Ni som har bytt hovslagare efter många år....

Sv: Ni som har bytt hovslagare efter många år....

Jaa, usch. Nå, om två veckor kommer den andra och ska då kolla hurdan han är och vad räkningen blev.
Får sen göra beslut. Olustigt ändå, för jag tycker ju om den här gamla och vill inte bli ovän med honom. Och tänk om den nya också höjer priserna sen plötsligt:crazy:?

Men de är väl klart hovisarna måste höja priset ibland. Varför skulle deras omkostnader inte gå upp i pris när allt annat gör de ???

Material höjs tex skorna , bensin , inflation etc etc . Det måste du ju räkna med att de är så.

Eller vill du jobba för samma lön i hela ditt liv eller hur tänker du...:)

Jaa, min lön indexjusteras ju, förstås.....det är enligt lag.

Jaa, usch. Nå, om två veckor kommer den andra och ska då kolla hurdan han är och vad räkningen blev.
Får sen göra beslut. Olustigt ändå, för jag tycker ju om den här gamla och vill inte bli ovän med honom. Och tänk om den nya också höjer priserna sen plötsligt:crazy:?

Varför döpte du inte tråden till när snålheten bedrar visheten???

Skulle inte förvåna mig ett dugg om du inom ett halvår står utan båda två.

Läs vad alla andra skriver om i trådar som avhandlar skoning och hovslagare.

En hovslagare man är nöjd med håller man hårt i.

Undrar om du har samma premier på dina försäkringar nu som du hade för fem år sedan och köper dina andra varor till förra årets priser.

Jag har sagt det förr men det tål tydligen att upprepas,, har man inte råd så bör man för i alla fall hästarnas välbefinnande avveckla.

Till Ts

Blir den gamla hovslagaren sur, så får han bli det. Det är du som är kund och du har rätt och välja vem du vill ha. Tycker du att den andra hovslagaren verkar bättre så kör på det.

Men vill även att du ska tänka på vad Coari sa. "En hovslagare man är nöjd med ska man hålla hårt". Det tycker jag är viktigare än pengar frågan
men det är ändå du som kommer står där och göra beslutet, så följ din magkänsla :)

Varför frågar du inte den nya vad den tar för en skoning bara?

Tycker det är självklart att även dom måste höja priserna ibland, konstigt vore det annars.

Jo han har sagt vad han tar. Men jag vill ändå se att det stämmer och jag inte har missat nåt, såsom reseersättningar t.ex.

:) Bra hovslagare och veteränärer är guld värda, Jag har en häst uppstallad 12 mil från mig (stad) betalat runt 1200 ink moms, den andra hovslagaren har firma och har sina hästar uppstallade hos mig och är föräldraledig och försöker dra ner på antalet hästar.vilket verkar vara jättesvårt.
Mina andra hovslagare har gått utbildningen och sedan dragit söderut, en kanonbra och en helt utan intresse för hästar även rädd för dem ingen bra kombination.
Jag har annars haft samma hovslagare i många år och varit VÄLDIGT noga att betala i tid , OSV

Jo han har sagt vad han tar. Men jag vill ändå se att det stämmer och jag inte har missat nåt, såsom reseersättningar t.ex.
Men är inte det också bara att fråga? Jag har för övrigt aldrig hört en hovis som tar reseersättning, det brukar väl vara inkluderat i priset.

Det som kan komma extra är väl extra broddhål, snösulor etc.

Jag tycker det är dumt att gå ifrån en duktig, det är så otroligt svårt att hitta någon som är bra och det gäller att hålla fast vid dom som finns. Jag hade hellre betalat lite extra för en trygg hovis som kommer vid tappskor och som är i tid osv. Otrolig stress med hovisar som man inte får tag i när det behövs.

Senast ändrad:

Min första hovslagare var en tysk karl och han gjorde underverk på min häst som var totalt sned i bakhovarna. Han var dyr men han var värd det. Min häst älskade honom.Tyvärr hade jag svårt att prata med honom eftersom jag är dålig på engelska och han pratade inte det bästa heller på engelska.

