på avel samt ett kollektivstall som hon kommer att serva till en viss del.
Aveln enbart kommer inte att ha någon lönsamhet alls, förhoppningsvis kommer den att dra runt de hästar som finns kvar men inte mer. Hon kommer att ta ett vanligt jobb, det beror på att hon inte har haft mer semester än 40 dagar sen 1990 och är numera småbarns-mor vilket gör att ekvationen blir svår att få gå ihop.

Det ser ju ut som mitt liv!!:crazy: :D

Jag vet inte mycket om turridning så , men praktiserar på ett ställe där turerna är deras största inkomst ( har resturang, rum m.m )

Som boj sa så är det mycket saker som kan hända som kostar massa pengar.

Har en bekant som hade turridning några år.
De var två vuxna som jobbade heltid och en på halvtid plus att de brukade ha någon praktikant osv.
10-15 hästar, stallet i princip gratis, bara el och foder kostade.
De hade både turridning och lektioner.
Detta genererade EN halvtaskig lön, den andra personen var pensionär och "deltidaren" hade annat jobb också.

Så, jäkligt lönsamt verkar det inte vara... :crazy:

okejj ja kommer eventullet öppna nån form av butik oxå sälja lite hästsaker, men annars hadde ja nog bara satsat på turridning, hum, får kolla min kalkyl ja gjorde, för enligt den skulle ja få en månadslön på 27000.- me bara 5 hästar, å då räkna ja stort, på tex fode rvet å hov, plus sparkonto med mer,

Tycker det låter högt, rent spontant. Har du kommit i håg allt, som t ex ...
- gård och inköp av denna samt underhåll och driftskostnader?
- Ridvägar? (Du kan troligen inte bara utnyttja annans mark till verksamhet, för det kommer att slita).
- Inköp av hästar och utrustning?
- Försäkringar, och avbrottsförsäkring? Skatt, moms?
- Marknadsföring?

har räknat me lån till köp av gård eventuelle markägare, har även räknat bort moms å skatt med mer, plus att ja har lagt till typ ett sparkapital för oförutsedda utgifter,

okejj ja kommer eventullet öppna nån form av butik oxå sälja lite hästsaker, men annars hadde ja nog bara satsat på turridning, hum, får kolla min kalkyl ja gjorde, för enligt den skulle ja få en månadslön på 27000.- me bara 5 hästar, å då räkna ja stort, på tex fode rvet å hov, plus sparkonto med mer,

Hoppsan sa, hur har du räknat då? Hur många turer hade du kalkylerat med per dag, vilket pris och hur har du kalkylerat tillgången av ryttare? För det är viktig bit i lönsamhetsfaktorn nämligen jämn tillströmning av kunder, samt friska hästar.
Det låter inte riktigt det där, jag är synnerligen övertygad om att min bekantning som har en väletablerad turridning och dessutom tar upp till 8-10 personer på en tur inte kommit i närheten av dessa pengar. Hon har dessutom gård som är ganska låga kostnader på, förutom driften då genom att elen skjuter i höjden.

Tycker det låter högt, rent spontant. Har du kommit i håg allt, som t ex ...
- gård och inköp av denna samt underhåll och driftskostnader?
- Ridvägar? (Du kan troligen inte bara utnyttja annans mark till verksamhet, för det kommer att slita).
- Inköp av hästar och utrustning?
- Försäkringar, och avbrottsförsäkring? Skatt, moms?
- Marknadsföring?

Några mer punkter (har drivit turridning i 3 år och tycker att det låter sjukt mycket att få ett netto på 27000kr/mån på 5 hästar).

