Ni som har bytt hovslagare efter många år....

Harbor

Trådstartare
HUR berättade ni det för den gamla hovslagaren?

Har gått ett tag och funderat på att byta och har nu blivit rekommenderad en annan hovslagare från en hästägare på stallet.

Den gamla hovslagaren som kommit i flera år är vänlig, helt bra, pålitlig, kommer extra och slår på en ny sko om den andra fallit (utan extra kostnad), och kommer överhuvudtaget alltid relativt snabbt efter att man tagit kontakt.

Orsaken är främst att han har höjt sina priset ganska mycket och jag har hört av andra att de inte alls betalar lika mycket till sina hovslagare.

Om några veckor kommer nu den nya hovslagaren och jag tänkte nu se då om han är bra och om vi vill fortsätta med honom, och sen förstås kolla räkningen.
Sen får vi då se.
Har bara väldig obehaglig känsla av att "göra slut" med andra hovis...tänk om vi behöver honom tillbaka?

Vad kostar det btw i Sverige att sko sin häst? Antar att det är som här, att i de stora städernas omnejd är dyrare än norr ut och på landsbygden.

Senast ändrad:
Sv: Ni som har bytt hovslagare efter många år....

Om du har en bra hovslagare som funkat perfekt i många år. Byt inte ut honom för några hundralappar! En bra hovslagare är verkligen guld värd.

Några exempel på pris för att sko "vitt" i södra Norrland:

Hovslagare1 (erfaren):
Vinterskoning inklusive resekostnad, 4skor, snösulor och 16 brodd: 1400 + moms 25%
Själva skoningen (utan material): 840 + moms 25%

Hovslagare2 (nyutbildad):
Skoning (utan material): 750 + moms

Hovslagare3 (erfaren i egen smedja, dvs man åker dit med hästen):
Helskoning inklusive skor: 1400 inkl moms

Helskoning här kostar 1300kr utan framkörning, bara verkning kostar 600kr. finns såklart billigare men denna hovslagaren håller jag hårt i. Har inte mött ngn som hästen faktiskt tycker om och som tar hänsyn till hennes små egenheter. Att hovarna är bättre än någonsin nu och hon inte tappar skorna stup i kvarten är också ett plus ^_^.

Jag åker till hovslagaren med min häst och betalar 1250 kr för helskoning. Är jättenöjd och skulle aldrig få för mig att byta :) !

Förre hovslagaren, som jag hade i ett par år, var jag nöjd med tills hästarna fick fång. Då kände jag att hans kunskap (trots utbildning) inte var tillräcklig. "Gjorde slut" med honom ;) per telefon och sa väl mest att jag skulle låta klinihovis sko ett tag och att jag skulle höra av mig igen om det blev aktuellt. Vilket det aldrig blev.

Jag skulle ta mig en ORDENTLIG funderare på att byta bort en hovis jag är nöjd med, om det "bara" är priset som skiljer. Det kan ju finnas en anledning till att en hovis är dyrare än en annan, t.ex. att denne fortbildar sig mera. Och sådant är ju dyrt.

Kl
Gamla hovisar har snarare brutit med mig :p, de första pensionerades och den förra nu slutade komma. Var ngt med att ngn i familjen dog, och sen slutade han svara på sms osv. Tur i oturen då jag hittade nuvarande ^_^.

Är du nöjd med den gamla skulle jag inte byta.

Betalar 900:- för helskoning, självklart ingår skor och material

Jag skulle bara strunta i att boka en ny tid, testa den nya hovslagaren och se vart det landar. Hovslagare är ju företagare, finns inget kontrakt på att ni MÅSTE ses. + skiter det sig med den nya så kan du ju alltid återvända! Inte ringer du till din frisör och berättar att ni ska bryta er relation? ;)

Dock ska jag ge en eloge till min hovslagare, 1100kr för helskoning inkl alla vintermaterial. Han är alltid 10 minuter tidig, skorna sitter hela perioden och hästarna avgudar honom :D Det tycker jag är viktigare än priset! Jag hatar hosvlagare som är sena, min tid kostar också pengar! :mad:

är enda orsaken priset ?? hur mycket o hur länge sedan är de han höjde sist.???

Även för en hovis ökar ju kostnaderna . Man får de man betalar för :)

Jag betalar vad de kostar för en riktigt bra hovslagare som ser till att hästen rör sig som den ska o kan användas fullt ut år efter år...

Fungerar din häst med den hovisen du har skulle jag absolut inte byta , kan kosta betydligt mer än man tror.......

Betalade 1200 för en helskoning med snösulor och 4 brodd i varje. Nya skor så klart.
950 för en helskoning sommartid, 700 för en halv, 450 för verkning.

Hovis är super med alla typer av hästar, han kommer alltid i tid, ringer om han blir försenad eller om han inte kan just den dagen. Kommer alltid och slår på tappskor snarast, vilket är gratis.

Har du en bra hovis så byt för tusan inte trots höjda priser, håll i honom/henne så länge det går! :)

Vi betalar 1600 kr för helskoning. Det kostar extra för snösulor och annat. Han kommer till gården och tar ingen framkörningsavgift. Är nöjd och skulle inte våga byta även om det finns billigare.

Jag har bytt hovslagare lite vartefter som vi har flyttat runt, men i slutänden så har jag alltid fallit tillbaka till samma gamla. Han har hästkunskap utöver det vanliga, är trevlig mot folk i stallet och helt underbar med djuren.:love:

Har frågat flera gånger om han inte tänker höja priset eftersom han har haft samma pris hur länge som helst. Sist jag frågade, så sa han att han hade höjt för flera år sedan. Men han låter mej betala det gamla priset bara för att vår häst är så trevlig att jobba med...:o

Det skiljer ca 400 kronor på dessa två hovslagare ifall inte den nya lägger till reseersättning, vilket han inte sa nåt om när jag frågade.
Den nya är efterfrågad och sägs vara bra, och skulle säkert inte fått honom om det inte vore för att han har någon/några andra i vårt stall också.
Den gamla....har vi alltid haft, vet inget annat. Han har aldrig diskuterat hästens hovar, skoning eller på nåt sätt föreslagit något speciellt. Kanske det inte har funnits något att diskutera om?
Men vi tar nu den nya på prov en gång eller två och så ser vi. Om jag vill ha tillbaka den gamla så får jag väl hitta på nåt sen då bara.
Känner ändå att jag nog måste säga nåt om vi slutar helt.... Men måste nu först se om det är värt att ta den nya.

Jag har bytt hovslagare lite vartefter som vi har flyttat runt, men i slutänden så har jag alltid fallit tillbaka till samma gamla. Han har hästkunskap utöver det vanliga, är trevlig mot folk i stallet och helt underbar med djuren.:love:

Har frågat flera gånger om han inte tänker höja priset eftersom han har haft samma pris hur länge som helst. Sist jag frågade, så sa han att han hade höjt för flera år sedan. Men han låter mej betala det gamla priset bara för att vår häst är så trevlig att jobba med...:o

Har vi samma?:D

Jag betalade min räkning i dag! :D 1250:- gick kalaset på,då är det verkning/skoning runt om,4 skor,4 snösulor,och 16 brodd och resan. Om jag inte minns helt galet så kostade själva skoningen 800:-,så om det går att använda allt igen nästa gång så blir det väll 900:- då,för resan kostade 100:- iaf,det är jag säker på!

Jag skulle aldrig byta! Är verkligen helnöjd med honom. Han ser saker som andra missar,och är väldigt noga. Han kommer ALLTID i tid,oftast 30 min innan. Kan han inte komma pga sjukdom tex så ringer han alltid. Han är supertrevlig och lätt att prata med,förklarar och visar.

Senast ändrad:

Har haft samma hovslagare i 12 år till mina hästar och skulle inte byta honom om han så dubblerade priset. Han är underbar på alla sätt och vis :love:
Alltid i tid, alla hästar älskar honom, alltid lätt att få tag på och inte många tappskor på 12 år. Kan alltid ringa och fråga honom om råd, han har lånat ut sadel till min syster när hon inte hade någon till sin häst, han lånade ut en sulky till min syster så hon kunde köra sin kallblodstravare som inte ville bli riden, han kommer ut extra, kan alltid förklara varför han skor som han gör och talar om direkt om det är något som är galet eller har blivit bättre osv osv..

När jag flyttade i våras så flyttade jag åt "fel" håll så han åker inte hit, så jag körde min häst i transport 50 minuter enkel resa för att sko, hellre det än att byta hovslagare!

Visst är dom företagare och det är deras jobb, men så mycket som våran hovslagare ställt upp i alla år så skulle jag få så dåligt samvete om jag bytte ut honom att jag inte skulle kunna med att ringa till honom igen och byta tillbaks.