Min andra hovslagare var en ung kille som hade jobbat på klinik och var jäklig duktig. Alltid i tid (det var tysken oxå).

Idag åker jag in till kliniken och skor min nya häst (den andra finns tyvärr inte).
För första är han knepig att sko där bak och stallgången är trång och jag vill inte ha en hovslagare som sitter fastnitat i väggen pga min häst.
Dessutom är han sned i bakfötterna så dom ska rättas upp och det går inte på handvändning.
Kostnad på klinik runt 2000 med lugnande medel. Hovslagaren där är en kanonkarl som tror på min knasiga häst :p....att det ska kunna gå sko honom hemma som småning om. Då ska jag försöka få tag i hovis nummer 2.

KL

Jag har faktiskt haft en hovis som "gjorde slut" med mig för några år sedan. Det var inte kul alls. Det började med att han flyttade in till området och annonserade att han sökte nya kunder. Vi hade honom rätt länge. Men helt plötsligt när jag ringde och skulle boka ny tid så talade han om att han minsann fått ett helt stuteri som kund så nu kunde han inte sko hos oss längre. Det kändes lite surt..

Jag bytte hovslagare förra sommaren efter 8år med den gamla!

Jag var alltid väldigt nöjd med min gamla hovslagare. Han var nogrann, bra med hästarna, varmskodde och var lätt att ha o göra med! Aldrig en tappsko heller... Pålitlig! Ganska dyr men hellre det och få det bra. Men sista tiden tyckte jag hovarnas form började skena iväg. De blev längre o längre, skorna las bak så överrullningen blev rätt. De blev ännu längre o skorna las ännu längre bak. Vid ett tillfälle fick jag en tappsko och just den dagen hade grannen sin hovslagare där. Han kom över o slog på skon. OJ sa han mer eller mindre. Han ville ju inte snacka skit, men det han inte sa fick mig att inse hur långt det gått. Jag bokade då av min gamla hovslagare o skyllde på hans prishöjning(1450). Det blir för dyrt med fem hästar o det priset. Istället bokade jag in en annan som rekommenderats av grannens hovslagare (han var ännu dyrare! -1575). Nu betalar jag 1350 och är jättenöjd! Nya hovslagaren är relativt nyutbildad men verkligen duktig och hon fick långsamt tagit tillbaka våra alldeles på tok för långa hovar!

Jag vågade alltså inte tala om för gamla hovslagaren att jag bytte pga hur hovarna såg ut, utan skyllde på priset. Har man fem hästar så slår ju en hundralapp per häst rätt mkt...

i mitt förra stall var ridskolechefen hovslagare - ponnyn skoddes fram och verkades runtom för 400. Duktig hovslagare men med många åtaganden - kunde dröja en vecka eller två mer än önskvärt. Men med tanke på priset och smidigheten ( sa till att min häst ville få nya dojjor inom 2 v, han fixade det på lediga stunder = behövde intevara i stalletför att "passa hovis".

I nya stallet har jag hittat en hovslagare som tar 1120 för helskoning och 760 för halvskoning, för ponnyer/ridhästar. Tyngre hästar får tilläggskostnad.

Förutom priset, är ni missnöjda med hovslagaren på något sätt?

Min tar 1000 kr inkl moms för helskoning. Det tycker jag är på tok för billigt och jag hoppas hon höjer priserna till nästa år! Hon är guld värld och fullbokad.

Fast är det så konstigt? Det är ju säkert smidigare för hovis att ha många hästar i samma stall och hen hade kanske koll på att hen skulle ha x antal hästar/månad att sko = en trygghet.

Vi hästägare är väl allt annat än pålitliga. Plötsligt ska hästar säljas, gå barfota, flyttas (eller så flyttar vi), lånas ut osv. Hovslagare har ju noll trygghet från ena skoningen till nästa om kunden faktiskt kommer tillbaka eller inte. Se bara på denna TS som helt plötsligt efter massa år vill testa en annan.

Tycker det inte är alls konstigt åt något håll faktiskt och har full förståelse för om vissa hovisar känner att de vill prioritera vissa kunder pga olika omständigheter. Men självklart är det inte kul att stå utan som hästägare såklart!

Nej, det är inte det minsta konstigt om man ser det från hovslagarens sida. För honom var det ju bara fördelar. Just då i alla fall. Men om man tänker lite längre så kanske han inte fick behålla stuteriet heller i längden? Och då fick han ju knappast tillbaks mig, och jag skulle inte heller rekommendera honom till någon annan. Så man kan se det från många olika vinklar...

Hej, bor i närheten av dig och undrar vad du har för hovslagare? Hade tidigare en jätteduktig tjej, som plötsligt slutade att komma. Har sedan inte gått att få tag på och jag har ingen aning om varför. Fick senare höra en massa skitsnack, som jag inte trodde på. Tror att det har något med den personen att göra att hovis försvann. Bor i närheten av dig, så därav undran. Du får gärna pm:a.

HUR berättade ni det för den gamla hovslagaren?

Har gått ett tag och funderat på att byta och har nu blivit rekommenderad en annan hovslagare från en hästägare på stallet.

Den gamla hovslagaren som kommit i flera år är vänlig, helt bra, pålitlig, kommer extra och slår på en ny sko om den andra fallit (utan extra kostnad), och kommer överhuvudtaget alltid relativt snabbt efter att man tagit kontakt.

Orsaken är främst att han har höjt sina priset ganska mycket och jag har hört av andra att de inte alls betalar lika mycket till sina hovslagare.

De andra kanske inte är lika bra...

Hursom, jag har bytt hovslagare efter många år. Inte pga pris eller att jag var missnöjd med själva skoningen. Däremot så började hen slira med allt runtomkring. Det bokades om och av tider, uteblevs från bokade besök osv. Inte bara för mig utan för alla kunder, jag drabbades nog faktiskt lindrigast då hen bodde väldigt nära mig och därför faktiskt dök upp tillslut. Droppen för mig kom när hen först bokar om skoningen två gånger så intervallet är så utsträckt att jag börjar skämmas för hur hästarna ser ut i fötterna. Sedan dagen innan hen lovat komma så ringer hen och säger att hen åkt iväg några veckor och att jag kan ringa en annan (namngiven) hovslagare. Hen gjorde lika med alla kunder, och den hovslagare som hänvisades till var INTE förberedd på det kan vi säga..

Så jag meddelade helt enkelt min hovslagare att jag inte ansåg att det var acceptabelt att behandla kunder så där, att jag var irriterad och upprördoch jag tänker försöka hitta en annan hovslagare. Sen gjorde jag det och meddelade min hovslagare det. Svårare än så var det inte. Och vi gick inte omvägar runt varandra när vi möttes på ICA och så heller, hen förstod nog egentligen varför jag (och flera kunder med mig) fick nog.

Men är inte det också bara att fråga? Jag har för övrigt aldrig hört en hovis som tar reseersättning, det brukar väl vara inkluderat i priset. .

Jag har inte träffat en hovis enda som skor vitt som INTE tar reseersättning?

Däremot går det ju utmärkt väl att ringa och fråga om och i så fall hur mycket en specifik hovslagare tar i resa.

Liknande trådar

Hästmänniskan Hej! Vill nog egentligen mest skriva av mig, det känns tungt och jobbigt och vet inte hur jag ska tänka. Jag har haft egen häst...
Svar
15
· Visningar
1 373
Senast: Bison
·
Relationer Jag såg att min gamla tråd från i våras hade låsts, men jag fick så himla mycket fina och kloka ord av er den gången, så jag gör ett...
7 8 9
Svar
179
· Visningar
26 980
Senast: lizzie
·
Ekonomi & Juridik Hej! Någon som var lite koll på hur jag kan gå tillväga i min situation. Långt inlägg men tyvärr nödvändigt för att förklara hela...
2 3
Svar
57
· Visningar
11 661
Ekonomi & Juridik Sommaren 2014 åkte vi ut och hälsade på en kollega till min mamma då möttes vi av 3 hästar som var gravt undernärda, när vi frågade om...
2
Svar
22
· Visningar
5 430
Senast: exotic
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Hjälp!
  • ”Hund” 2005-2010