* Inköp av hästar? Finansiering?
* Kundolycksfallsförsäkring. Ansvarsförsäkring. Försäkring för utrustning. Försäkring för hästar.
* Marknadsföring - räkna med minst 10% av omsättningen för att kunna fylla rimligt. Dessutom gäller det att vara smart och inte slänga pengarna i sjön.
* I praktiken kommer efterfrågan på helger att ge dig fullbokat om du lyckas. Efterfrågan på vardagar är svag, räkna inte med fulla vardagar!
* Hästar behöver vila. Räkna inte med att de klarar mer än högst 2 kortare turer per dag eller 1 längre, samt att de behöver hellediga vilodagar. Annars får du tråkiga, missnöjda hästar som ingen vill rida.
* Hästar behöver tillridning. Räkna med att själv spendera mycket tid på hästarna för ridning och instruktörshjälp, annars lär du få hästar som är svåra att rida. Erfarna ryttare kräks då när de kommer på besök...
* Hovslageri - vid full kapacitet behövs nya skor kanske var 4:e vecka.
* Räkna med att få missnöjda kunder om en häst blir skadad/sjuk och du måste ställa in - ryktet sprider sig fort.
* Djurskyddstillstånd, ca 2000-3000 per år
* Anläggningsdrift ~ el, underhåll, m.m.
* Utrustning, sadel och övrig utrustning kostar runt 10.000 kr-15.000 kr per häst. Köper du billigt skit så håller inte hästarna och ryttarna blir missnöjda.

Kontentan blir att jag inte förstår hur man ska kunna få något netto alls, med bara 5 hästar i verksamhet. Vi har 18 hästar idag (14 i ridverksamheten) och vi arbetar ständigt för att nå bättre lönsamhet. Vi tar inte ut 27.000 kr netto i månaden trots att vi är i princip fullbokade jämt, och har "normala" priser.

Det blir bakläxa på kalkylen, därmed inte sagt att det inte går att försörja sig. Men det är tufft och på 5 hästar får du inte ut någon större lön alls, även om du bedriver världens mest slimmade verksamhet.

har räknat lite mer, tex 9 betalande ryttare på 3,5 timmes tur 5 dar i veckan, me fika är priset 500.- de får ja ut att de blir 450tusen i månaden, sen under sommarhalvåret komme rja ha en badtur ca 6-7 timmar lång 1500.- 9 betalande minst 2 gånger i veckan kan slå ner på lilla rutten de blir 216000.- i månaden, men denna turen ä endast på sommarn när vattnet är varmt, 3,5 timmes ä på vintern,vår å höst mest men även på sommarn men inte lika ofta, under vintern me utgifter på 150000.- kommer ja ha kvar efter skatt å moms ca 126750.-

har räknat lite mer, tex 9 betalande ryttare på 3,5 timmes tur 5 dar i veckan, me fika är priset 500.- de får ja ut att de blir 450tusen i månaden.

Hur räknar du då? 500x9x5x4,5 blir väl 101250?

Sen kan du ju inte räkna med att ha fullt jämnt heller.

Något blir väldigt fel när du räknar, hur får du fram de siffrorna?
Tycker det låter mycket att få 9 betalande ryttare 5 dagar i veckan under vinterhalvåret. Tror det är svårt för redan inarbetade firmor att få ihop så många och det tar många år att arbeta in ett sådant företag.
Hur många ridande har tex. Sjöberga i snitt i veckan under vinterhalvåret?

... och när det regnar, blåser eller annat så folk inte vill boka turer, behöver ställa in och god only knows vilka anledningar de ser som tillräckliga?

Dina uträkningar ser inte ut att ens vara i närheten av realistiska, ens matematiskt sett.

Oj, oj, oj - du var mig en optimistisk en!

Jag drev turridning under några år på 90-talet, och jag säger precis som Sjöberga m fl skriver - du ska vara väldigt tacksam om du åtminstone får fulltecknat på helgerna under sommarhalvåret! Fem dagar i veckan under vinterhalvåret kan du bara glömma ....

Jag drev min turridnig under sommarhalvåret. Kompletterade med lite lektioner och ridläger. Under vinterhalvåret hyrde jag ut hästarna till ridskolor eller privatpersoner. För under månaderna oktober - mars var det i princip noll efterfrågan på turridning.

Och du kan absolut inte heller räkna med att du har fulltecknat på alla turer på sommaren. Och du ska heller inte räkna med att folk som har bokat verkligen kommer ....

Sorry - men det är den krassa verkligheten för turridningsföretag - mycket slit och liten inkomst.

Jag tror också att det är mkt svårt att enbart livnära sig på tur ridning.

Jag har viss tur ridnings verksamhet som ett komplement till min övriga verksamhet.
Där passar det utmärkt , fast då blir det på mina villkor när det passar in.

Sommaren känns det lätt att få kunder som ramlar in...

