ni som har stora hästar?!

B

blindabelinda

jag har stora funderingar på att köpa en shire, ett sto som är född -98 och 172cm i manken. nu är frågan vad en sådan jätte kan tänkas äta. hon ska användas till promenadridning.

jag vill ju vara säker på att detta är en häst som jag har råd att föda, och när jag ringde till dom som sålde så fick jag som svar att hon är ganska lättfödd, men han som jag pratade med har inte hand om hästarna i vanliga fall, så något mer kunde han inte säga..

så, ni som har stora hästar:
vad äter dom per dag? hur mycket hö ungefär? hur mycket foder? vilken sorters foder?

Min erfarenhet av shirehästar är att de verkligen äter som hästar! :D

När jag hade två shirehästar, 2 och 8 år gamla hemma + ett litet varmblodigt travsto så åt de en rundbal hö på dryga 300 kg på knappt en vecka. Ändå hade de inte helt fri tillgång. Hade de haft det så hade de ätit mer kan jag lova.

Nu har jag bara ett shiresto kvar hemma, hon är 8 år och äter förutom en hiskelig massa hö ca 3 kg lucernpellets om dagen.

Men hur mycket en shire bör äta skiljer sig nog från häst till häst. Jag är ingen expert på shirehästar.

Det bästa är nog om du ringer en uppfödare av shirehästar. De kan säkert svara på dina frågor. :)

Det är nog en bra idè att ringa någon som har bra erfarenhet av just shirehästar... sen är det ju väldigt individuellt också från häst till häst.

Men annars kan man ju tänka sig att han ska minst 10-12kg hö/dag. Han väger säkert 700-800kg (eftersom han är så hög) och om man räknar 1,2kg/100kg kroppsvikt (vilket är minimum)på 800kg så blir det= 9,6kg.
Kallblod brukar vara lättfödda och han behöver säkert inte mycket kraftfoder utan det räcker med hö (han skulle bara promenadridas?).
Tror iaf inte att han skulle bli dyrare än ett halvblod i samma storlek (mankhöjd) eftersom de normalt behöver mer mat för att hålla hullet... (svårfödda oftare)

Lycka till! Kul med en shire... Jättevackra hästar! :)

jag har i stora drag räknat lite på en foderstat som innehåller 15kilo hö och ca 2,5kilo kraftfoder..

kan det verka rimligt?

Åhhh, fina hästar! Har en i min bekantskapskrets, något större och äldre. Hon får ungefär 13 kg hö + 1 kg havre och 1,5 kg (?) betfor per dag (samt vitaminer och mineraler) och har fri tillgång på halm. Promenadrids.

Lycka till med hästköpet! :bump:

Tack så mycket!!

jag är så spänd, har alltid varit min dröm att köpa
en shire, och nu känns det som om att de finns plats
för en i ekonomin..

Tänk på att leta fram ett bra hö med värden runt 8 i MJ och 45 - 50 i Srmp, då kan du göra en verkligt billig foderstat. Då skulle du klara dig på 11-12 kg hö och lite mineraler, dvs runt 30 kr om dagen.

mvh Jessica

Ska ett kallblod verkligen ha så mycket kraftfoder??!
Om den bara ska promenadridas?

Tycker du ska fråga någon som är bra på just Shire! De kanske skiljer sig från andra kallblod som normalt behöver ytterst lite kraftfoder...

Tycker att 2,5kg verkar väldigt mycket! Bättre att ge mer av GROVFODRET istället.

jag tog hand om en Shirevalack en gång. Han var 1,89 i manken och vägde ett ton. :crazy:Så nog åt han alltid... :D
Det gick 16kg hö, och 3kg krafftfoder om dagen. (Eller inte enbart krafftfoder, eftersom det var 1,5kg var lusern)

Men ett stort lycka till, de är underbara hästar! Ett tips förresten är att kolla hovarna noga. Många shires har ganska dåliga hovar, eller mkt spröda.

Mängden kraftfoder beror alltid på vad grovfoderanalysen säger och inte alls generellt på rasen.

mvh Jessica

jag har räknat med 1,5 kilo hippo alfa, resten är lite "småplock"..

men jag vet inte säkert, hon som säljer ska ringa mig imorgon och berätta lite mer, både specifikt om den hästen och om shirehästar i allmänhet..

