Ni som har engelskt fullblod.. :)

Lycanthrope

Trådstartare
Jag har ju som tidigare skrivit bestämt mig för att köpa engelskt fullblod. Jag undrar bara över lite rykten och sånt. Jag har hört att fullblod har väldigt känsliga ben, stämmer det? Och hur påverkar det isåfall hästen? Jag har en nordsvensk och hon har aldrig vart halt lr liknande men hon har ju pelare till ben. Och hur känsliga är dem när det gäller kyla, om man inte klipper dem/om man klipper dem.
Hur bra är dem på att hoppa? Att dem kan hoppa vet jag, men hur långt kan man komma? Självklart beror det på kroppsbyggnad och så också. Massa konstiga frågor,, jag vet.. :o :D

Sv: Ni som har engelskt fullblod.. :)

Det är väldigt individuellt. Fullblodet jag hade var extrem på många punkter både bra och dåligt.

Sen en kompis som har ett fullblod som är av annan typ och kaliber men lika på vissa punkter.

Men jag kan ju bara svara på det fullblodet jag hade men ha i åtanken att han var extremt känslig.

Ben: Han hade förslitningsskador efter att ha varit galopphäst i x antal år innan han kom till mig. Haltade ju till och från då men det berodde på skadorna då.

Hovar: Extremt dålig kvalitet. Smulade sönder, tappskor var vardag. När han tappade en sko blev han näst intill blockhalt. Fick gå med PG-beslag och skos om var 4:e vecka (800kr/gång)

Kyla: Han fick ha vintertäcke på sig i mitten av juli en gång då det regnade lite ute och han stod inne i skogen i hagen och bara skakade innan han fick täcke på sig.

Värme: Mycket problem med flugor! Dessutom tålde han inte flugmedel somvar köpt i affär. Gjorde eget på vitlök + citron och spädde ut massor så gick det ganska bra. Fick allergisk reaktion på andra medel.

Hoppning: När han väl var frisk så snubblade han väl över 30 cm den gången jag skulle prova hans hoppteknik. Blev ingen mer hoppning för oss ;) (kompisens fullblod hoppar jättefint däremot!)

Nu var han ju extrem och för att nämna lite bakgrund hade han aldrig ätit gräs innan han kom till mig. Då var han 7 år gammal. :smirk:
Men han var en underbar häst! SÅ KLOK!

Jag kan bara svara på några frågor.
Självklart är det olika från häst till häst, men en del har problem med hovar, o så brukar en del av dom vara frusna. Min kompis fullblod kommer över 160 cm banor med ryttare, så en del kan hoppa rejält ;)

Okey. Den hästen jag hittat är inte galoppad, han är 2 år och sadelvan. Har bra hovar, går barfota ft.
Så han verkar inte vara extrem.. om han e frusen vet jag inte. Vill veta mer om denna underbara ras! :banana:

Har själv ett fullblod. Hon har varit skadad rätt mycket, men de två senaste gångerna pga att andra hästar har varit dumma mot henne. Hovarna är helt okej! Visst har hon tappat skor ett par gånger, men absolut inte ofta. Oftast sitter skorna på och hovarna är fina i sådär 12-13 veckor (var tvungen att vänta så länge en gång pga massa rasp). Hon är inte särskilt frusen heller, blir lite setel om de tär minusgrader men får hon ha täcke är det helt ok. Jag hade henne på lösdrift i vintras emd ett tjockt vintertäcke på natten och ett tunnare på dagen och hon var aldrig inne. Nu har jag nyss släppt henne på bete och hon har inte ens täcke på natten och klarar det fint.

Dock är hon känslig i ryggen... Har nästan inga tyggmyskler så det beror ju på det, hon verkligen hatar att man försöker rida barbacka på henne.

Och hoppa kan hon, kommer lite sent på hindrerna ibland men hoppar iaf och river väldigt sällan. Men är det bana vi hoppar så skärper hon sig och hoppar ordentligt.

Världens bästa ras helt klart :D

Senast ändrad:

Min är hel och så. Inga problem direkt. -89 och pigg och fräsh. Hela ben, bra hovar. Ska va hoppad typ 140 :) fast har ju själv inte hoppat henne så högt :smirk: men det kommer la kanske till sommaren :bump:

Jag lånar lite av din "mall"

Mitt "fullblod"

Ben: Helt ok, har inte varit halt eller påvisat några förslitningskador, han gick några år på banan som ung. Har överben.

