Fattar det. Det är så svårt!Ja jag ska först läsa in mig, sedan får vi se. Jag är redan så begränsad i min kost att jag känner att livskvaliteten är låg. Jag är inte jättesugen på att begränsa ännu mer.
Jag kan bara svara för min egen del och nej, jag har inte elminerat intaget av oxalater och lektiner. Jag är dock noga med att blötlägga grödor för att minska antinutrienter, inte medvetet äta sånt som innehåller väldigt mkt oxalater men jag väljer heller inte bort det. Anledningen är att jag måste äta nåntning, kan inte leva på vatten och luft. Jag åt en AIP-liknande diet en period men min läkare avbröt det pga stor risk för näringsbrist. Efter det har jag varit mera tillåtande, inom mina begränsningar såklart. Vi får se vart det landar.
Jag har älskat att äta och laga mat hela mitt liv. Inte alls kunnat förstå de som "hellre skulle vilja ta ett piller", förrän nu. Det tar ork att fixa och är ändå inte säkert att det funkar att äta om det inte är samma som igår och förra veckan och förra månaden.
Hoppas du hittar något som funkar OCH håller livskvalitetsmässigt.