Ni som har 04:or

Sv: Ni som har 04:or

Tydligen så är inte det okej verkar det som ibland...

Tiggertjejen skrev:
Är det ingen som täckar? Är man ute i och tittar på hästar vintertid så är det inte många utan täcke.
De hästar du ser ute med täcke på sig är förmodligen till allra största delen äldre hästar som rids, tränas och kanske tävlas.

Mina unghästar har möjligen ett kombitäcke på sig tills de har torkat, om de kommer in och är genomblöta efter ösregn eller snöblask. Men utomhus har de inga täcken på sig alls, oavsett väderlek. Först när de börjr ridas och tränas såpass mycket att de måste klippas, DÅ får de kläder på sig för att ersätta den bortklippta pälsen.

Du kommer ju knappast att arbeta din ettåring så den behöver ha tunn päls/vara klippt för att inte svettas. En så ung häst mår inte väl av arbete som är så hårt att den blir svettig. Lite lätt tömkörning och löshoppning/bommar på lek max en gång i veckan, ja visst, men inte träning.

Vad det gäller täcken skrev du att du aldrig ser hästar utan. Kan det bero på att du mest ser vuxna hästar som tränas? Många har ju sina unghästar uppstallad på mindre ställen för att komma ner i kostnad, och du kanske inte ser till några ettåringar alls om du håller till på ett stall med mest vuxna hästar? Sedan är det ju faktiskt så att så länge vi inte ändrar hästens naturliga förytstnningar genom att träna den svettig, klippa dess päls eller liknande så HAR den ett EGET täcke av naturen, nämligen pälsen.

Jag känner ingen som täckar ett och tvååringar om det inte finns någon speciell anledning (sjukdom e d), och det är ju inte för att de blir äldre som de fryser mer, utan för att de börjar arbetas och svettas. Känner även flera landslagsryttare (gott om dem här i östergötland) som även föder upp, och inte går deras unghästar täckade heller.

Det var det underligaste jag har hört på ett tag, byter man stall för att man köper unghästar för att få ner kostnaden?

Jag vill inte börja täcka min 04 förren han börjar ridas, och då e det för att hålla päls och muskler i trim plus att jag inte orkar rykta en massa lera :o
Tycker det är en massa onödigt arbete att hålla på å täcka en häst som inte rids... Oftast e det matte som fryser och pållen klarar sig bättre än man tror! ;)

Tiggertjejen skrev:
Det var det underligaste jag har hört på ett tag, byter man stall för att man köper unghästar för att få ner kostnaden?

Ja, varför ska man stå på en anläggning med ridhus och fantastiska träningsmöjligheter och betala för det när man inte kan utnyttja det med en unghäst ändå? Unghästen mår ju lika bra i ett stall utan dessa faciliteter, det som är viktigt för den är bra stallmiljö, bra hagar, kompisar och en matte/ husse som sköter om den.

Jag har ridhus, paddock men inte skulle jag få för mig att flytta för det.

Men de små stallen är osynliga då?

Vad VILL du ha för svar ???

Jo de flesta halvblodsägarna stallar "bort" sina unghästar på lösdrift eller "skogsstall" för att det är betydligt billigare.
Sen kan inte jag svara för om det är enbart vuxna hästar md täcken som du ser på vintern eller inte, men jag säger som de flesta.. TROLIGEN är det vuxna ridhästar du ser med täcke på vintern.

Har själv täcken på mina vuxna hästar (även på avelsstona som inte gör nåt) men däremot inte på mina unghästar om det inte ska vara "spöregn med drivis" under dagen... Börjar täcka sedan vartefter de blir äldre... Börjar som sagt vid "spöregn m drivis" för att kanske sen när de blir äldre täcka även vid "bara" spöregn, sen vid regn osv... Detta för att underlätta i min hantering av mina hästar ... (JA för att slippa blöt häst när jag ska rida, JA för att slippa lerig häst när jag ska rida mm)...

Sen kan vi diskutera täckets vara eller inte vara i evigheter (det finns masvis med trådar om det redan)

Tiggertjejen skrev:
Jag har ridhus, paddock men inte skulle jag få för mig att flytta för det.

Men de små stallen är osynliga då?

Men snälla, det var väl inget att gå igång på? Många, iallafall här kring Linköping där man får betala runt 2 000 för en stallplats i ett stall med ridhus, har sina unghästar i mindre och billigare stall, kanske ute på landet, för att få ner kostnaden. Det är bara ett faktum och inget att hänga upp sig på eller argumentera kring. Att du väljer att inte göra så är ju helt upp till dig. Många andra väljer att spara de extrapengar som det trots allt kostar att stå på ett ställe med ridhus mm, men det är ju självfallet upp till var och en att välja.

Självfallet är inte små stall osynliga, jag tänkte mer att om du mest vistas på anläggningar med vuxna, tränande hästar så är det inte så konstigt om du mest ser hästar som har täcken.

Jag skrev bara vad jag tänkte och trodde, och jag tycker inte att du behöver inta försvarsställning på något sätt. Precis som det är upp till var och en var man vill stalla upp sin häst och hur man vill använda sina penagar, är det också upp till var och en att klä på sina unghästar täcken eller ej. Du ställde en fråga och vi har svarat, enkelt va?

Tyckte bara det lät konstigt att folk flyttade ifrån anläggningar med ridhus och paddoch bara för att de har unghästar, när man börjar träna får man ju ändå leta upp ett stall igen men de sakerna man behöver. Men det är ju inte det tråden handlar om.