Hovar: Fick problem med dem ett tag över höst/vinter. Hade/har dålig kvalitée och skorna ramlade var 4:e vecka. Fick tillslut bytt hovslagare och då satt plötsligt skorna 7-8 veckor. Har just nu väldigt torra hovar.

Kyla: Klarar det bra men får extra mycket mat under vintern. täckade sent och han skaffade jättepäls!

Värme: Ogillar flugor och knott, känslig runt öron och mule och får "huvudskaknings ticks"

Hoppning: Älskar att hoppa men har lite dålig teknik då han inte hoppats så mycket. Kan dock inte se att höjden verkar vara problem, mer avsprångsbedömning och att ta det lungt efter :)

Temprament: Helcool! Inte rädd för något nästan. När han blir rädd, fryser han. Är lite stressad väver och krubbiter i samband med mat och om nån kompis försvinner men det har blivit bättre och nuförtiden gör han sällan något.

Mat: Otroligt svårfödd, faller ur varje vår/höst. Kräver mycket kraftfoder! (ps har proteinfattigt hö)

Skador: Ja mer skadebenägen än andra hästar jag haft men mest småsår, tex skrapsår från hagen. Haft lymfangit två gånger pga småsår på benen.

Trots allt negativt kan jag säga att jag inte ångrat en gång att jag köpt honom! :)

Jag har hört att fullblod har väldigt känsliga ben, stämmer det?
Min blev röntkad som 12 tror jag. Enligt vetrinären hade väldigt bra ben för sin ålder :)

Och hur känsliga är dem när det gäller kyla, om man inte klipper dem/om man klipper dem.
Klipper min, så en del täcke behövs. Under sommaren under långa regnperioner (typ en hel natt) behöver hon täcke för att inte stå och darra av köld sen :crazy: Dock bara ett ofodrat regntäcke.

Hur bra är dem på att hoppa?
Helt okej teknik när vi tränat ett tag. Jobbar dock inte mer än hon behöver ;)

Många av de fullblod som jag har träffat på har haft dåliga hovar.
Typ inget att spika i.
Svåra att få i hull på, lättfrusna av sig.
Känsliga både på gott och ont. Tittiga men känsliga i ridning.

Sen har ju många förslitningsskador i ben osv, men det beror ju mer på hur de är tränade innan.

Ja vad som är bra, de är lätta att få upp i kondition, blir aldrig trötta.
Ofta lätthanterade om de gått löp och transporterats mkt. Brukar hoppa bra.

Okay.. Han har aldrig gått löp eller nåt sånt så några förslitningsskador borde han inte ha. Han e bara sadel/träns van och longerad, mkt hanterad. Det är allt.. O han kommer förhoppningsvis redan i Juli :D:D :banana: :banana:

Kan berätta om mitt lilla fullblod med då.

Har otroligt bra hovkvalite för att vara fullblod enligt alla hovslagare. Har bara skor fram.

Klipper inte, men hon klarar sig bra med "normala" täcken på vintern, ej dubbla.

Hade svårt att få upp henne i hull i början när jag köpt henne, men nu har jag inga som helst problem med det längre. (Får ofta beröm för att hon är så fin i päls och hull)

Hon kan vara orolig i vissa lägen, men sen i andra situationer så är hon hur cool som helst.

Hon ÄLSKAR att hoppa (lite föör mycket...) hoppar bra med fin teknik.

Har inte haft problem med några knepiga hältor eller så, får hon nåt sår så läker det fort och fint.

Det var lite om min lilla! Som för övrigt oxå finns i Lerum :)
Lycka till med din lille pajk!

Kyla: Han fick ha vintertäcke på sig i mitten av juli en gång då det regnade lite ute och han stod inne i skogen i hagen och bara skakade innan han fick täcke på sig.

Mitt fullblod stog i utebox hela vintern med bara ett 200g täcke, frös aldrig och satte INGEN vinterpäls.....

toughcookie skrev:
Mitt fullblod stog i utebox hela vintern med bara ett 200g täcke, frös aldrig och satte INGEN vinterpäls.....

Låter som min dam, har haft hösttäcke på henne hela vintern och det har gått utmärkt.

Halvbloden i stallet som har stått med både två och tre täcken har fått klippas tre-fyra gången i vinter, min är aldrig klippt i hela hans liv trots att han gått ganska tufft på banan!

Min lilla Fullblodstjej...

