ni som har (små) ponnyer, träning?

F

Fantasi

Ja, hur mycket(hårt) tränarn ni era a-b ponnysar, hur lägger ni upp träningen?

har själv skaffat en a-ponny, som jag kör, men då jag sedan tidigare bara har haft storhästar så har jag ingen direkt erfarenhet av hur ofta och hårt man kan köra/träna en ponny, dom känns ju så bräckliga i jämförelse med en stor häst :angel:
så jag vill gärna höra hur erat träningsschema ser ut, ni som oxå har små ponnysar som hålls igång och arbetar.

Sv: ni som har (små) ponnyer, träning?

Ähum, de är inte särskilt bräckliga jämfört med varmbloden...;)

Beror helt på hur god grundkonditionen är och vad du gör med ponnyn när den arbetas.
När man väl fått en bra grundkondition och en god styrka hos ponnyn så behöver den inte arbetas så hårt och så ofta. Ett varierand arbete är det bästa för alla hästar.
Foder och hagens urforming (kuperad? stora ytor att röra sig på?) inverkar också.

Min shettis skulle lätt orka med att köras varje dag, men det är min tid som spökar. Men vartannan dag kör jag ut i skog och mark i varierande tempo, har för tillfället inget bra ställe att ha lite mer seriös körträning.

Ponnyn har en dålig kondis, tjock och otränad.

jag har hittils kört honom varannan dag i varierat tempo ca 45 min samt promenerat honom för hand varannan dag 30-45 min.

ska kanske lägga till att jag bara haft ponnyn i två veckor.

Tjock o otränad...?
Minska på körningen så ponnyn inte blir trasig... Muskler och kondition måste finnas först!
Varannandagsträning är en jättebra ide´men du måste först få en grund på ponnyn.
Gå mycket, gärna i backar. Longera, löshoppa, löslongera, NH-träna. Beroende på körutrustning och körvägar så kör kanske 2-3 gånger per vecka, ett lite "hårdare" arbete och 2 lättare. Kan du ha med ponnyn som "handhäst" när du rider är det jättebra!
Var väldigt observant på vad ponnyn orkar.

När jag fick hem min ponny för lite mer än ett år sedan va han oxå tjock och otränad. Men jag promenerade med honom när jag ändå gick med hundarna. Cyklade och tömkörde i bl.a backar.
Och nu är han i toppkondis och har finast muskler av alla hästar i stallet av varierande storlekar.

ok, då ska jag minska på körningen och öka på promenaderna+ lite longering/tömkörning! tips på ett bra träningschema?

måste också fråga en avstickare, hästen är ju som sagt inte i kondition, men ändå svettas han så gott som inget efter man kört, hästar utan kondis brukar ju vara dyngsvettig för minsta lilla, hur kommer det sig? svettas vissa mer än andra?

när du cycklade, måste inte ponnyn trava mest hela tiden då? tänkte på att man ska variera gångarterna så det inte sliter på lederna..

Det går ju att cykla långsamt med så ponnyn skrittar. Sen ta ett rejs då å då i galopp.
Annars så är ju trav jättebra kondisträning, om man har bra underlag vill säga.

Liknande trådar

Övr. Hund Personligen tycker jag att det allmänna debatt-klimatet börjar bli riktigt ruggigt, det har varit det ett tag också. Nu pratar jag...
2 3
Svar
49
· Visningar
7 550
Senast: IngelaH
·
R
Hundavel & Ras Hej alla, förlåt för ännu en rastipstråd! Hoppas det finns någon där ute som orkar läsa :) Jag känner att det börjar bli dags för mig...
2
Svar
22
· Visningar
6 297
Senast: LaMagia
·
Relationer Hur vet man om det är dags att göra slut? Hur vet man att man är kär? När relationen inte flyter på och det finns saker som skaver hur...
3 4 5
Svar
97
· Visningar
16 191
Hästmänniskan Hej, är 15 år och går alltså åttan nu. Är väldigt bra på att skriva långt så om du ej orkar läsa skrolla ner:) Började på 4 h gård när...
Svar
16
· Visningar
2 977
Senast: a1agnlju
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka