Ni som har bytt hovslagare efter många år....

Sv: Ni som har bytt hovslagare efter många år....

Jag har aldrig hört något om reseersättning faktiskt :o Förutsätter att om jag frågar om pris så är det just vad det kostar att sko hos mig. Min skor i allra högsta grad vitt.

Jag har aldrig hört något om reseersättning faktiskt :o Förutsätter att om jag frågar om pris så är det just vad det kostar att sko hos mig. Min skor i allra högsta grad vitt.

Jag bor på landet, och skulle hovslagarna här inte ta resa skulle de nog gå med förlust. Sen visst skulle de kanske kunna baka in det, och skor de i ett stort inackstall är det nog enkelt slå på en "typresa" på priset. Men hovis åker inom ett i princip 15 mil stort område (om man mäter från ena ytterkanten till den andra).

Nu tar min hovis i min mening alldeles för lite i resa, men som sagt inte en enda har inta tagit resa utom den som bodde på närmast gångavstånd då.

Men kan säkert variera hur de löser det, här tycks de flesta köra med ett grundpris för skoning/verkning och så resa på det.

Men då varierar alltså resa från gång till gång beroende på rundan? Eller den utgår alltid från en plats?

Men då varierar alltså resa från gång till gång beroende på rundan? Eller den utgår alltid från en plats?

Skiljer nog mellan hovslagarna. Min tar som sagt alldeles för lite tycker jag, men då får han boka in mig när han är hyfsat i närheten. Någon gång när det varit mer akut har han åkt längre ifrån och då har jag fått betala mer i resa.

Men han tar mig när det "passar in i rutten", och då antar jag att han helt enkelt slår ut resan på de han har den dagen, och man i princip betalar för lika stor del av sträckan?

Alltså säg att han bor vid A, har kunder vid B, C, D och E en dag. Då försöker han ju lägga det så att börjar med den som ligger närmast hem, sen rör sig "bortåt" och sen 'i mitten' börjar röra sig hemöver igen.

Han åker ju sällan 7 mil norrut hemifrån sig, för att sen åka till en kund 7 mil söderut sett från honom, då tar han betydligt mer i resa än när han får lägga in det i rutten.

Så jag antar att jag betalar va det kostar från föregående kund till mig, ungefärligen. (Jag betalar samma resa om han börjar med mig en dag, eller om han varit 4 km bort kunden innan, så länge jag ligger "i rutten" - så antar det i slutänden jämnar ut sig. Jag hoppas det i alla fall).

Av samma anledning har han ingen gratis tappskopåslagning, han skulle gå back på resorna i så fall. Sa upp en ridskola som kund med när de krävde han direkt skulle komma och slå på ev tappsko - vilket kunde innebära en 7 mils blindresa åt "fel håll" en dag (istället för om de väntat 2 - 3 dagar och han varit i närområdet).

Jag har också sagt att han kan komma när han är i närheten för jag kan nästan när som helst.

Jag har inte träffat en hovis enda som skor vitt som INTE tar reseersättning?

Däremot går det ju utmärkt väl att ringa och fråga om och i så fall hur mycket en specifik hovslagare tar i resa.

Jag har haft hovisar som haft "utgångsläget" eller vad man ska kalla det bara 10 minuter bort från min häst, han tog samma pris då som han tog när jag flyttade hästen ett par mil ut på landet. Var ingen skillnad. Detsamma gäller hovisen som jag har nu, har en vän som bor på helt på motsatt sida om mig som också har honom, alltså ca 6 mil bort från mig och hon betalar samma pris som jag betalar. Så jag är ganska så säker på att resekostnaden är inbakad i summan dom tar att sko helt enkelt oavsett hur långt eller nära dom har. Iallafall är det min erfarenhet. Och ja, jag har enbart sådanna som skor vitt.

Min hovslagare bor 2, 5 km ifrån mig, han tar lika mycket för framkörningen oavsett om han kommer direkt hemifrån eller 6mil bort.

Idag var nya hovisen hos oss och skodde hästen. Fick intrycket att han var skicklig, visste sin sak, var exakt i rätt tid, kom överens med hästen, hade vettiga åsikter om hästens hovar och skoning. Och räkningen var.... 400 kronor lägre......
Ser ingen anledning varför vi inte skulle fortsätta.
Frågan är hur jag vänligen säger åt vår gamla hovis att vi byter

Och btw, han tog ingen reseersättning.

Så som du själv skulle vilja ha ett sådant besked sagt om de varit omvända förhållandet.

Liknande trådar

Hästmänniskan Hej! Vill nog egentligen mest skriva av mig, det känns tungt och jobbigt och vet inte hur jag ska tänka. Jag har haft egen häst...
Svar
15
· Visningar
1 373
Senast: Bison
·
Relationer Jag såg att min gamla tråd från i våras hade låsts, men jag fick så himla mycket fina och kloka ord av er den gången, så jag gör ett...
7 8 9
Svar
179
· Visningar
26 980
Senast: lizzie
·
Ekonomi & Juridik Hej! Någon som var lite koll på hur jag kan gå tillväga i min situation. Långt inlägg men tyvärr nödvändigt för att förklara hela...
2 3
Svar
57
· Visningar
11 661
Ekonomi & Juridik Sommaren 2014 åkte vi ut och hälsade på en kollega till min mamma då möttes vi av 3 hästar som var gravt undernärda, när vi frågade om...
2
Svar
22
· Visningar
5 430
Senast: exotic
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Hjälp!
  • ”Hund” 2005-2010