Ni som har barn i 15-16 års åldern.

Pia

Trådstartare
När ska era barn vara hemma på kvällarna?
Nu menar jag inte när det är skola eller jobb dagen efter utan när dom är lediga.
Anledningen till min undran är att jag och min dotters pappa är separerade sedan många år, men vår dotter behöver ha samma regler på båda ställena.
Nu har vi dessvärre väldigt olika syn på¨detta med regler och ansvar, men vi är i alla fall överens om att samma sak ska gälla hos båda.
Så vad har era tonåringar att rätta sig efter?

Sv: Ni som har barn i 15-16 års åldern.

Kommer inte ihåg helt 100,men har för mig att om det var helg (fre-lör) så skulle jag vara hemma senast 01-02,söndag 22-23,om det var skola efter...

Jag har för mig att jag hade midnatt som helgtid (22 vardagar) när jag var femton och ingen tid alls när jag var sexton. Men jag var skötsam och festade nästan inte alls - hängde mest i stallet eller i kyrkan.

Dottern är 15, 16 i år. Tiden beror på var hon är. Är hon i stan med kompisar ska hon hem innan 21 pga bussar och bråk i stan. Är hon hemma hos nån kompis är det deras tider som gäller.

Beror lite på, vi bor på ett ganska litet ställe och det är inte ofta det är något speciellt.
Är de bara hemma på byn så är det ofta de tar skoter till någon koja och då kan kl bli 2-3 innan de kommer tillbaka.
Är de på centarlorten hämtar vi och kollar upp på olika vis hur läget ligger under kvällen.
Det är perfekt att bo i en by utan kommunikationer när man har tonåringar! :)

Nu bor vi i bushen så dottern sover över om hon ska va ute på kvällen, men om vi bott mer centralt så skulle det vara 22 på vardagar och 01 på helger. Så har hon hos pappan när hon är där på lov.
Hon är 16.

När jag var 16 så fick jag vara ute till 01 på helgerna. De flesta av mina vänner hade 00-01 som "hemmatid". Nu var det ju iofs 9år sen jag var 16 men ändå.

Har för mig att tiden när jag var 15 var 00.

Jag har för mig att jag skulle vara hemma vid 01 när jag var 15-16. När jag fyllde 17 hade jag dock ingen tid eftersom jag skaffade pojkvän som var många år äldre, och sov helt enkelt således hos honom då istället om dom sa en tid. :angel::p

Jag bodde utanför en ort utanför en större stad. När jag gick i högstadiet var det sista bussen som gällde på helger om jag inte sov över hos någon som bodde närmare eller på orten. Sista bussen gick vid midnatt. När det var skola var jag oftast inte iväg så länge, var väl 21-22 ungefär. De ville att jag skulle vara hemma innan de gick och lade sig iaf.

Samma år jag fyllde 16 började jag gymnasiet i den större staden, då sov jag hos vänner när vi var ute på kvällarna så då var det ingen tid som gällde. Då fick jag även sova hos vänner i veckorna så länge jag skötte skolan. Sommaren när jag var 16 började jag även gå på ravefester, detta innebar att jag allt som oftast kom hem söndag förmiddag för att sova. Opåverkad såklart.

Men det beror ju på hur ungdomen är. Är det en person som kan sköta sig och klarar av att ha friare tider - självklart ska man låta dem göra det. Men har man en ungdom som inte sköter sig ska de inte få göra som de vill, då måste man ha mer koll på dem. Om inte annat så för deras egen säkerhet.