När jag skodde min häst sista gången nu i höst innan jag lånade ut honom, det var fruktansvärt! Riktigt sorgligt att inte veta när jag träffar honom igen.. Det sista hovslagaren sa var att han hoppas att jag ändrar mig och inte lånar ut hästen.:love: :D

Och ett plus till är att han har bara höjt 120 kr sammanlagt sen vi började ha honom som hovslagare för 12 år sedan.. :D

Så här resonerar jag som hovslagare. Jag har en låg lön och är beroende av att ha ett visst antal hästar att sko, för att överhuvudtaget kunna plocka ut lön. Jag vet att jag kommer mista kunder under året -förhoppningsvis får jag lika många nya. Men jag skulle aldrig ta tillbaka en kund som hux flux byter hovslagare utan ett ord. Den kunden har ju visat att den "inte är att lita på" och jag skulle behöva räkna med att kunden när som helst byter igen. Jag tycker det hör till god ton att man meddelar den andra parten att man vill avsluta samarbetet, åtminstone när det gäller småföretagare. Där är ju relationen mycket mer personlig än med din billeverantör t ex. Jag säger upp samarbete med min frisör likväl som med min revisor. Är väl bara att tala om att du tänker byta av ekonomiska skäl?

Så här resonerar jag som hovslagare. Jag har en låg lön och är beroende av att ha ett visst antal hästar att sko, för att överhuvudtaget kunna plocka ut lön. Jag vet att jag kommer mista kunder under året -förhoppningsvis får jag lika många nya. Men jag skulle aldrig ta tillbaka en kund som hux flux byter hovslagare utan ett ord. Den kunden har ju visat att den "inte är att lita på" och jag skulle behöva räkna med att kunden när som helst byter igen. Jag tycker det hör till god ton att man meddelar den andra parten att man vill avsluta samarbetet, åtminstone när det gäller småföretagare. Där är ju relationen mycket mer personlig än med din billeverantör t ex. Jag säger upp samarbete med min frisör likväl som med min revisor. Är väl bara att tala om att du tänker byta av ekonomiska skäl?

:bow::bow::bow:

Har också en toppenhovslagare som inte eller har höjt priset för mig nu när han höjt för andra med kommentaren att eftersom jag har det snålt nu (arbetslös) hästen är lätt att ha och göra med samt att vi är en trevlig familj som aldrig konstrar, lätt att byta tider med osv.

Men jag hade inte bytit hovslagare även om han höjt priset även för mig, hans hästkunskap är ovärderlig för mig kan fråga om allt när jag har problem, han är också väldigt duktig på ben och har ett bra samarbete med min favoritveterinär. Nej här byter vi inte hovis.

Förstår inte varför du inte bara kan säga att det är för dyrt för dig helt enkelt? Är ju inget konstigt med det.

Har precis "sagt upp" min hovslagare som jag haft i flera år. Att jag har hållit fast vid denna är för att jag känt hen i fler år. Har alltid skott hyfsat men har nu under sista året tappat sin yrkeskompens lite. Lyssnar inte på hur jag vill ha det och har fått flera klagomål av andra kunder med. Jag är helt enkelt inte nöjd. Gruvade mig jättemycket innan och försökte hitta på en massa historier om vad jag skulle säga för att inte såra hen. Men det kändes bara dumt, så jag sa som det var...Att jag inte var nöjd längre och vill prova en annan. Hen blev varken arg eller ledsen utan bara tacksam att jag sa som det var...Säg sanningen, det kommer man längst med.

Liknande trådar

Hästmänniskan Hej! Vill nog egentligen mest skriva av mig, det känns tungt och jobbigt och vet inte hur jag ska tänka. Jag har haft egen häst...
Svar
15
· Visningar
1 373
Senast: Bison
·
Relationer Jag såg att min gamla tråd från i våras hade låsts, men jag fick så himla mycket fina och kloka ord av er den gången, så jag gör ett...
7 8 9
Svar
179
· Visningar
26 980
Senast: lizzie
·
Ekonomi & Juridik Hej! Någon som var lite koll på hur jag kan gå tillväga i min situation. Långt inlägg men tyvärr nödvändigt för att förklara hela...
2 3
Svar
57
· Visningar
11 661
Ekonomi & Juridik Sommaren 2014 åkte vi ut och hälsade på en kollega till min mamma då möttes vi av 3 hästar som var gravt undernärda, när vi frågade om...
2
Svar
22
· Visningar
5 430
Senast: exotic
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Hjälp!
  • ”Hund” 2005-2010