ni som har stora hästar?!

Sv: ni som har stora hästar?!

Våra shires har fri tillgång till ensilage, och utöver det får
dom betfor och havre. Ca 1 kg av varje/utfodring.

Detta är när de rids regelbundet. Dessa hästar har ganska :angel:
lätt för att lägga på sig lite för mkt, speciellt med fri tillgång till grovfoder.

Vad gäller ensilaget så räcker en stor bal i ca 2-3 dagar,
hästarna är 6 st (1 hingst ,2 avelsston, min shire/ardenner, 1 halvårsföl + 1 2 veckors föl)

Kan tillägga att dessa hästar inte behöver mer kraftfoder än tex
ett vanligt Hbl. Pga storleken menar jag. Man utfodrar ju efter vad
man vill att hästen ska prestera. Men mer hö/ensilage blir det ju...

nu e ja jätte dålig på hur mycket en shire väger, men min pålle som är 178 cm hög och vägde 656 kg när han var omusklad och faktiskt lite för smal, äter nu tre kg krafft om dagen. Krafften består av 1,5 kg fibergi, 1,5 kg havre och 7,5 dl betfor. Han äter nu 7 kg hösilag om dagen, men under vintern kommer han få minst 10 kg hösilag, helst 12 kg.
Till en shire skulle jag nog ge ungefär samma, kanske försöka ge fritillgång till hö, lr upp mot 12 kg kanske och sen 3 kg krafft till, fibergi tycker jag är bra då pållen blir mycket rund och fin i hullet av det och sen lite havre för att göra det billigare, då det kostar skjortan med bara fibergi tex. ;)

Mkt bra sagt, fortsätt så! :)

Har läst många skrämmande nyheter om att flera olika hästraser allt oftare drabbas av fång pga förlite kunskap om hur stor mängd hästen egentligen behöver. Jag har tre stora kallblod, 1,65 - 1.70 cm och väger ca 700kg.

Jag anser att man inte alltid ska förlita sig på att beräkna en foderstat. Något jag har fått lära mig genom åren är att fodra med ögat. Om hästarna ser bra ut, ser ut att må väl, pälsen är glansig och fin och att hästarna är pigga och villiga att arbeta, vet jag att då behöver jag inte ge dem något extra kraftfoder. Jag använder förtillfället mina hästar till promenadridning. Det enda tillskottet de får på sommaren är lite betfor för att de ska kunna få i sig vitlöken.
De har heller inga kraftiga beteshagar.

På vinten får de 10-13 kg hö, betfor, mineraler och vitlök ( vanlig vitlök, ej pulver).
Mitt tips är att använd dina ögon och fodra med förstånd!!

När det gäller foderstat till shire så är det som alla andra hästar väldigt indviduellt, jag har tex nån som äter 5kg kraftgrund/dag och 22kg hö. Några har allt från 2 kg grund/dag med fri tillgång hö i hagen på dagen och 5 kg hö på natten till 4kg grund/dag och fri tillgång i hagen och 5 kg hö på natten.
Sen spelar det ju också roll om vad man gör med dem. Går de bara i hagen, är de dräktiga, rids, körs osv. Jag ger även 1-2dl majsolja i fodret på ungdjur och de äldre som kanske pga åldern har lite svårt att hålla vikt för då bulkar de upp fett bra utan de farliga proteiner som kan göra att de växer för fort eller att man ger så mycket kraftfoder att risken för kolik ökas.

Jag tycker personligen att 15 kg hö/dag är för lite. En häst i frihet äter 17-18h per dygn och då räcker 15kg inte långt. En häst reglerar också sin kroppstemp med mat så om det är kallt äter de mer för att hålla tempen uppe.

För att undvika de så kallade "dåliga" hovarna så rekomenderar jag att verka sin shire ofta. Deras hovar växer som en treklöver och är de då barfota så slår de lätt av en "klöver"bit om de blir för långa och hovspricka bildas men oftast så är det väldigt ytliga sprickor som på inget sätt påverkar hästen. Ser bara trist ut. Så det behöver inte bara ha med att göra att hornkvaliten är dålig.

Sv: Re: ni som har stora hästar?!

Sweet skrev:
Min erfarenhet av shirehästar är att de verkligen äter som hästar! :D

När jag hade två shirehästar, 2 och 8 år gamla hemma + ett litet varmblodigt travsto så åt de en rundbal hö på dryga 300 kg på knappt en vecka. Ändå hade de inte helt fri tillgång. Hade de haft det så hade de ätit mer kan jag lova.

