Ni som har era hästar "hemmavid"...

Re: Ni som har era hästar \"hemmavid\"...

Var i landet bor ni? Gästrikland/Sandviken/Jäderfors
Hur många hästar har ni? 2 + 1 inhyrd
Hur stora marker? Inte en aning!

Vi bor i Småland..och har för närvarande 5 halvblod, varav två åringar. Dessutom har vi en shettis.

Vi har förhållandevis stora marker där den allra största delen är skog. Ungefär 30 hektar är vall och bete...så någon brist på sommarbete har vi inte..:))..men det är både arbetsamt och dyrt att ha ordentliga stängsel till flera stora hagar.
Vi är tacksamma att det inte funnits så mycket häsar på gården på länge eftersom vi då kan erbjuda helt parasitfritt bete för ston och föl.

Under vintern är det värre...men vi har två lite större rasthagar och tre mindre fållor...men funderar på att försöka utöka och tänka om där. Skulle så gärna vilja ha dränerade grushagar på vintern...:))

Bor i Östergötland, mitt på slätten. Jag o min kille köpte den här lilla hästgården för två år sedan. Vi fem boxar och mycket extra utrymme i stallet (man kan bygga fler boxar men det tror jag inte vi kommer att göra). Dessutom finns det faktiskt en belyst paddock, samt att jag har 15 min skritt el 3 min bilväg till ridhus :).

Jag har tre egna hästar hemma (20- årig D-ponny, 6- årigt hbl sto, 1- årig hbl hingst) och i vintras hade jag en inackordering, en jämnårig kompis till fölis. Ev kommer den och en 5-årig hblval att bo här till hösten oxå, så något mellan 3 o 5 hästar blir det.

Mark har jag inte så mkt; tomten är på 13 000 kvm o av det är väl ung 10 000 (1 ha) hagar (2 st). Det räcker gott och väl som rasthagar på vintern, men däremot inte som sommarbete, så jag arrenderar ytterligare 3 ha precis i anslutning till vår tomt.

Var i landet bor ni?
Kungsbacka, Halland

Hur många hästar har ni?
4 st egna islandshästar + 1 inackorderad

Hur stora marker?
4 ha

en fråga, tänkte att de flesta här har ganska lite mark,

vad har ni fått betala för era gårdar?

vi har gett 2275 000 kr för våran, då med en stor villa på 180 kvm, och 3 stora lokaler (som varit verkstad innan, en har varit stall för kanske 20 år sedan), samt stort dubbelgarage, mkt förrådsutrymmen, ett lider.
och så 28 ha mark.

Vi gav 350.000 för vårat. 3 ha mark (gärden + lite skog).
Ganska litet hus 4 rok. Lagård med stalldel. Tre andra mindre byggnader för djur & förvaring.
ALLT i behov av renovering! :)

375'000:-
Antar att sjö- och fjällutsikten kostade, men vi har fått info om att gården är värd det dubbla idag

Jag bor i Skaraborg, har två hästar för tillfället. Ca 5 hektar mark.

Jag bor i Landvetter utanför Göteborg

Vi har tre hästar, en pensionerad fjording på 28 år, en halv pensionerad islandshäst på 25 och en till isis på 8 år.

Vi har ca 3 hektar mark. Växlar vinetrhage från år till år, på sommaren används alla till bete så att de andra får växa till medan en betas av. Det är 4 hagar...

/Linda

Nu äger jag inte gården som jag har mina hästar vid men jag arrenderar den. Har just nu oräkneligt antal med hästar (hinststaion i år) i vanliga fall så är det 8 hästar oftast 6 vuxna och 2 unghästar.(+ 2-4 föl sommartid). Har 2 h vinterhagar och 2 h sommarhage som är "mina" sen lånar ena bonden ut 1 h naturbete och så skickar jag mina ston till andra ändan av ön där ett stort stall behöver hjälp att beta av marken. Bor i Sthlms innerskärgård, här har man inte råd att köpa egen gård, finns bara en till salu just nu, 32milj! :(

*lånar knapp*

Var i landet bor ni?
Ca 5 mil norr om Stockholm.

Hur många hästar har ni?
Två halvblod och fem shetlandsponnyer.

Hur stora marker?
Ingen aning, äger inte mycket själv utan arrenderar av en snäll granne :D

Bor i norra Bohuslän.
Har 2 hästar, ett föl och en minihettis.
Gården är på 12 hektar, men jag har arrenderat ut och använder själv 4 hektar (det räcker bra till mina hästar).

Norra Skåne bor vi. Har en liten gård med stall, totalt 3 stooora boxar och 2 minishettisboxar. 5 hektar mark varav 2,5-3 hektar är bete resten är skog. Vi har bete så det räcker på sommaren till alla hästarna.

Liknande trådar

Hästmänniskan Jag har ett riktigt dilemma som jag mår riktigt, riktigt dåligt av. Jag har 2 ston och en äldre valack. Valacken är 20 år, har en åkomma...
2
Svar
24
· Visningar
2 542
Senast: mars
·
Hästmänniskan Alltså blev lite paff av vad en säljare svarade så måste kolla om jag är koko eller om det ändå är ok. Är intresserad av en häst. Vi...
2 3 4
Svar
75
· Visningar
6 106
Senast: Tualma
·
Hästmänniskan Hej! Jag ska i helgen provrida en häst. Jag gillar den på video och hoppas att det skall vara ”rätt”! Dock skall jag utomlands i 4...
Svar
11
· Visningar
1 215
Senast: Oh_really
·
Hästmänniskan Bokade in provridning idag på en häst. Ägaren skrev då det sista ”Glöm inte att komma i nya kläder iom smittorisken”. Brukar alltid...
2
Svar
23
· Visningar
2 610
Senast: warg
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Hemlösa hundar ökar
  • Senast tagna bilden XV