Sv: Ni som har bytt hovslagare efter många år....
Men då varierar alltså resa från gång till gång beroende på rundan? Eller den utgår alltid från en plats?
Skiljer nog mellan hovslagarna. Min tar som sagt alldeles för lite tycker jag, men då får han boka in mig när han är hyfsat i närheten. Någon gång när det varit mer akut har han åkt längre ifrån och då har jag fått betala mer i resa.
Men han tar mig när det "passar in i rutten", och då antar jag att han helt enkelt slår ut resan på de han har den dagen, och man i princip betalar för lika stor del av sträckan?
Alltså säg att han bor vid A, har kunder vid B, C, D och E en dag. Då försöker han ju lägga det så att börjar med den som ligger närmast hem, sen rör sig "bortåt" och sen 'i mitten' börjar röra sig hemöver igen.
Han åker ju sällan 7 mil norrut hemifrån sig, för att sen åka till en kund 7 mil söderut sett från honom, då tar han betydligt mer i resa än när han får lägga in det i rutten.
Så jag antar att jag betalar va det kostar från föregående kund till mig, ungefärligen. (Jag betalar samma resa om han börjar med mig en dag, eller om han varit 4 km bort kunden innan, så länge jag ligger "i rutten" - så antar det i slutänden jämnar ut sig. Jag hoppas det i alla fall).
Av samma anledning har han ingen gratis tappskopåslagning, han skulle gå back på resorna i så fall. Sa upp en ridskola som kund med när de krävde han direkt skulle komma och slå på ev tappsko - vilket kunde innebära en 7 mils blindresa åt "fel håll" en dag (istället för om de väntat 2 - 3 dagar och han varit i närområdet).