Ni som har stallpellets...

Tussemaja

Trådstartare
Jag började med stallpellets för ca en månad sen. Och tyckte till en början att det funkade bra. Lättmockat, torr och lagom fast bädd. Men efter ett tag tyckte jag att bädden blev "stenhård", och när man gräver ner en bit så är det väldigt fuktigt i botten, vilket förståss är en naturlig följd av att man vattnar och vattnet blir liggande kvar i de understa lagren. Så hur gör ni andra för att sköta om bädden?

Sv: Ni som har stallpellets...

Jag har inte bädd alls. Tycker precis som du att bädden blir stenhård. Har inte haft problem med att den blir blöt då jag inte vattnar under de kallaste månaderna.

Ett tips är att du vattnar i påsen innan du häller ut det i boxen, så blir det inte så blött.

Jag har bränslepellets. Nu är min häst jävligt äcklig så jag måste vända allt varje dag för att få ut allt blött, så hon är ett undantag. Men den renliga hästen i stallet får också sin bädd vänd och allt kiss tas ut. Den bädden är jättefin, ren och torr.

Jag använder träpellets, den som säljs för att elda med.
Jag har inte bädd, mockar ur allt varje dag och vänder runt. Brukar hälla upp en säck i skottkärran och vattna på och låta ligga där och svälla innan jag har ut det i boxen. Vattnar bara i boxen om jag tycker det känns som risk för damm (bronkithäst), och då vattnar jag inte på speciellt mycket.
Jättenöjd med min pellets :)

Jag har nyligen börjat med spånpellets och jag blöter den inte alls. Min häst som var hur grisig som helst har nu jättefint i boxen!

Jag har torvbädd i botten och träpellets på det. Funkar fint här iallafall. Blötlägger inte, pelletsen trampas sönder med tiden och ytan hålls fin.

Jag använder också spånpellets/träpellets som man eldar med. Häller upp en påse i skottkärran och häller över ca 10 liter vatten. När det har dragit till sig vattnet och löst upp sig så häller jag ut det i boxen. Pelletsen som ligger i botten blir såklart lite fuktig, men eftersom jag sprider ut det i boxen så torkar det jättefort. Några timmar senare har det mesta fallit isär och blivit poröst spån. Några få är kvar i pelletsform ett par dagar innan det blivit söndertrampat överallt.

Min bädd är varken hård eller blöt. Hade jag vattnat på bädden så hade den säkert blivit det, men i och med att jag vattnar i skottkärran och den fuktiga pelletsen ligger överst i bädden så torkar det fort.

Jag har hört att stallpelletsen inte ska behöva vattnas för att den är såpass mjuk att den faller isär ändå, har dock inte testat själv. Träpelletsen som är gjord för eldning är betydligt hårdare pressade och faller inte isär lika lätt. Och nej, det blir inte fuktigt när man blöter dem. De faller isär och sen torkar det på ett par timmar.

Jag har stallpellets till alla mina tre. Till unghästen hade jag torvbädd och stallpellets överst och det var kanon! Tog ut bajs och eventuell kiss där det blev blött men det var inte ofta. Sen tog min bror hand om mockningen några dagar.... det resulterade i att jag fick byta ut allt i alla boxar... då åkte bädden oxå ut i ena boxen.

Icke bäddar tycker jag oxå funkar kanon med stallpellets! :) kisset blir som en klump för mej och det är lätt att mocka ut. Ungefär som i en kattlåda.

Men det tipset du fick att vattna i påsarna tycker jag att du ska prova :idea:
Så gör jag nu när det är kallare ute. Finns lite biler jag lagt ut i tråden 'billigt spån'

Det kan bli som en skorpa över när det är riktigt kallt men den trampas lätt sönder, har aldrig varit med om att den blir genomfrusen.. (har kallstall)

Tack för era svar. Får väl experimentera lite, för jag har köpt på mig en massa påsar, så jag kan inte bara byta ut....

Jag har spånpellets. Jag vattnar inte. De trampas sönder fort iaf. Hästen har skor.
Jag har heller inte bädd.

Jag upplever de bäddar där man vattnat(de jag känner vattnar i sköttkärra/hink/påse etc inte i boxen) känns fuktigare än min box.
Jag vill ha en torrare känsla från start iom att min ponny är en gris som utöver inget toaletthyfs doppar silaget i vattenkoppen och slaskar runt vatten. Han plaskar med andra ord ner rätt bra själv.

Vattnar man i skottkärra kan man ju vattna lite och sen vända runt dem i vattnet. Då behöver man inte ösa på lika mkt vatten som om man vattnar direkt i boxen. Pelletsarna faller iaf sönder.

Hej!

Jag har också en gris och får vända hela bädden ut och in varje dag. Blött blir det också just nu.

/Lavinia, vet inte längre vad för strö som kan tänkas funka.. ALLT blir så himla blött!!

Vattnar på och vänder efter ett tag (några minuter) upp bädden/liksom "fluffar upp bädden". Vattnar lagom mycket då en för torr bädd gör att mina hästar nyser då det är så fint damm. (Men ser att en del inte vattnar alls) Men vattnar heller inte för mycket så den blir för blöt utan lagom.

jag köper träpellets (på XL) och blöter dom i en skottkärra (2 vattenkannor med varmt vatten) och har sen in i boxen men jag blandar det med det lösa spånet och kutterspån men man måste vända runt på allt varje dag för annars blir det fort hårt just för att det är så fint spån i dom.

Ett tips som jag började med, och funkar om man har vattenkopp, är att sätta en stor balja under koppen så att det mesta slabbet hamnar där om hästen blöter höet. Jag fick lägga ett par stenar i botten på baljan bara, men sen fångade den upp mycket vatten.

Billigast och bäst för min häst har varit halm, men nu kunde vi inte ha det i senare stallet.

Knapplånar mig själv. Frågan är åxå vad som är "hårt underlag" för en häst...? Jag menar, när de ligger ute så är det ju inte mjukt och fluffigt precis. Så frågan är om jag tänker för mänskligt när jag bedömer hårdheten....? För ett fast undelag vill jag absolut ha, som ligger stilla...

Jag har bränslepellets. Nu är min häst jävligt äcklig så jag måste vända allt varje dag för att få ut allt blött, så hon är ett undantag. Men den renliga hästen i stallet får också sin bädd vänd och allt kiss tas ut. Den bädden är jättefin, ren och torr.

Bädd är för mig att man inte vänder upp och ner på hela boxen utan endas tar ut endel av kiset nån dag i veckan, om dom kissar mkt på ett speciellt ställe. en det är kanske olika hur man definierar ordet "bädd".

Om man tar ut allt kiss så var dag (vilket jag tycker är att föredra (har halmpellets så jag tänker att det är detsamma med träpellets) så ska ju inte underlaget bli så kompakt. Men jag vattnar å andra sidan inte mina pellets.

Man skulle väl kunna kalla det underlag istället. Jag kan inte låta bli att ta ut det blöta, min häst är helt sanslös när det gäller att slabba ner.

Men när det gäller hur kompakt det blir tror jag också det beror på hästen. Jag kan ju se och jämföra med min stallkamrat som sköter sina pellets likadant som jag sköter mina. Hennes häst har sån där fint luftigt underlag alltid. Hos min häst är det fint och luftigt i typ 1 dag på sin höjd, sen börjar det sätta sig och bli kompakt.

Nope, inte det minsta. Eller ok, det kommer lite vatten på när jag spiller ur vattenhinken, men jag vattnar inte medvetet, just eftersom jag vet att fröken häst blöter ner så fruktansvärt mycket oavsett strösort.

Det tog henne ungefär 1,5 vecka att förvandla i helt nyströad spånbox (vanligt spån den gången, kommer inte ihåg hur mycket vi la in men det var massor) till lervälling. Häst stog ute ca 12 h/dag, precis som nu- hjälper inte ett dyft..

Hon är exceptionellt bra på att grisa ner, tyvärr.

/Lavinia, mockat grisar på jobbet i åratal, men går helt bet på den här grisen..

Hej!

Hade det varit så att det blöta kom från hinken hade det nog funkat. Tyvärr är hinkstället det mest torra stället i boxen, sen blir det blötare och blötare ju längre bak man kommer...

/Lavinia

Liknande trådar

Juridik & Ekonomi Jag vet inte vad jag vill med tråden men,, jag behöver lämna. Jag har koll på alla bostadsköer, privata hyresvärdar och blocket bostad...
3 4 5
Svar
88
· Visningar
14 819
Senast: Johanna1988
·
Lantbruksdjur Hej alla fårägare. Efter ett längre uppehåll i fårägandet skaffade jag fem stycken Gotlandslamm i höst som jag provisoriskt inhyste i en...
Svar
15
· Visningar
4 272
Senast: Efwa
·
  • Artikel Artikel
Dagbok Huset jag köpte hade inte använts som permanentbostad på de senaste “60+-ish” åren, och hade även stått helt lämnat åt sitt öde under...
2
Svar
26
· Visningar
7 805
Senast: Calmiche
·
  • Artikel Artikel
Dagbok När jag köpte mitt nuvarande lilla hus så ”avslöjade” säljarna på kontraktsdagen att de inte skulle komma att tömma huset, utan att det...
Svar
7
· Visningar
2 267

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Guldfasanerna
  • Oseriös avel 2023
  • Akvarietråden V

Hästrelaterat

Tillbaka