Ni som har engelskt fullblod.. :)

Sv: Ni som har engelskt fullblod.. :)

Mitt fullblod är inte särskilt kännslig när man borstar henne, och hon brukar inte frysa lätt.
Däremot så har hon inte världens bästa hovar, ofta tappskor.
Vad gäller hoppning så är min ganska duktig, med lite träning skulle hon nog bli en fin hopphäst, kanske inte dom högsta klasserna...

Mvh Sandra

Mitty fullblod som är född ute o gått på lösdrift till han kom till mig i höstas vid 4-års ålder. Startat ett par gr.
Ben : Bauta överben ,slår sig ofta med ballongben som följd men inte halt av det.
Klipps annars tjock päls fryser mindre än vår connemaraponny.
Har täcke ute o inne av olika tjocklek ,inget på sommaren.
Hyffsade hovar några tappskor pga hagbus .
Tänder fullblods bett dvs lite överbett med lätt för att få hakar.
Lättfödd ,äter allt till skillnad från ponnyn som bara äter det som passar för stunden.
Ganska liten men kompakt byggd .
Hoppar bra med god teknik har bara börjat lite lätt hoppar ca 90-1m Kanske inte för svår klass men lagom bra för mina behov.
Inte tittig utan ganska cool o avslappnad (spec jämfört med den hysterskt taktande ponnyn vi har)

Mitt fullblod då:

Dåliga hovar, dock ovanligt med tappskor, utflutna hovar o tunn i sulan o ömfotad däremot.

Benen är helt ok, men han har en benägenhet att göra illa sig då o då. Lätt att få lymfangit i samband med skada.

Är inte särskilt frusen. Går ute dygnet om året om, med tillgång till ligghall o fritt med mat. Har haft ett vintertäcke på honom när det varit nödvändigt. Något känsligare vid regnväder. Får mycket men kort o ullig vinterpäls.

Matvrak i kubik, kan äta jämt. Viktigt att proteinkvoten är högre än sex, annars faller han ur.

Temperamentet är helt oslagbart. Gullig, mysig o storhjärtad. Som någon sa, lätt att läsa av. Lite pjålig kanske.... Visar tydligt när något är fel eller inte passar. Cool kille - flyger i luften ibland, men aldrig några riktiga dumheter.

Hopptekniken är helt OK, det är jag som är hopprädd...

Han heter Second Reef, två år gammal valack. Riktigt läcker rödbrun färg med svart maan och svans och stjärn. Han är e. Barrier Reef (årets häst i Norge 2000 inom galoppen) och U. Fanatic-Second Set.

kan lägga upp en bild så snart det går!! :bump:

Mitt fullblod: Nyss fylda fem, aldrig startad, såld av banan som två åring.

Hovar: sämre på sommaren, måste skos i 4-5 veckors intervaller, vinterhalvåret är han helt ok, hade problem med trampskor första månaderna då jag köpt honom, nu har han breddat sig och därmed korrigerat steget samt hovslagaren har hittat tekniken för just honom, så nu funkar allt bra.

Ben: aldrig varit skadad så han blivit halt, dock är han klantig i hagen och har ofta småsår som blir svullna och läker långsamt. definitivt mer problem med sånt än tidigare hästar av andra raser jag haft!

Temperament: kan ha humör, sur i boxen, dock värdens snällaste och gosigaste utanför den, ÄÄLSKAR att bli riden, då går öronen nästan av framåt och han är idel öra över vad vi ska hitta på härnäst... väldigt klok och lär sig blixtsnabbt nya saker! väldigt cool, sällan rädd för något, inte hoppig eller tittig, dock mycket motor och gnista :)

Hoppning: Hoppar BRA och gärna, är dock väldigt lite hoppad i dagsläget då vi ligger lite efter med det (har satsat på bra grundutbildning i dressyr först och främst, men ska ta igen i år).

