Ni som har 04:or

Sv: Ni som har 04:or

raderat blev två

Senast ändrad av en moderator:

Varför skulle du behöva täcka en 04'a bara för att den ska löshoppas och tömköras någon gång i veckan?

Tömkörning i den takt man utövar med en såpass ung häst bör inte få den att svettas nästintill något alls.

Löshoppning däremot kan ta lite på krafterna och blöta igenom pälsen, men varför då inte bara lägga på ett täcke tills den är torr igen, och sen av med det?

Eller har jag fått det om bakfoten? Har föl bättre skydd mot kylan än vad en unghäst har? (förmodar att ni inte täckat den hittills?) :smirk:

Vad gäller vuxna hästar som går täckade på vintern så är det ofta för att de arbetas tills de svettas eller för att de är klippta. Annars ser jag lika lite mening att täcka en vuxen häst som ett föl i normalfall.

Senast ändrad av en moderator:

Självklart så tömkör man inte så att hästen blir svettig. Men löshoppningen däremot kan ju som du skriver vara lite mer krävande och jag lägger i allafall på filt vid såna tillfällen tills hästen nått normal temp igen.

Visst kan man ta av filten sen och ha hästen utan täcke men några täckar kanske och tycker det är bäst för deras häst.

Föl arbetas inte alls och det är nog därför dom inte täckas. Men har man planer på att träna sin unghäst så är det inget fel att täcka. Beror på vad det är för häst och vad planerna med dess framtid är.

Tränar man en blivande tävlingshäst som ska ridas in som tvååring eller köras in för trav t.ex så är det inget konstigt med att man täckar dom.

Alla gör som dom själv vill med sina hästar men det kan vara kul att se hur andra gör ibland med.

linafina skrev:
Självklart så tömkör man inte så att hästen blir svettig. Men löshoppningen däremot kan ju som du skriver vara lite mer krävande och jag lägger i allafall på filt vid såna tillfällen tills hästen nått normal temp igen.

Visst kan man ta av filten sen och ha hästen utan täcke men några täckar kanske och tycker det är bäst för deras häst.

Ser inte vad svettig vid ett enstaka träningstillfälle har att göra med att täcka hästen permanent.. Ja det är upp till var och en, men att överväga att täcka sin 04 bara för att det verkar vara standard, om man själv inte ser ett tydligt skäl, skulle jag ALDRIG råda till. Har åter och åter igen varit i kontakt med hästar som täckats upp från tidig föl/unghäst ålder, med resultat att de blivit extremt känsliga och aldrig skulle klara sig utan täcke numera som följd.. ägarna säger själva att de gjort misstaget att slänga på för mycket täcken tidigt. varför ska en unghäst som inte tränas hårt eller ens rids gå med täcke om den är frisk och inte fryser eller är sjuk? fattar det bara inte helt enkelt.

Jag hade nog väntat med att lägga täcke på, låt hästen gå utan under vintern och ta i stället in eller lägg på något tunnt täcke om det skulle bli RIKTIGT dåligt väder som ösregn hela dagen.Det bästa är ju om de får bli lite härdade och klarar av lite regn och rusk utan ngr större problem

Min 04: a hade täcke redan förra vintern!

För att skydda mot regn och blåst (kylan är ingen fara).

Varför ska man härda unghästarna när de resten av sitt liv kommer att ha täcke!

Men har man träd (el. vindskydd) i hagen så behövs det inget täcke men träd finns "inte" i blåsiga skåne och om hästen fryser går det mera mat åt att värma sig och det blir mindre kvar att växa av.

Men det är väl upp till ägaren.

//Frusen matte.

Tiggertjejen skrev:
Njae inte så hårt men han kommer ju att löshoppas, tömköras och lite mer. Byter han box innan vintern kan han klara sig utan täcke men inte annars.

Men varför skulle han inte klara sig utan täcke då om han inte byter box?
Vad jag vet lägger hästarna så mycket päls som de behöver för att klara kylan? (Kanske har fel)
Det gör iaf min unghäst. Visst lägger jag på flis & sånt då han kommer in och fryser av att han blivit blöt. Men inte annars..

Om min kille håller sig frisk så kommer han inte få täcke på sig fören hösten som 4årig då han kommer börja jobbas så mycket att den låga pälsen bara är jobbig.

Kram

Jag brukar täcka mina hästar första gången på hösten när dom blir två, för då brukar dom vara i träning och då vill inte jag ha för lång och tjock päls, vist har dom haft filt och så på sej innan men regelbunden täckning på hösten.

Senast ändrad:

mackan skrev:
Ser inte vad svettig vid ett enstaka träningstillfälle har att göra med att täcka hästen permanent.. Ja det är upp till var och en, men att överväga att täcka sin 04 bara för att det verkar vara standard, om man själv inte ser ett tydligt skäl, skulle jag ALDRIG råda till. Har åter och åter igen varit i kontakt med hästar som täckats upp från tidig föl/unghäst ålder, med resultat att de blivit extremt känsliga och aldrig skulle klara sig utan täcke numera som följd.. ägarna säger själva att de gjort misstaget att slänga på för mycket täcken tidigt. varför ska en unghäst som inte tränas hårt eller ens rids gå med täcke om den är frisk och inte fryser eller är sjuk? fattar det bara inte helt enkelt.

Har inte sagt att man måste eller ska det, men jag tycker så.

Jag har aldrig varit med om att en häst blivit känslig för att ha varit täckad från tidig ålder, och jag som har jobbat på travet i så många år där man täckar från två års ålder borde isåfall sett sådant.
Däremot var det någon som fick problem med sin häst efter att ha haft täcke på täcke på sin häst dag ut och dag in. Finns ju många som sätter både två och tre täcken på sina hästar för att dom inte ska frysa. Inget jag skulle göra i allafall.

Tycker man att hästen fryser och behöver täcka så sätter man på det. Då bryr man sig inte om vad alla andra gör.

För att i det stallet är det kallare inne än ute.

Tror du inte att hästarna svettas i sin tjocka vinterpäls när man tömkör dem? Min gör iallafall då han bara springer lite.

jemeni skrev:
Min 04: a hade täcke redan förra vintern!

För att skydda mot regn och blåst (kylan är ingen fara).

Varför ska man härda unghästarna när de resten av sitt liv kommer att ha täcke!

//Frusen matte.

Vilka unghästar ska gå resten av sitt liv med täcke? Hur kan man säga det i förväg liksom?

Sen undertecknar du med "Frusen matte", har din frusenhet möjligen något samband med täckandet av din häst?

Jag har ett ypperligt pm från Strömshom som handlar om hur hästar fungerar om det kan intressera någon.

Det är liksom som så att han kommer ut i hagen 8 på morgonen och sedan kommer jag inte att vara i stallet förrens kl 16 och då kanske det har börjat regna kl 10. Känns inte riktigt bra då det inte finns träd att skydda sig emot i alla hagar.

Jag har aldrig varit med om att en häst blivit känslig för att ha varit täckad från tidig ålder..

Kanske beror på HUR du täcker din häst.
Lägger du på tunt regn täcke hjälper det mot att vara torr. Skillnad om du lägger på vintertäcke. och vid dessa Fall har jag sett en tydlig effekt på att dom bli känsliga. Du hindrar ju pälsen att bli tjockare om du lägger på täcke. och gör du det i yngre åldrar så kanske denna effekt går ur när den är äldre och får då svårare att lägga päls. (har en vuxen häst med detta besvär och måste täckas pg detta)

Alla har ju olika åsikter om det här. :cool:

LaMaya skrev:
Jag har aldrig varit med om att en häst blivit känslig för att ha varit täckad från tidig ålder..

Kanske beror på HUR du täcker din häst.
Lägger du på tunt regn täcke hjälper det mot att vara torr. Skillnad om du lägger på vintertäcke. och vid dessa Fall har jag sett en tydlig effekt på att dom bli känsliga. Du hindrar ju pälsen att bli tjockare om du lägger på täcke. och gör du det i yngre åldrar så kanske denna effekt går ur när den är äldre och får då svårare att lägga päls. (har en vuxen häst med detta besvär och måste täckas pg detta)

Alla har ju olika åsikter om det här. :cool:

Ja det kanske beror på att vi alla har olika erfarenheter :smirk: .

Du skriver att det KANSKE kan bli så att effekten går ur när den är äldre och får svårare att sätta päls. Vet du att det beror på det säkert med din häst?

I vilket fall som helst så har jag aldrig varit med om några sådana problem.
Självklart finns det känsliga hästar men förhoppningsvis ser ägare/skötare detta och gör det bästa för dessa hästarna precis som för alla andra hästar.
Hästar anpassar sig ganska bra trots allt till det mesta så jag tycker det är upp till var och en att göra vad som är bäst för just deras häst.

linafina skrev:
Tycker man att hästen fryser och behöver täcka så sätter man på det. Då bryr man sig inte om vad alla andra gör.

Självklart. Och självklart gör alla som de vill. Täckes debatten är en het debatt och kommer så förbli.
Men man behöver ju inte bestämma sig i förväg att hästen måste ha täcke för att den fryser, innan man sett om den verkligen gör det.
Jag kanske har misstolkat frågan, men när nån ställer frågan om de ska täcka sin 04 (jag pratar permanent täckning, ej bara slänga på en filt vid själva tillfället) för att den ska jobba lite lätt och inte vet om de ska eller inte ännu, så är min spontana reaktion att man väntar med att bestämma eller överväga detta tills man ser om det verkligen är befogat.

det var så jag tolkade frågan, eftersom vi fortfarande befinner oss mitt i sommaren så känns det en aning orelevant som sagt innan man ens vet om hästen behöver det.... men som sagt, jag kanske missförstod.

Hur du än tolkar det så är det väl inte fel av trådskaparen att ställa en nyfiken fråga :)?

Liknande trådar

Hästvård Jag har en häst med fyra vita strumpor och rosa hud därunder. Har under de senaste åren drabbats av olika grad av mugg/rasp under senare...
Svar
8
· Visningar
852
Senast: Fiorano
·
Hästvård Jo jag lånade i våras ut min 9-åriga shetlandsponnyn till en fodervärd och har hitintills verkar gått jätte bra😊 Får regelbundna...
2
Svar
23
· Visningar
2 020
Senast: Stergo
·
Hästvård Jag är lite fundersam gällande en av våra hästar, ett 18-årigt islandssto. Hon har under en ganska lång period (sedan sommaren 2022)...
2 3 4
Svar
69
· Visningar
6 790
Senast: Roheryn
·
Övr. Katt Jag har två kastrerade honkatter som jag köpte på katthem för länge sedan. De börjar bli gamla och har inte längre så mycket jaktlust...
Svar
2
· Visningar
221
Senast: MJLee
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Uppdateringstråd 30
  • Oseriös avel 2023
  • Mata småfåglarna