Ni som har 04:or

Sv: Ni som har 04:or

Det är inte så lätt för mig när jag är i skolan och det är minusgrader ute att förutse om min häst har sprungit i hagen och svettats

tror att det blir täcke, har ju bara vindskydd i en hage och sen vet ju inte jag om han fryser när jag inte kan vara i stallet och alla andra jobbar. Han är ju ganska livlig inte kul med en svettig häst ute i minusgrader då.

Fast som en parentes bara (och inte att tolka som om jag lägger mig i om du täckar din häst eller ej): Det är inte ofta hästarna springer så i hagen att de svettas av det. Det är bara i mycket speciella situationer, t ex en ny flockmedlem som inte accepteras eller att något annat mycket ovant och stressande händer som jag har sett hästar springa så de svettas i hagen på vintern. I sådana situationer bör man ju snarare avlägsna stressmomentet, för det mår de inte bra av, än klä på hästen. Att en unghäst skulle bli svettig en dag i hagen med lek och bus (annat än i sommarvärme) håller jag för ganska otroligt.

Men, som sagt, detta var (ännu en) avstickare. Om Du vill täcka Din ettåring, så gör det. Det finns lika många åsikter om hästskötsel som det finns mattar och hussar, och det ena sättet behöver inte vara bättre än det andra. JAG skulle dock inte börja täcka en så ung häst om inte speciella orsaker som t ex sjukdom förelåg, men det är ju JAG.

Fast som en parentes bara (och inte att tolka som om jag lägger mig i om du täckar din häst eller ej): Det är inte ofta hästarna springer så i hagen att de svettas av det. Det är bara i mycket speciella situationer, t ex en ny flockmedlem som inte accepteras eller att något annat mycket ovant och stressande händer som jag har sett hästar springa så de svettas i hagen på vintern. I sådana situationer bör man ju snarare avlägsna stressmomentet, för det mår de inte bra av, än klä på hästen. Att en unghäst skulle bli svettig en dag i hagen med lek och bus (annat än i sommarvärme) håller jag för ganska otroligt.

Men, som sagt, detta var (ännu en) avstickare. Om Du vill täcka Din ettåring, så gör det. Det finns lika många åsikter om hästskötsel som det finns mattar och hussar, och det ena sättet behöver inte vara bättre än det andra. JAG skulle dock inte börja täcka en så ung häst om inte speciella orsaker som t ex sjukdom förelåg, men det är ju JAG.

Ett tips, om du fortfarande är osäker, är ju att kolla med folk som har uppfödning och därmed lång erfarenhet av unghästar i närheten av där du bor (och m a o samma väderförhållanden) vad de anser och hur de gör.

Lycka till!

Svar ja han var förre vintern svettig av sitt bus, han är väldigt livlig när han har massa kompisar i hagen.

Det är ju så att vårt stall är inte bemannat hela dagarna och då vill jag inte att han ska står i minusgrader om han skulle svettas. Risken finns ju. Sen kommer han att gå i hagen från 7-8 till 16-19 beroende på väder också förstås. Tyvärr har vi bara vindskydd i en av hagarna och jag vet ju inte hur ofta den hagen är ledig till min häst.

Visserligen har han hö i hagen.

Jag säger som Ako, vill heller inte lägga mig i för mycket och understryker igen att alla gör som de själva vill och att man bestämmer själv utifrån sin situation.

Men kan inte låta bli att undra vad hästen då gjort sitt första år som häst? varför är din teori att man måste täcka nu bara för att den fyllt 1,5 år? den måste väl ha varit ute/sprungit i hagen tidigare?

som sagt, så anser jag att man gör sig själv och hästen en otjänst att börja slänga på täcken om man inte har konkreta belägg för och har SETT att hästen står och fryser! varför i såfall säger jag - en unghäst som är frisk och kry och inte jobbas i nån stor utsträckning? Jag upprepar att jag har flera exempel på hästar som blivit känsliga som resultat, ägarna själva intygar att de börjat täcka för tidigt och ångrar sig. Hästarna blir förkylda för minsta lilla, har dåligt immun försvar och är allmänt känsliga.

Man kan slänga på ett täcke OM den nångång jobbats och behöver svalna i lagom takt, men en så ung häst jobbas ju som sagt inte i någon större utsträckning och bör ej bli svettig. Håller med Ako - om hästen springer sig svettig i hagen pga vanligt bus med kompisarna så är det ovanligt.

Reagerade även på Linafinas inlägg att hennes häst kommer ha en hörnbox brevid stalldörren och därför måste täckas? Drag är aldrig bra för hästar, men isåfall är det draget som bör åtgärdas snarare än att docka på hästen en massa filtar först och främst...

men återigen: nu har jag sagt mitt och tänker inte kritisera folk mer. Om ni tar illa upp så ber jag om ursäkt, men detta är ju trots allt ett diskussions forum så jag tycker det bör vara ok att man säger sin ärliga åsikt och delar med sig av erfarenheter i ämnet.

Senast ändrad:

PRE-Halvblod (har ärvt PRE pälsen)

Satte verkligen ingen vinterpäls förra vintern...

Hö i hagen hjälper hästen att hålla värmen väldigt mycket. Min HÖGST PRIVATA teori är t o m att en otäckad häst MED fri tillgång på hö nog fryser mindre än en täckad häst utan hö.

Sedan är jag ingen täckesmotstånadre, mina vuxna, arbetande hästar går täckade höst- vinter- tidig vår.

[Reagerade även på Linafinas inlägg att hennes häst kommer ha en hörnbox brevid stalldörren och därför måste täckas? Drag är aldrig bra för hästar, men isåfall är det draget som bör åtgärdas snarare än att docka på hästen en massa filtar först och främst...

Fast det håller inte jag med om- trots att vi annars verkar tycka väldigt lika ;). Mycket hellre lite drag och fräsch, bra luft i stallet och täcke på häst som fryser/tar skada av det än stängda dörrar och dålig luft. Ingen häst har blivit kroniskt sjuk av ett stalltäcke, men kronisk bronkit är inte kul alls...

Mina hästar, som fö står i uteboxar, är täckade om vädret kräver, hästen fryser/är klippt eller om jag absolut vill ha dom torra vid nederbörd för att jag ska rida. Annars är jag glad att slippa släpa skitiga, blöta täcken, bogskav och annat elände. Att sätta på täcke varje dag bara för att årstiden heter vinter har jag ingen förståelse för. Därmed inte sagt att det gör nån skada.

jo, att han har hö är ju bra men jag kommer omöjligt kunna ha hö i hagen hela dagen utan det kommer att finnas ute vid lunchtid ungefär.

ako skrev:
[Reagerade även på Linafinas inlägg att hennes häst kommer ha en hörnbox brevid stalldörren och därför måste täckas? Drag är aldrig bra för hästar, men isåfall är det draget som bör åtgärdas snarare än att docka på hästen en massa filtar först och främst...
Fast det håller inte jag med om- trots att vi annars verkar tycka väldigt lika ;). Mycket hellre lite drag och fräsch, bra luft i stallet och täcke på häst som fryser/tar skada av det än stängda dörrar och dålig luft. Ingen häst har blivit kroniskt sjuk av ett stalltäcke, men kronisk bronkit är inte kul alls...

Fast vi pratar nog i praktiken om samma sak:
jag syftar på snål drag, kyla eller ventilation i fråga om öppna fönster/fönster på glänt osv är ju en annan sak och bidrar som du säger till bra luft. Forftarande med argumentet att om man inte sett att de är frusna/verkar fara illa.
kyla i sig klarar hästarna ju bra och som du säger, hellre kallt än för fuktigt och instängt i stallet.

Kanske var petig i min kommentar, menade inte alls att klanka ner på nån, bara trycka på min fulla övertygelse att hästar inte behöver täcke vintertid bara för att som nån annan sa, årstiden heter vinter - däremot om man sett att de verkar frysa och må illa är det ju en annan sak.

Jag är av den typen som tycker att åringar ska ha hö i hagen och gärna vindskydd med om man har möjlighet till det. Har man något av det så klarar hästarna sig bra om dom är friska.

Men har man inte möjlighet till något av det + att man har en känslig häst så anser jag att man gör rätt i att ha ett täcke på den. Jag är himla besviken på stallägaren att vi inte får ha hö i hagarna för jag tycker det är det bästa under dom kallaste månaderna åtminstone.

Att det är drag i den box jag ska ha till hösten vet jag inte säkert men tjejen som haft boxen i våras och förra vintern påstår det. Stallägaren säger att det e skitsnack.

Tycker att det låter som en bra lösning.

Att du täckar din häst eftersom du inte har tillgång till att ha hö i hagen eller har vinskydd. Alla hästar är ju inte lika tåliga det är från individ till individ.

Som vissa nämner i tråden att en frisk häst inte blir svettig av att leka i hagen, men då får de tycka att min häst inte är frisk för han blir svettig men kul har han.

Tycker inte det finns någon som helst anledning att en 1-åring ska ha täcke på sig!! Vart har hästvärlden gått, låt unghästarna få vara unghästar!
Hur känsliga blir de inte annars senare, om de är vana vid att gå täckade redan vid ett års ålder?? :eek:
Att du tömkör, longerar o löshoppar en 2-åring gör den inte speciellt svettig - hoppas du inte håller på med den en timme - och om den blir svettig tkr jag det är lämpligt att låta den stå inne en timme o torka med fleecetäcke. Dessutom får unghästarna rätt god kondis om de får va ute i stor kuperad hage med kompisar - sånt unghästar är gjorda för!

Täcke på utomhus tkr jag är lämpligt först när de ska bli 4 år, det är då de börjar ridas/tränas lite mera.

Du har inte läst hela tråden va?
antar att det var menat till mig.

Min häst blir svettig av att springa och leka med sina kompisar i hagen och jag kan inte ta in honom då eftersom jag går i skolan.

Liknande trådar

Hästvård Jag har en häst med fyra vita strumpor och rosa hud därunder. Har under de senaste åren drabbats av olika grad av mugg/rasp under senare...
Svar
8
· Visningar
852
Senast: Fiorano
·
Hästvård Jo jag lånade i våras ut min 9-åriga shetlandsponnyn till en fodervärd och har hitintills verkar gått jätte bra😊 Får regelbundna...
2
Svar
23
· Visningar
2 020
Senast: Stergo
·
Hästvård Jag är lite fundersam gällande en av våra hästar, ett 18-årigt islandssto. Hon har under en ganska lång period (sedan sommaren 2022)...
2 3 4
Svar
69
· Visningar
6 790
Senast: Roheryn
·
Övr. Katt Jag har två kastrerade honkatter som jag köpte på katthem för länge sedan. De börjar bli gamla och har inte längre så mycket jaktlust...
Svar
2
· Visningar
221
Senast: MJLee
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

• Tvättstugedrama