Nu har jag bara ett shiresto kvar hemma, hon är 8 år och äter förutom en hiskelig massa hö ca 3 kg lucernpellets om dagen.

Men hur mycket en shire bör äta skiljer sig nog från häst till häst. Jag är ingen expert på shirehästar.

Det bästa är nog om du ringer en uppfödare av shirehästar. De kan säkert svara på dina frågor. :)

Jag hde i höstas 3 ardenner i en hage. Vi ställde då ut rundbals hö på ca. 200-250 kg. Det åt dom upp på 20 timmar. Då hade dom ändå lite gräs att plocka i.

jösses vilken biff:) har aldrig hört/sett en nordis som är så stor! har du någon bild på honom?

Nämen har denna två år gamla tråd fått LIV igen?

Hur har det gått med din shire?? :) Eller köpte du någon sen?

Hihi, jag har ju svarat i denna tråd och det var på den tiden om jag ännu inte hade lärt mig foderstatsberäkning... :angel:

Hej

har själv ett shire sto på 175 cm 3 år
jag var i kontakt med stall hercules som föder upp dessa raser och hon tyckte att min häst ska ha fri tillgång till hö, alltså så behöver dom minst 2 balar hö om dagen!! De är mkt de men dom behöver det
då dom är så stora! Kraftfoder får hon som en nórmal stor häst!
Maria

jag har en ardenner o han äter ca 14-15 kg hö ½ kraftskopa havre/kornkross 2dl(torr) betfor o 1,5 dl jäst.

Hej!

Jag har en ardenner, och han har hela tiden klarat sej bra på hö, betfor och mineraler (8 år nu). Nu jobbar han inte så mycket, men rider du varje dag skulle jag nog lägga till nåt kilo KRAFFT ponny. Kallblod och ponnyer har liknande ämnesomsättning, fetma, fångrisk etc. Att hästen är lättfödd betyder nog att du inte behöver pilla med en massa specialgrejer, soja och sånt, utan din häst tillgodogör sej maten bra. En del hästar, främst fullblod, kan ju äta som en elefant och fortfarande se ut som vinthundar...

En tumregel är 1,5 kg hö per 100 kg häst. För en häst på 800 kg (som min väger) blir det 12 kg/dag. Det blir han varken fet eller mager på.

Kontakta stallherkules om ni vill veta mer om shirehästar
de gjorde jag, hade en på foder, hade inte ägarn strulat så hade jag varit en stolt ägare nu till ett mkt vackert sto!!

www.stallherkules.se:banana: :rofl: :angel:

Kontakta stallherkules om ni vill veta mer om shirehästar
de gjorde jag, hade en på foder, hade inte ägarn strulat så hade jag varit en stolt ägare nu till ett mkt vackert sto!!

www.stallherkules.se:banana: :rofl: :angel:

hej maria 25.. har du en shire häst idag? komtill vårt forum då på Shire/clydesdale. vi vill ha dit alla shireälskare.

(har inte läst hela tråden och jag får nog säga att jag lånar den lite nu) i början iaf så stog det att någon/några gav sin shire (kmr inte ihåg mängden exakt och kanska blandra ihop hästarna) typ 13kg hö, 3 kg lusern och typ 1 kg havre eller vad det var och jag ger mitt varmblodssto som rids dagligen och ska börja hopptränas 11kg hö, 2,5kg lusern mellan 1,5 och 2,5 kg havre och ca 1 kg betfor om dagen :S är det mkt?? :O (fast hon har förstås lite svårt att hålla hullet!?)

Liknande trådar

Foder & Strö Hej! Nu behöver jag lite input från er. Det är lång läsning och jag förstår om ni inte orkar läsa 😅 Jag vill vara tydlig från början med...
2
Svar
21
· Visningar
2 960
Anläggning I januari får jag hem ett förhoppningsvis dräktigt sto (köpt lite "grisen i säcken" hon är bara ultraljudad 3v efter betäckning då hon...
Svar
6
· Visningar
1 605
Senast: Roheryn
·
Hästhantering Jag har ett 165 cm sto och en 1 meter shettis. Behöver lasta dom tillsammans i min transport och köra en sträcka som kommer ta ungefär...
2 3
Svar
43
· Visningar
6 213
Senast: D&D
·
Foder & Strö Hej! Jag har en liten ponny på under 1 meter, en smäcker modell. Har henne nu i en hage tillsammans med en annan liten ponny men ägaren...
Svar
11
· Visningar
2 898
Senast: Egonson_
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Kattbilder #10
  • Hundrelation
  • Katthår