Kyla: Inte det minsta frusen. Är jaktklippt på vintern, har gått med regntäcke eller tunt vintertäcke med fleece foder hela vintern med undantag för ett par veckors köldknäpp då han gick med 300g. tror dock att han klarat även detta galant och att matte nog är lite mattig där snarare.....

Summa summarum:
I min erfarenhet är fullblod något känsligare när det gäller skador och blessyrer av diverse slag. men de är världens finaste, klokaste hästar och detta överväger långt nackdelarna.
vinner du ett fullblods förtroende har du en sällan skådad vän, lojal i alla lägen och gör sitt absoluta yttersta.

Har precis tagit bort mitt sto pga hennes dåliga hovar.. :cry:
och som någon annan skrev.. var det någon i hagen som råkade ut för skador så va det hon.. rev upp sår och så.. :crazy:
Hon kunde lätt ha gått utan täcke på vintern.. eftersom hon blev en riktig hårboll!
va inte svårfödd heller, utan va lagomt rund och fin..
och hon hade bra hopptecknik, och tyckte det va jätte kul..
i boxen var hon otroligt sällskapssjuk, och i skogen en tuff liten häst.. stannade hon visste man att det var något där.

otursbenägna och dåliga hovar är tydligen typiskt för fullblod.. :(

Mitt lilla älskade fullblod :love:

Ben: Mkt torra o fina ben trots att han gått på banan, har dock lätt för att få överben så han måste ha skydd/lindor i hagen.

Hovar: Bra kvalitet men tunna väggar o sulor men kan utan problem gå barfota om han inte rids på hårt underlag.

Kyla: Lite frusen och eftersom jag inte vill ha vinterfäls och inte klippa så går han täckad om det inte är högsommar.

Värme: Värme e sköönt :) om man bara slapp de rackarns flugorna...

Hoppning: Hoppeidiot (tänk Ådi o bollen, bollen, bollen)och gör det dessutom mkt bra, 1.20 m nu som 5-åring

Temprament: Helcool! Man kan släppa en bomb bredvid honom och han skulle förmodligen bara röra på ett öra :cool: . Sitter man däremot på honom så är han vaken o alertoch händer det inget så för man hitta på något. :smirk:

Mat: Svårfödd, äter inte så mycket hö som jag skulle vilja trots fri tillgång och kan inte äta havre utan att flippa ut. Lever på protein men blir inte tjockare... :crazy:

Skador: Njä inte mer skadebenägen än våra andra hästar men sullnar o får ben som en telefonstolpe av ett småsår :eek: Lite klumpig o använder huvudet som murbräcka :idea: :smirk: och har därför fullt med kala fläckar i pannan

Lite om mitt ÄLSKADE :love: fullblod :love:

Mitt fullblod har aldrig tränats eller tävlats galopp...så har därför inga förslitningsskador eller liknande där ifrån...

Temperament;
Cool lugn, som någon skrev innan man kan släppa en bomd jämte henne och hon skulle förtfarande stå och drömma i sin egna värld :p
Vi ridning är hon lagom framåt...springer snabbt när jag ber henne och lugnt när jag ber henne...Hetsar inte upp sig..hon är till och med lugn när man rider förbi hagar med bockande busande hästar...hon går bara på som vanligt... Kan vara ensam i hage/stall...

Skador
Under de två åren jag haft henne har, hon haft lymfangit en gång och vrickat ett bakben...men det är sånt som kan hända alla hästar...Hon är en väldigt tålig tjej med hög smärtgräns...visade aldrig att hon hade ont av varken lymfangiten eller vrickningen...

Ridning
Då min häst är utbildad MSV dressyr och LA hoppning är det inga problem... inget tävlingsfasoner när man rider ut med andra, och lugn och framåt när man e själv och rider...inte lätt skrämd...då är halvbloden i mitt stall fjantigare när det gäller att bli rädda..

