Ni som har häst i norrland :)

F

Fnytt

hej!
har förstått att ni kan ha svart av mygg ibland...så hur gör ni med alla mygg på sommaren? för jag antar att ni alla inte har tåliga nordsvenskar. har ni någon mirakelkur eller har ni täcken på hela sommaren :o ?

(kanske ligger i fel forum, vet inte)

Sv: Ni som har häst i norrland :)

Blandar matolja eller rapsolja krossad vitlök och skvattram det har vi när vi rider ut så får vi vara ifred från brems i alla fall. annars är det switch som gäller. sen smörjer vi våra hästar med hästsalva så fort vi ser att dom blivit bitna mellan bakbenen eller virvlar mm. Nylanders brukar funka på svans och man för att hålla bort en del smådjur i alla fall. fast jag tycker brems, knott och svidon är värre än myggen.

Jag har väl sett tre kanske.
Knott däremot har vi haft tjockt av i början av sommaren sen blev det mest broms och andra elakingar.
Jag har sagt det förut och jag säjer det igen. Beckolja.

Mygg? Jag tror jag sett två i sommar.
PL

Blandar matolja eller rapsolja krossad vitlök och skvattram det har vi när vi rider ut så får vi vara ifred från brems i alla fall. annars är det switch som gäller. sen smörjer vi våra hästar med hästsalva så fort vi ser att dom blivit bitna mellan bakbenen eller virvlar mm. Nylanders brukar funka på svans och man för att hålla bort en del smådjur i alla fall. fast jag tycker brems, knott och svidon är värre än myggen.

jo det är iof sant.

var mest intresserad eftersom alla säger att det är så himla mkt mygg i norrland (har aldrig varit i trakterna själv...) och om man har en känslig arab eller liknande, hur man handskades med det. vissa hästar kan ju bli helt galna av myggen, knotten och brömsarna(som jag säger).

MVH.

Bland de värsta ställen jag varit i myggväg så är det skärgården. :crazy: Bra mkt mer än den del av norrland jag brukar vara i, dvs södra Lappland.

hej!
har förstått att ni kan ha svart av mygg ibland...så hur gör ni med alla mygg på sommaren? för jag antar att ni alla inte har tåliga nordsvenskar. har ni någon mirakelkur eller har ni täcken på hela sommaren :o ?

hej

visst fasen har vi mygg, knott och broms...men de går...blandar en egen gojja som jag sprayar dom med och den med knottallergi går med flugtäcke...dock var jag nere i skåne i sommras och där höll JAG på att bli tokig...satan i gatan vad ni har flugor....:(

de har inte vi i dom mängderna som fanns i skåne i sommar...däremot har bromsarna varit som jumbojettar i sommar :smirk:

å jag har araber...å inte är de nån fara med mygg ohyra och kyla...mina hästar går ute alltid minst 12-14 timmar/dygn och dygnet runt på sommarn....härregud...hur tror ni dom klarade sig i de vilda???*s*

catten

hej!

Jag som bor delvis i Jämtland och delvis i Västerbotten brukar göra eget myggmedel. För mygg kan jag lova att vi har så det räcker till och blir över!
Blandar med lite allt möjligt som brukar finnas i kylskåpet, samt tjära.
Funkar HUR BRA som helst! Mycket bättre än köpt myggmedel tycker jag, och dessutom billigare. ;) Behöver inget täcke på hästen heller.

Och så vill jag bara påpeka att Nordsvenskar kan vara bra mkt känsligare än araber om dom har knotteksem, t.ex.

beckolja har funkat fint i sommar

Jag brukar blanda eget ......barnolja och beckolja, funkar jättebra.:)
Har även blandat i en skvätt vitlök nån gång också, men det behövs inte...

Haha jo det heter ju att vi har väldigt mycket mygg men jag tror att dom blandas ihop med dom betydligt elakare knotten och svidona för dom kan vara riktigt jobbiga. Men så länge man håller efter hela tiden och smörjer så brukar det gå bra. Du får komma uppåt och kolla in läget själv:)

Liknande trådar

Hästvård Jag är lite fundersam gällande en av våra hästar, ett 18-årigt islandssto. Hon har under en ganska lång period (sedan sommaren 2022)...
2 3 4
Svar
76
· Visningar
8 183
Senast: Roheryn
·
Hästvård Jag har en häst med fyra vita strumpor och rosa hud därunder. Har under de senaste åren drabbats av olika grad av mugg/rasp under senare...
Svar
8
· Visningar
914
Senast: Fiorano
·
Hästvård Hej! Mitt vuxna islandshäst sto på 12 år har för några månader sedan påvisat ”svaga” bakknän och ”problem” med patellan. Vi har...
Svar
9
· Visningar
709
Senast: tara
·
Hästvård Hej! Jag har ett sto som jag haft i 2år och har några bekymmer jag skulle vilja diskutera. Min häst är 5år gammal som under...
2
Svar
24
· Visningar
3 356
Senast: Ridinglady
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar