Sv: Ni som har barn i 15-16 års åldern.
Jag bodde utanför en ort utanför en större stad. När jag gick i högstadiet var det sista bussen som gällde på helger om jag inte sov över hos någon som bodde närmare eller på orten. Sista bussen gick vid midnatt. När det var skola var jag oftast inte iväg så länge, var väl 21-22 ungefär. De ville att jag skulle vara hemma innan de gick och lade sig iaf.
Samma år jag fyllde 16 började jag gymnasiet i den större staden, då sov jag hos vänner när vi var ute på kvällarna så då var det ingen tid som gällde. Då fick jag även sova hos vänner i veckorna så länge jag skötte skolan. Sommaren när jag var 16 började jag även gå på ravefester, detta innebar att jag allt som oftast kom hem söndag förmiddag för att sova. Opåverkad såklart.
Men det beror ju på hur ungdomen är. Är det en person som kan sköta sig och klarar av att ha friare tider - självklart ska man låta dem göra det. Men har man en ungdom som inte sköter sig ska de inte få göra som de vill, då måste man ha mer koll på dem. Om inte annat så för deras egen säkerhet.
I er situation tycker jag att ni ska sätta er båda föräldrarna tillsammans och diskutera vilka tider ni vill ha, och
varför. Varför klarar X att vara ute till 01, varför klarar X inte av att vara ute till 01? När ni kommit fram till något ska ni sätta er tillsammans med ungdomen och förklara vad ni kommit fram till. Och tycker ungdomen att ni har åsikter helt åt fanders så får den förklara varför den ska få vara ute en, eller tre timmar längre än så. Men innan ni diskuterar med ungdomen måste ni vara någorlunda överrens ni två. Sedan är det också lämpligt att bestämma hur länge dessa regler ska gälla. Eftersom barnet kommer att vara myndigt om bara några år är det bra att utöka tiderna i takt med att barnet växer och mognar. Så säg redan från början hur länge det ska gälla och när det är dags att omörhandla.
Sedan är min åsikt att man självklart kan tänja på gränserna någon gång. Har X en tid att vara hemma till, och en gång vill gå på en konsert som slutar när X ska vara hemma är det klart att man kan låta dem vara hemma senare. Dock i samråd med den andre föräldern, och kanske under förutsättning att man hämtar.
Detta är självklart bara mina åsikter, men det är ett intressant ämne.