Foder
Lättfödd, går upp i vikt för ingetting...
Klarar sig med 8-9 kilo hö på vintern och hon har endå en mage som ser ut som hon skulle ha föl vilken dag som helst :angel:

Täcke
Jag har massor av olika täcken till henne... allt ifrån vintertäcke med hals...till rosa plädar...men då är jag ju en matte som älskar täcken...ett nytt i månanden blir det nog...

Mitt fullblod är värkligen drömhästen för mig :love: :love: ... vi har haft mycket kul redan och kommer ha ännu mer kul framöver...

Vi har haft ett par riktigt fina Second Set hästar faktiskt. Har inte sett några avkommor till Barrier Reef men hade häst i samma årskull som honom så jag har sett honom slå mina några gånger.........=)

Hej!
Jag har en fullblodskille på 5 år, som jag har haft 1år nu. Han hade ganska dålig hovkvalité när han kom och hade tappskor under betet och under hösten. Nu går han 8-12 veckor innan han måste skos igen,han har fått hela fina hovar.
Jag har låtit honom ha sin päls kvar i vinter, för jag visste inte hur han skulle ta kylan här i Värmland jämfört med Skåne, som han kom ifrån. Jag har täckat succesivt med tjockare täcken allteftersom det blev kallare ute och det verkar ha funkat bra. Dock började han redan i januari att fälla denna enorma mängd päls han satte... :crazy:
Nu går han helt utan täcke för han är så varm av sig. Han står i utebox och har inte ens täcke på natten.Jag ska dock täcka honom när det regnar, för det är inte så varmt i luften än och jag vill inte att han ska bli kall över ryggen. Han har växt 3cm på 3 mån och har haft ont av det.
Mycket bra temperament, inte rädd för något direkt,kan hoppa till om det sker nåt plötsligt. Han väver dock en del och det är inte roligt alls... :cry: Jag har beställt en örtblandning som jag ska testa och se ifall det blir bättre.
Jag har löshoppat honom rätt mycket och han är smidig som en kanin,han har bra teknik.Jag har främst tänkt att ha honom till dressyr, men han har klart talang och teknik för hoppning. Fullbloden kommer ofta högt upp i klasserna.

Bra att din häst inte har gått på banan, för då slipper du överben och andra förslitningsskador!! Hoppas att allt går bra och att du får din häst länge! Lycka till! :bump:

Ska snart åka o kolla på min nya häst :love:
Kan inte vänta. Det verkar iaf vara en underbar ras :banana:

Lycanthrope skrev:
Det verkar iaf vara en underbar ras :banana:

Lycka till, du kommer få många roliga stunder med din nya pålle, för Fullbloden ÄR verkligen underbara :love: :love: :love:

Älskar deras psyke och temperament!

Jag har en avkomma efter Barrier Reef och han är en mycket trevlig häst. Jag köpte honom av ägarna till Barrier Reef så jag har även sett honom i verkligheten.
Jag har inte haft min pålle så länge men det är också en 2 åring som ej gått på banan. Han är lite valpig i kroppen än och verkar inte helt lättfödd. Han går på lösdrift och bete nu men är otroligt mysig att hålla på med.
Lättlärd och förnuftig.

Lycka till med din häst om du nu köpte honom!

Du har redan fått massor med bra info, men jag kan inte låta bli att berätta lite om mina erfarenheter också;

Har ett sto, 7 år, e. Caerwent. Har haft henne i ganska exakt 2 år (17 juni) och under den tiden har hon skadat sig två gånger, men det har varit olyckor som jag inte ser som fullblodsrelaterade. Halkade på en bergknalle i hagen och fick nåt vasst in i kotsenbenet = maximal otur. Och hon bröt näsbenet när hon stack ut huvudet ur boxgallret, och drog upp näsbenet i den metallram som håller ihop boxdörren. I övrigt har hon haft sår, som enkelt har kunnat tvättas av med tvål och vatten och sårspray. Har gått i en väldigt kuperad hage med berg, stenblock, diken, småstenar, lervälling, träd... Ja, hon skrapar sig på saker ibland, det gör hon! :smirk:

I övrigt tycker jag inte att hon kar känsligare ben än andra, tvärtom så är ju fullblodet känt för sina otroligt starka ben. Hon har fått gallor ibland runt den skadade kotan, men det är inte onormalt med tanke på att den kotan är lite extra belastad p.g.a. de pålagringar som blir när en skelettskada läker. Har gått löp som 2- och 3-åring, men inga förslitningsskador. Dock vita fläckar på skenbenen, som bevis på att hon fått blistringsskador (medvetet eller omedvetet) någon gång under karriären.

Hovarna är en annan historia, de är definitivt inte av bra kvalitet. Det är också den enda anledningen jag har till att låta bli att avla på henne, men alla hennes andra egenskaper väger upp det, därför blir det föl ändå. :) Men hon tappar skor rätt ofta, och jag har tagit som vana att kolla alla skor flera gånger under ridturen. (Lutar mig åt sidan i sadeln och kollar att skorna sitter kvar.) Nu går hon barfota bak och det fungerar så länge jag rider på gräs eller på mjuka skogsstigar.

Gick på lösdrift hela den gångna vintern, hade så tjock päls att jag knappt kände igen henne! Såg ut som en brunbjörn... :smirk: De gångna somrarna och denna går hon ute dygnet runt (otäckad) fram till 1 oktober, från cirka mitten på maj. Inga problem, tvärt om, hon mår jättebra!

Är ganska svårfödd och behöver i omgångar mycket mat, men hon stressar också upp sig ibland och det gör ju sitt till. Nackdelen med ex-galoppörer är att många av dem har en isittande stress som inte bleknar trots att åren går.

Hoppar som en GUDINNA!!! Jag är ganska "rädd" över högre höjder än 80-90 cm, men jag ställde ändå upp i en Hubertusjakt med fälttävlanshinder över ca 1 m, och det var helt och hållet hästens förtjänst att vi kom runt utan stopp. Hon hoppar allt, upphopp, nerhopp, murar, blomlådor, badkar, vattenmattor, parkbänkar, tunnor... Vägrar inte utan att det finns en märkbar anledning (typ att vattenmattan blåser upp i näsan på henne...) och jag tror att hon har vägrat 3 gånger med mig hittills. Och då hoppade vi rätt mycket innan kotskadan kom. Får hon vara skadefri framöver så är satsningen att börja träna inför åtminstone 120-banor så småningom. Och fälttävlan, om jag själv får ordning på dressyren. Hästen kan definitivt, hon har potential att gå minst upp i regionala klasser, men jag är fortfarande lite feg.

Är inte rädd fär NÅT, utom att bli lerig om tassarna! ;) Jag har vant mig vid hennes lugn nu, så när jag skulle leda ut hennes tilltänkta pojkvän som anlände till stallet häromdagen, så höll jag på att bli omkulldragen när han hoppade högt för brevlådorna, transporterna, grusvägen han gick på, stallkatten som satt och tittade på oss, och så vidare. Han är mer som "fullblod är" medan min tjej är hur cool som helst. :rofl:

Du har redan fått massor med bra info, men jag kan inte låta bli att berätta lite om mina erfarenheter också;

Har ett sto, 7 år, e. Caerwent.

Hej! Har oxå ett sto e. Caerwent - Atlantic Boy.

Mycket av det du skrivit stämmer in på henne, dåliga hovar, får lätt sår på benen, lyckas alltid halka i hagen och slå sig. Men hon är ur go! Hon håller dock vikten bra men har tyvärr veka kotor.

Min är förövrigt oxå 7-år hon heter Skye. Du får jätte gärna skcika någon bild på henne! Min finns på www.freewebs.com/hovgarden under mina hästar :D Inte så bra bild fler kommer!