Tiggertjejen skrev:
Tyckte bara det lät konstigt att folk flyttade ifrån anläggningar med ridhus och paddoch bara för att de har unghästar, när man börjar träna får man ju ändå leta upp ett stall igen men de sakerna man behöver.

Ridhus och paddock är bra ur vår bekvämlighetssynpunkt, men återigen ingenting man "behöver" som man inte kan klara sig utan om man bara vill...

En unghäst mår nog minst lika bra boendes på en lösdrift tills den är gammal nog att börja träna mer intensivt, än uppstallad i box på en stor ridanläggning.

...men som du sa, det var inte detta tråden skulle handla om, eller?

Nej men vad säger att en anläggning är stor för att den har paddock och ridhus?

Tiggertjejen skrev:
Nej men vad säger att en anläggning är stor för att den har paddock och ridhus?

Nej, den behöver inte vara stor, men det är däremot i de allra flesta fall dyrare att stå på än en anläggning som saknar dessa faciliteter. Om man tänker sig att man köper en halvårsgammal fölunge som man inte börjar rida och träna mer ordentligt förrän den är 3 ½ och jämför mellan att under den tiden stalla upp den för 1000 kronor i månaden utan ridhus etc med att stalla upp den för 2000 i månaden, alltså dubbelt så mkt, på en anläggning med ridhus, tränare, paddocketc, så ser man ganska snart att man på tre år sparar ganska mycket pengar (som man sedan kanske kan lägga på en bra sadel eller något annat man behöver när hästen blir stor). Skillnaden mellan 48 000 och 96 000 i stallhyra på tre år är trots allt ganska stor...

Jag säger inte att DU måste göra så, och lägger ingen värdering i vart folk stallar upp sina hästar.Själv har jag mina hemma och behöver inte bekymra mig om sådant. Hästen struntar ju fullständigt i om det står ett ridhus på gården eller ej, bara den får rejäl utevistelse i bra hagar med kompisar och i övrigt bra skötsel etc, vilket ju inte är avhängigt av ridhusets vara eller icke vara. Jag säger bara att många gör så här för att spara pengar, eftersom det ju som bekant inte är så billigt att ha häst.

Och du har rätt, det var inte detta tråden skulle handla om, men jag tolkade det som om det var något du reagerade väldigt starkt emot och inte alls förstod varför, så jag ville förklara.

Min 04:a kommer inte att täckas förräns det är dax att rida honom regelbundet = han kommer ant att klippas då.
Fram tills dess hoppas jag att han ska klara sig utan täcke.

Mina går ute ca 6.00 - 20.00 vintertid och i vintras var det inga problem, han stod ute i både kyla, regn och snö. Självklart får dom dock komma in tidigare vid 0 grader, regn/snö blandat och blåst. det är då dom fryser. Kyla är inga problem att klara av.

Tror inte att jag kommer träna honom såpass att han blir svettig innan 4 års åldern iaf.

Tiggertjejen skrev:
Tror du inte att hästarna svettas i sin tjocka vinterpäls när man tömkör dem? Min gör iallafall då han bara springer lite.

Ingen kritik, men:
Hästar dör inte av att svettas. Skrittar man av dem ordentligt hinner de torka.

Vilka unghästar ska gå resten av sitt liv med täcke? Hur kan man säga det i förväg liksom?

Min!!!! Jag tänker inte sälja henne utan hon ska gå kvar i min ägo...
Vilket betyder på vintern att hon ska ha täcke.

Hästar med vindskydd och fri tillgång på stråfoder klarar kylan bra!
Men har man inte vindskydd så kan man väl skydda hästen med ett regntäcke, fast den bara är 1,5år.

+ att pga sin ras så sätter hon inte lika mycket päls som vana "utegångsfår", jag provade förra vintern men när hon i dec månad står hela dagarna vid grinden och vill in, så då åkte täcket på.

Tänkte fråga vad för ras din pålle är. *nyfiken*

Min lilla arabhingst var ganska känslig i vintras och det är nog den största anledningen till att jag kommer att täcka honom nu till hösten. Eftersom han ska byta till en hörnbox där folk öppnar och stänger stalldörren hela tiden och det lätt kan dra så ska han ha täcke.

Eftersom vi inte har vindskydd och hö i hagarna hela dagarna så tycker jag det är viktigt att se till så att hästen inte står och fryser.

Liknande trådar

Hästvård Jag har en häst med fyra vita strumpor och rosa hud därunder. Har under de senaste åren drabbats av olika grad av mugg/rasp under senare...
Svar
8
· Visningar
852
Senast: Fiorano
·
Hästvård Jo jag lånade i våras ut min 9-åriga shetlandsponnyn till en fodervärd och har hitintills verkar gått jätte bra😊 Får regelbundna...
2
Svar
23
· Visningar
2 020
Senast: Stergo
·
Hästvård Jag är lite fundersam gällande en av våra hästar, ett 18-årigt islandssto. Hon har under en ganska lång period (sedan sommaren 2022)...
2 3 4
Svar
69
· Visningar
6 790
Senast: Roheryn
·
Övr. Katt Jag har två kastrerade honkatter som jag köpte på katthem för länge sedan. De börjar bli gamla och har inte längre så mycket jaktlust...
Svar
2
· Visningar
221
Senast: MJLee
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

• Tvättstugedrama