Jo, hovarna är jag medveten om, det är ju inte bara shires som har "dåliga" hovar, och efter att ha haft hand om en fjording som hade otroligt dåliga hovar så är jag väldigt noggran med att verkligen kolla på det! det är ju som dom säger, utan hovar ingen häst!

jag är så himla spänd! har ju alltid velat ha en shire, och nu så kanske det äntligen blir sant! och inte bara vilken shire som helst, utan en vacker mörk dam med fiin bläs och två vita strumpor, precis så som jag alltid tänkt mig att den ska se ut :love: :love: :love:

Men GENERELLT brukar väl kallblod vara mer LÄTTFÖDDA och därmed inte i lika stor behov av kraftfoder?

Jag skulle inte vilja generalisera vad gäller raser överhuvudtaget. Det finns kallblod som har högre krav än vissa halvblodshästar (min kallblodstravare t ex) och det finns halvblod som inte kan titta på gräs utan att svälla upp. :smirk:

Sedan finns det många ponnier (som också anses lättfödda) som har ganska höga behov.

Jag tycker det är bättre att glömma bort hela generaliseringsbegreppet och titta på individens behov istället.

mvh Jessica

Jag tycker det är bättre att glömma bort hela generaliseringsbegreppet och titta på individens behov istället.

:bow: Väldigt bra skrivet.

Ofta ser man här på forumet trådar som:
"Vad ger ni era fjordingar?"
"Hur mycket mat ger ni era shettisar?"

Fram för individuell foderstatsuträkning på varje häst oavsett ras! :)

Men GENERELLT brukar väl kallblod vara mer LÄTTFÖDDA och därmed inte i lika stor behov av kraftfoder?

Det går inte att säga generellt när det gäller NÅGON hästras. Kallblod kan ju vara mer eller mindre hög/lågpresterande, svår/lättfödda. Det varierar massor beroende på om de är ungdjur, hästar som arbetas, dräktiga, vilande, högpresterande, går på bete....

Dessutom är ju behovet av kraftfoder beroende på hur grovfoderanalysen ser ut.

men som tur är så skulle just denna vara lättfödd..

enligt han jag pratade med som visste i stort sett igenting..

Ja, det är bäst givetvis! Men jag får jämt höra om det där med kallblod eftersom jag har en själv... "inte ska du väl ge henne för mkt kraftfoder, hon är ju ett kallblod" eller något liknande. (och då handlar det havremängder UPP till 0,5kg och några dl betfor förutom lusern, mineraler, b-jäst osv)

Då undrar jag om dessa personer vet vad de pratar om. :angel:

Vet de inte vad grovfoderanalysen säger så bör du inte lyssna på dem.

mvh Jessica

Om du inte har någon höanalys får du väl prova dig fram! Det gjorde jag med mitt ardenner sto jag hade på foder. Hon fick 9kg hö, 1kg havre, 0.5kg betfor + mineraler vilket hon klarade sig utmärkt på. Då reds hon bara ibland (sänkte kraftfoadret senare också iofs) pga hälta hela tiden.

Men runt en 13-14 kg hö skulle jag prova med först eller prata med ägarna om nuvarande foderstat.

Liknande trådar

Foder & Strö Hej! Nu behöver jag lite input från er. Det är lång läsning och jag förstår om ni inte orkar läsa 😅 Jag vill vara tydlig från början med...
2
Svar
21
· Visningar
2 960
Anläggning I januari får jag hem ett förhoppningsvis dräktigt sto (köpt lite "grisen i säcken" hon är bara ultraljudad 3v efter betäckning då hon...
Svar
6
· Visningar
1 605
Senast: Roheryn
·
Hästhantering Jag har ett 165 cm sto och en 1 meter shettis. Behöver lasta dom tillsammans i min transport och köra en sträcka som kommer ta ungefär...
2 3
Svar
43
· Visningar
6 213
Senast: D&D
·
Foder & Strö Hej! Jag har en liten ponny på under 1 meter, en smäcker modell. Har henne nu i en hage tillsammans med en annan liten ponny men ägaren...
Svar
11
· Visningar
2 898
Senast: Egonson_
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Kattbilder #10
  • Hundrelation
  • Katthår