Ganska dålig hovkvalité, är dock på bättringsvägen.

Är ganska lättfrusen, speciellt känslig för regn.

Är det nån häst i hagen som gör sig illa, jaa..då är det HON såklart :D

Har överbett, vilket är vanligt på fullblod så hon får lätt hakar som måste åtgärdas 1-2 ggr/år.

MEN - det jag skrivit ovan kan jag leva med, därför att hon är världens underbaraste lilla tjej :love: :love: :love:

Hon är väldigt nyfiken av sig, oerhört "vaken" och uppmärksam. Så levande.

Hon är väldigt tydlig när hon vill/inte vill något. Hon kan bli jättearg och stampa med hoven när hon tycker NEJ om något.

Hon visar alltid när hon har ont någonstans, tydligt. Sen gäller bara för mig att klura ut vart, men jag brukar lyckas :D

Hon är otroligt lättlärd.Och hon VILL lära, tycker det är kul att lösa uppgifter.

Hon är rolig att rida, väldigt lätt i typen, och hon är pigg. Lite het rättare sagt, men lyssnar för det mesta på matte när jag inte tycker att det är en bra idé att bara galoppera :p
Älskar hennes temperament!

Hon är jättebra på att pussas :love:

Hon är snäll mot alla hästar, tar hand om den som är lite mobbad :love:

Hon har ett hjärta av guld min lilla pålla, och jag vill inte vara utan henne.

Men den dagen kommer ju när hon inte längre finns :( , och jag kan definitivt tänka mig ett nytt fullblod då!

"Hon är väldigt nyfiken av sig, oerhört "vaken" och uppmärksam. Så levande."

Det där stämmer in precis på min tjej med!
Så otroligt nyfiken! Åhh... matte, kolla en hästbajs på vägen! Den måste vi nosa på, å titta där, där ligger en pappersbit, ska vi kolla..?

Ja, just bajshögar som man träffar på som ligger på marken ska noga inspekteras :rofl:

Som sagt var, är det väldigt individuellt men jag kan ju svara för min pålle :D

Ben: Han har helt okej ben men så fort han får lite större sår så sväller dom upp till ballongstorlek, så man får ju vara noga med skydd när man rider.

Hovar: Allmänt helt ok, har en mindre hov fram som växer dubblet så fort som dom andra, vilket resulterar i ganska höga hovslagarräkningar.

Rygg: Min pålle har seriösa sadelspoblem och det skulle jag tippa på att han inte är ensam om, hög, rejäl manke och smal rygg!

Päls: Tunn, han går med dubbla täcken (med hals) på vintern och man kan inte rida utan ländtäcke om det är för kyligt. Men det är klart att oim du aldrig har några täcken på hästen så kanske den sätter ordentlig vinterpäls.

Humör: Min är ovanligt cool men som dom flesta andra vääldigt känslig. Är det nåt som är farligt så talar han om det :crazy: Men detta är även positivt, han är väldigt vaken och "om man ber om något så får man det med en gång" så att säga.

Hoppning: Men får vara noga med att "hålla om" och rida ordentligt. Men viljan och tekniken, den har han defenitivt, benen drar han upp så mycket han bara kan. :D Och han HATAR att riva.

Senast ändrad:

Får man fråga vade det är för fullblod du ska köpa?? Stam, ålder osv....
Fullblodsnerd som man är så vill man ju veta allt!

Liknande trådar

Utrustning Jag ska köpa nytt bett till min ponny då det vi har nu är för litet. Han har 11,5 i fasta ringar men vilken storlek blir det då med lösa...
Svar
5
· Visningar
1 293
Senast: Freazer
·
Hästvård Hej! Jag har ett tolvårigt D-Ponny sto som jag tävlar dressyrklasser på, det finns nog några som sett mina inlägg här på Buke. Jag har...
2
Svar
21
· Visningar
4 425
Senast: mackan
·
Kropp & Själ Alltså, jag känner mig dum som frågar, men det här börjar bli löjligt. Jag har i grunden hösnuva, allergi mot björk, gräs och en annan...
2 3
Svar
43
· Visningar
5 903
Senast: Inte_Ung
·
Hästhantering Hej! Är det någon mer där ute som känner igen sig. Jag har ett fullblod på nu 6 år som jag skrivit om här förut, visserligen går det...
2
Svar
24
· Visningar
3 344
Senast: Esset
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Uppdateringstråd 30
  • Promenadskor vinter