KL

"Så otroligt nyfiken! Åhh... matte, kolla en hästbajs på vägen! Den måste vi nosa på, å titta där, där ligger en pappersbit, ska vi kolla..?"

Ha, ha:rofl::rofl: Är det mitt fblsto du pratar om tro...Exakt!

Har ett sto efter Judex, otroliga nerver när man minst anar det men aldrig när man rider!!
Hoppar helt Ok, har iofs bara hoppat uppsutten 120 men det beror på mig inte på henne;)
Skadar sig JÄMT!! Tappskor....var och varannan vecka och det beror inte på hovis, hans skor brukar sitta i evigheter på våra andra hästar!
Köpte henne i maj i år och har ridit max 10 GÅNGER:eek: Är nu inne på sin 7:e vecka i sjukbox...
Hovarna har en tendens till att flyta ut annars är kvaliten ganska OK, tappar hon en sko så frasar de sig dock väldigt lätt.
FBL igen, ja visst men inte efter JUDEX :devil:

Jag har hört att fullblod har väldigt känsliga ben, stämmer det?

-Det kan inte vara så att du har hört det ifrån galoppvärlden. Inom galoppen utsätts fullblodens ben för mycket hårda påfrestningar. Men inom den vanliga ridningen påfrestas inte dras ben mer än ett halvblods. (?)

Och hur känsliga är dem när det gäller kyla, om man inte klipper dem/om man klipper dem.

-Den erfarenheten jag har är att det är väldigt tunna i pälsen, mer eller mindre. Men täcke på hösten, vintern och tidig vår. Men sen kan man slopa täcket på sommaren utan problem.

Hur bra är dem på att hoppa? Att dem kan hoppa vet jag, men hur långt kan man komma?

-Dem är underbara att hoppa och är väldigt duktiga. Många har stor framgång med dem inom både hopp och fälttävlan, emn även dressyr.

-Jag har tyvärr ingen erfarenhet utav dåliga hovar, snarare tvärtom!

-Att föda dem brukar vara det största problemet, men med god kost ska inte det vara några problem. Fri tillgång till hö osv.

-Dem har mycket huvud, vilket ibland kan råda problem om man blir rädd för dem. Men jag tycker dem är fantastiska i skallen!

Fullbloden tycker jag persoligen är underbara. Deras känslighet vid ridning och deras enorma kapacitet - lovely! :love:

som du sett i tidigare inlägg så är det lite blandad kompott på fullbloden..du skrev att du hade en nordsvensk och då kanske du ska tänka på att försäkringen på fullblod är mycke högre på fullbloden än på nordsvenskarna.jag betalar för min nordis 2000 per år och på mitt fullblod betalade jag nästan 8000 per år .då skaderisken på fullbloden är högre ,bara en liten information till dig så du inte får en chock..men det kanske du redan visste

Liknande trådar

Utrustning Jag ska köpa nytt bett till min ponny då det vi har nu är för litet. Han har 11,5 i fasta ringar men vilken storlek blir det då med lösa...
Svar
5
· Visningar
1 293
Senast: Freazer
·
Hästvård Hej! Jag har ett tolvårigt D-Ponny sto som jag tävlar dressyrklasser på, det finns nog några som sett mina inlägg här på Buke. Jag har...
2
Svar
21
· Visningar
4 425
Senast: mackan
·
Kropp & Själ Alltså, jag känner mig dum som frågar, men det här börjar bli löjligt. Jag har i grunden hösnuva, allergi mot björk, gräs och en annan...
2 3
Svar
43
· Visningar
5 903
Senast: Inte_Ung
·
Hästhantering Hej! Är det någon mer där ute som känner igen sig. Jag har ett fullblod på nu 6 år som jag skrivit om här förut, visserligen går det...
2
Svar
24
· Visningar
3 344
Senast: Esset
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Uppdateringstråd 30
  • Promenadskor vinter