Ni som har era hästar "hemmavid"...

Re: Ni som har era hästar \"hemmavid\"...

norra ångermanland
en egen häst, en på foder samt förhoppningsvis en på väg till nästa sommar (FÖL!)
Föräldrarnas gård, samt mycket mark som mer än gärna lånas ut till beten av vänliga grannar -> nästan obegränsat med mark

Bor i Småland, har två hästar, en D-ponny och en tvåårig connemara. Dom går "i vanliga fall" i en hage med storlek typ som en fotbollsplan. Hela hagen är i uppförslut så ni kan ju räkna med en del "galoppövningar" av den lilla uppför backen! På sommaren och ibland på vintern/hösten går de på bete hos grannen, oftast med ett par andra hästar i en hage på 5 hektar. Sen har vi några småhagar på typ 40*40 meter där de går ibland.

bor i värmland har en egen häst och en ponny har 31 ha mark.
kommer förhoppningsvis 2 pållar till till hösten (inhyrda kusar)

Om man ser till vad som kallas "hästgårdar" i Storstockholm, så är det ofta tomter på kanske 9-10000 kvm...

Vi finns i södra norrland och har eget stall med 3 boxar. Har också 3 hästar, men bara två hemma, och så ser det ut att förbli. (Å andra sidan är 3:e boxen utmärkt som förvaringsplats :) ).

Har EN hage, som är ganska stor. Denna mockas minst 1 gång/ vecka minutiöst (0 EPG på båda hästarnas senaste träckprov) men det räcker inte till bete, alltså hö året om även om givan blir mindre somamrtid.

Helt ok, vill inte ha mina islänningar rundare än så ...

Bor i västra Värmland
Har just nu tre hästar+ föl på väg nästa år.
Marken är på 3 ha. Har även snälla grannar som lånar ut sin mark på sommaren! :love:

Var i landet bor ni?
Småland
Hur många hästar har ni?
3 st halvblod 15 år, 3 år och en på 2.5 månader
Hur stora marker? Inte en aning

Norra Storstockholm, 3 halvblod och en shettis, drygt 1 ha bara men det får gå...

Inte så bra som jag skulle önska, det blir lerigt och på vintern måste de få massa sly att gnaga. Bete är inte att tänka på, jag får hyra in mig hos någon som har.
Men hagarna är jättestora när de mockas (regelbundet minst en gång i veckan), konstigt, då tar de aldrig slut...

vi flyttar ut till en gård första september :).
den ligger precis utanför stan (jag kommer ha nästan líka långt till centrum som min kompis har och hon bor i ett villaområde utanför stan). superbra läge alltså.
fast det ligger ändå väldigt skyddat och finns bara gårdar runt om kring (så ingen direkt "gård utanför stockholm-gård").

vi har 4 hästar.

och 28 ha mark = 280 000 m2 :).
varav ca 12 ha skog, 11 ha åker, 4 ha bete och 1 ha övrigt.
åkrarna är utarrenderade tom nästa år, så nästa år sår vi vall på åkrarna och sedan skördar och släpper hästarna där antingen samma år eller året efter vet intve riktigt.

vi har en stor hage, som även går in i skogen, och en annan som är något kuperad, och en mindre ängshage.
sen är det en beteshage med skog oxå.
så hagarna räcker gott och väl till 4 hästar innan arrendet går ut :).

när vi får tillbaka all mark, så kommer vi bygga fler boxar och sedan hyra ut.

här är det även mkt planer, paddock ska byggas förmodligen i år (kommer bli runt 25X45), rundcorall, samt en lång sandad/grusad travslinga runt hela stora åkern och runt skogen :banana:.

får se hur lång tid det kommer ta bara :angel:...

Bor i Skåne.
Har sex hästar hemma, den sjunde är utlånad till avel och nr åtta bor hos min tävlingsryttare, nr nio har vi delad vårdnad om ryttaren och jag, för tillfället är han hemma. :)
Jag har 13 tunnland, ska eventuellt arrendera ett par tunnland till så jag kan ta egen hö-skörd. :)

Var i landet bor ni?
Dalsland!

Hur många hästar har ni?
1 stor (165cm) och en liten (79cm)

Hur stora marker?
Ca 1,5 ha, kommer troligtvis att arrendera grannens mark oxå så då blir det 1 ha till.

Skulle vilja ha minst 4 ha men nu är det som det är. Stöd fodr´rar redan nu!

Jag bor i södra Stockholm, har 2 hästar och 3 ha mark (skog och bete). Önskvärt med med mer betesmark men jag ska ev få låna lite av en granne! ;)

Var i landet bor ni?
Södermanland
Hur många hästar har ni?
3 st egentligen,men för närvarande en saluponny hemma också
Hur stora marker?
ca 5 ha,en stor skogshage för vintern,en sjöhage,som sommarbete varierat med skogshagen och de två små hagarna runt stallet

Var i landet bor ni? - Småland
Hur många hästar har ni - Två shetlandsponnier
Hur stora marker - För stort har bete till 4 stora häst minst

Jag bor på Öland har fem hästar ett halvblod, två islänningar ,em welsh och en foder nordsvensk.Just det grannens travare också ja...
De går på c:a tio hektar en mindre vinterhage och en större sommarhage.Om de inte rids eller används sommartid har vi de i ett större hägn på ung.25 hektar. :)

Var i landet bor ni? Skåne
Hur många hästar har ni? 2
Hur stora marker? 5 ha

Liknande trådar

Hästmänniskan Jag har ett riktigt dilemma som jag mår riktigt, riktigt dåligt av. Jag har 2 ston och en äldre valack. Valacken är 20 år, har en åkomma...
2
Svar
24
· Visningar
2 542
Senast: mars
·
Hästmänniskan Alltså blev lite paff av vad en säljare svarade så måste kolla om jag är koko eller om det ändå är ok. Är intresserad av en häst. Vi...
2 3 4
Svar
75
· Visningar
6 106
Senast: Tualma
·
Hästmänniskan Hej! Jag ska i helgen provrida en häst. Jag gillar den på video och hoppas att det skall vara ”rätt”! Dock skall jag utomlands i 4...
Svar
11
· Visningar
1 215
Senast: Oh_really
·
Hästmänniskan Bokade in provridning idag på en häst. Ägaren skrev då det sista ”Glöm inte att komma i nya kläder iom smittorisken”. Brukar alltid...
2
Svar
23
· Visningar
2 610
Senast: warg
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Hemlösa hundar ökar
  • Senast tagna bilden XV