Men häromkring dyker kunden oftast bara upp och vil ut på tur - det kan jag inte bistå med.

Är det dåligt väder så kan man också lika väl stå med kunder som inte dyker upp...har ju hänt med en del turister - suck.

Själv hyr jag också ut hästar på en rid led 1 - 4 dagar.
där måste bokningar ske i god tid dock för att passa in , men det är också ett ytterligare komplement till verksamheten

//TINA

//Tina

Något blir väldigt fel när du räknar, hur får du fram de siffrorna?
Tycker det låter mycket att få 9 betalande ryttare 5 dagar i veckan under vinterhalvåret. Tror det är svårt för redan inarbetade firmor att få ihop så många och det tar många år att arbeta in ett sådant företag.
Hur många ridande har tex. Sjöberga i snitt i veckan under vinterhalvåret?

Vi har produktutvecklat ganska mycket - och har ganska bra beläggning även under vinterhalvåret. I turridningen är efterfrågan klart mindre (4 turer/vecka a i snitt 4 personer?), men andra produkter med större helhet har en ganska bra efterfrågan året om. Första året var mycket tufft - svårt med att få kunder överhuvudtaget - sedan om man erbjuder något riktigt bra så rullar bollen, med rekommendationer från gamla kunder och många kunder som återvänder.

Men vinstsiffrorna är tagna ur något drömrike - för att kunna erbjuda högkvalitativa produkter har åtminstone vi tvingats till ganska höga kostnader och investeringar. Det är väl det jobbiga - att volymen på kostnaderna är så stor - så det gäller verkligen att få in intäkterna hela tiden. Dyra, vältränade hästar som mest bara står och äter leder till snar konkurs eller avveckling....

Jag tror att utanför Stockholmsregionen är det i princip omöjligt att leva på ett företag som enbart erbjuder turridning utan någon kompletterande verksamhet eller något riktigt unikt koncept när det gäller turridningen. Överhuvudtaget tror jag inte på att etablera företag som erbjuder samma sak som någon annan, det gäller att hitta sin nisch och satsa på att vara riktigt bra där.

Dessutom sliter man ut hästarna psykiskt (och kanske fysiskt) om de ska gå 2 turer/dag med varierande erfarenhet hos ryttarna, 5 dagar i veckan, året om, för att inte tala om att de förmodligen behöver skos sådär varannan vecka. När ska de få vila? När ska de hinna tränas? Reservhästar? (man kan ju inte boka in samtliga sina ridhästar på tur, utifall att något inträffar eller en häst till exempel känns ofräsch på nåt sätt)?

Ingen vill rida på slitna eller hästar som mår dåligt.

Ett litet exempel: Bara varje häst med utrustning kostar en sisådär drygt 50-60.000 kr.......

Jag är helt säker på att TS har överskattat inkomsterna ganska rejält, men framförallt underskattat kostnaderna, framförallt de perifera, med enorma belopp.

En idé är ju att om du nu ska ha lite färre hästar, så kanske du kan komplettera turridningen med tex:

* Medryttare
* Privatlektioner
* Små grupplektioner
* Teorikurser

Iallafall om du tänkte ha åretrunt verksamhet. Är hästarna även inkörda kanske du kan erbjuda turer i vagn.

Lycka till. Går själv i samma drömmar!:p

Liknande trådar

Hästmänniskan Hej! Jag skaffade min älskade häst för snart 2 år sen och är i stallet varje dag och älskar det. Tyvärr är det konstant någonting i...
Svar
14
· Visningar
1 336
Hästmänniskan Jag behöver hjälp! Det är en lång text men om någon orkar läsa och ge mig lite stöttning så skulle det uppskattas enormt! För er...
2
Svar
28
· Visningar
3 108
Senast: Lavinia
·
Hästmänniskan hejhej, ursäkta för mycket text 🥲Jag har precis tagit studenten och ska flytta ganska långt bort i början på nästa år. Ponnyn som jag...
Svar
8
· Visningar
631
Hästmänniskan Gammal användare, men vill gärna vara anonym så ingen som läser det känner sig utpekad. Jag har en lång historia i hästvärlden med egen...
Svar
16
· Visningar
1 674
Senast: tara
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

• Tvättstugedrama