I er situation tycker jag att ni ska sätta er båda föräldrarna tillsammans och diskutera vilka tider ni vill ha, och varför. Varför klarar X att vara ute till 01, varför klarar X inte av att vara ute till 01? När ni kommit fram till något ska ni sätta er tillsammans med ungdomen och förklara vad ni kommit fram till. Och tycker ungdomen att ni har åsikter helt åt fanders så får den förklara varför den ska få vara ute en, eller tre timmar längre än så. Men innan ni diskuterar med ungdomen måste ni vara någorlunda överrens ni två. Sedan är det också lämpligt att bestämma hur länge dessa regler ska gälla. Eftersom barnet kommer att vara myndigt om bara några år är det bra att utöka tiderna i takt med att barnet växer och mognar. Så säg redan från början hur länge det ska gälla och när det är dags att omörhandla.

Sedan är min åsikt att man självklart kan tänja på gränserna någon gång. Har X en tid att vara hemma till, och en gång vill gå på en konsert som slutar när X ska vara hemma är det klart att man kan låta dem vara hemma senare. Dock i samråd med den andre föräldern, och kanske under förutsättning att man hämtar.

Detta är självklart bara mina åsikter, men det är ett intressant ämne. :)

*Tackat alla för era svar*

Min plan är att försöka göra ungefär som Mammas skriver. Jag har försökt få pappan att förstå att vi bör ha samma regler länge och nu börjar han äntligen förstå.
Dottern är oftast skötsam när hon är ute, dock har hon spårat ur med fylla och dåligt beteende ett par gånger. Dessa gånger har alltid varit när hon varit hos pappan där det inte finns några regler alls just nu. Jag vill att hon är hemma kl 01 om dom drar runt på stan och kl 02 om dom är hemma hos någon, om det inte är något speciellt som motiverar ett undantag.
Att sova över hos personer jag inte har hört talas om förut vill jag inte veta av. Det har blivit så att hon helt enkelt åker till pappa istället för då får hon göra som hon vill.
Vi bor ute på landet, men alla kompisar har epa-traktor eller bil så det är inga som helst problem för henne att få skjuts. Dessutom är hon väldigt söt så killarna står mer eller mindre på kö för att få köra.
Det jag är mest rädd för är inte att min dotter ska göra något dumt för jag litar på henne, men hon har en förmåga att dras till "fel" killar, och jag är väldigt rädd att det ska hända henne någonting.
Pappan har dessvärre ett helt annat sätt att se på saken än jag har. Vi har också en son som tar studenten nu i juni, och pappan tycker det är vansinnigt att köpa snygga kläder för dom blir ju bara nerspydda i alla fall.:crazy: Nu är jag inte så orolig för sonen för han har ett helt annat sätt än sin syster, men det beskriver rätt bra hur pappan tycker att det ska vara.

Nu kan jag ytterst lite om barnuppfostran, så detta är mest en fråga:

Varför kan ni inte komma överens från gång till gång? T ex är det ok att hon går på disco men inte efterfestar så får hon komma hem när discot slutar, en gång kanske 24 en annan gång 02? Att barnet lär sig att sansat ifrågasätta, argumentera och diskutera är väl mycket värt?

Ett stort problem är ju dock om pappan inte bryr sig tillräckligt men det är ju en annan (tråkig) femma.

Min dotter är 15år. Hon måste ligga i sängen kl: 22:00 på v ardagar. På helger är det lite olika vad hon ska göra. Kl: 23:00 om hon ska "moppa" hem. Senare om vi hämtar henne.

Då du skriver att hon åker med andra i bil och epa är det en sak jag tycker att du ska nästan slå in i huvudet på henne. Åk enbart med nyktra människor! Det har du säkert sagt tusen gånger, men säg det tusen gånger till. Åk inte med alkoholpåverkade människor, det är dumt, dumt, dumt. :)

Annars tror jag på grejen med att sätta dig ner och få honom att förstå att det är bra med regler, speciellt om det spårat några gånger. Men försök träffas och prata om detta så att båda har samma regler för henne. Och då träffas lugnt och sansat såklart. :) Och så en sak till: Lycka till! :)

Vi bodde i stan jag och min tös när hon var i den åldern, jag sa till henne att jag åxå skulle ner på stan ibland om hon var där:laugh:. Det räckte att hon såg mej på håll ngr gånger så lydde hon tiderna blint, liten stad som vi bodde i så gällde 01.30 fredag och lördag, 22.00 vardagar. Dock var det sällan hon höll de tiderna....hon kom hem tidigare!:D

När jag var 15 hade jag väl inga direkta tider, jag spelade basket så jag tränade 3 dagar i veckan (6 mil hemifrån), så jag gick och la mig ganska snart efter hemkomst från träningen, under helgerna hade vi ofta matcher så det blev automatiskt tidiga kvällar inför matcher, samt att vi spelade mycket turneringar, så jag kan inte minnas att jag hade någon sista "vara hemma tid". Mycket beroende på basketen samt att jag i byn där jag bodde umgicks jag inte med speciellt många.

När jag fyllde 16 och började gymnasiet flyttade jag hemifrån och hade ingen sista hemkomst tid, jag bodde tillsammans med min två år äldre syster och vi bestämde gemensamma tider för hemkomst och dylikt för att inte störa varandra för mycket (om den andra skulle upp tidigt och sånt). Oftast gick vi hem efter att fritidsgården stängde vid 23.

Min 16-åring har ingen tid.

Vi har 8 km till bussen så jag brukar inte vilja åka ut med bilen för sent. Detta har dottern förstått så vi anpassar oss lite efter varandra i familjen. Lutar det åt att bli sent så väljer hon att sova borta.

Dock har vi några andra regler som är viktiga som oxå funkar bra i kompisgänget. Tex inte stå och vänta på bussen eller tunnelbanan själv på en ödslig station efter rusningstid. Tjejkompisar följs åt. Pojkvänner eller killkompisar följer ensamma flickor till bussen och ser att de kommer på ordentligt. Detta tar grabbarna även om de brukar få åka några stationer extra med t-bana eller tåg.
Hämtar jag en vid bussen så tar jag per automatik med mig de andra och släpper av dem hemma osv...

//Waern

Lutar det åt att bli sent så väljer hon att sova borta.
Vad gäller där då?
Jag är väldigt skeptisk till att sova hos "nå´n". Jag vill veta vem det är hon ska sova hos, annars åker jag hellre och hämtar. Är jag överbeskyddande?

Nej jag tycker inte att du är överbeskyddande.

Det är helt okej att min dotter sover borta men jag vill veta hos vem och var den bor, i alla fall på ett ungefär. Sen vet hon att hon alltid kan ringa så åker jag om det skulle bli knas.
Det viktigaste är att hon är trygg med att jag aldrig blir förbannad eller skäller på henne även om hon gör ett tokigt beslut ibland. Då vet hon att jag hellre kommer och hjälper henne ur knipan och så har hon förhoppningsvis lärt av läxan.
Hon får sova hos pojkvännen eller hos kompisar oavsett de är kille eller tjej. Men jag vill veta var.

//Waern

Liknande trådar

Övr. Barn Hej på er alla kloka! Förlåt för ett långt inlägg men jag har verkligen ett behov av råd och tips. Jag har sen en tid tillbaka...
2
Svar
26
· Visningar
3 943
Senast: Anonymisten
·
Skola & Jobb Någon som är mer insatt än vad jag är nu för tiden? Om det är ok för PA att jobba dygn, och om det får fortsätta vara ok? Jag har i...
2
Svar
27
· Visningar
2 483
Övr. Barn Då var utredningen klar på sonen, och vi fick två diagnoser. Jättetråkigt såklart, men också väntat. En del av mig känner ”Jaha, nu...
Svar
15
· Visningar
2 455
Senast: Destiny_D
·
Relationer Jag såg att min gamla tråd från i våras hade låsts, men jag fick så himla mycket fina och kloka ord av er den gången, så jag gör ett...
7 8 9
Svar
166
· Visningar
24 593

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

• Tvättstugedrama
Tillbaka