T
Tiggertjejen
Sv: Ni som har 04r
raderat blev två
raderat blev två
Senast ändrad av en moderator:
Follow along with the video below to see how to install our site as a web app on your home screen.
OBS: This feature may not be available in some browsers.
linafina skrev:Självklart så tömkör man inte så att hästen blir svettig. Men löshoppningen däremot kan ju som du skriver vara lite mer krävande och jag lägger i allafall på filt vid såna tillfällen tills hästen nått normal temp igen.
Visst kan man ta av filten sen och ha hästen utan täcke men några täckar kanske och tycker det är bäst för deras häst.
Tiggertjejen skrev:Njae inte så hårt men han kommer ju att löshoppas, tömköras och lite mer. Byter han box innan vintern kan han klara sig utan täcke men inte annars.
mackan skrev:Ser inte vad svettig vid ett enstaka träningstillfälle har att göra med att täcka hästen permanent.. Ja det är upp till var och en, men att överväga att täcka sin 04 bara för att det verkar vara standard, om man själv inte ser ett tydligt skäl, skulle jag ALDRIG råda till. Har åter och åter igen varit i kontakt med hästar som täckats upp från tidig föl/unghäst ålder, med resultat att de blivit extremt känsliga och aldrig skulle klara sig utan täcke numera som följd.. ägarna säger själva att de gjort misstaget att slänga på för mycket täcken tidigt. varför ska en unghäst som inte tränas hårt eller ens rids gå med täcke om den är frisk och inte fryser eller är sjuk? fattar det bara inte helt enkelt.
jemeni skrev:Min 04: a hade täcke redan förra vintern!
För att skydda mot regn och blåst (kylan är ingen fara).
Varför ska man härda unghästarna när de resten av sitt liv kommer att ha täcke!
//Frusen matte.
LaMaya skrev:Jag har aldrig varit med om att en häst blivit känslig för att ha varit täckad från tidig ålder..
Kanske beror på HUR du täcker din häst.
Lägger du på tunt regn täcke hjälper det mot att vara torr. Skillnad om du lägger på vintertäcke. och vid dessa Fall har jag sett en tydlig effekt på att dom bli känsliga. Du hindrar ju pälsen att bli tjockare om du lägger på täcke. och gör du det i yngre åldrar så kanske denna effekt går ur när den är äldre och får då svårare att lägga päls. (har en vuxen häst med detta besvär och måste täckas pg detta)
Alla har ju olika åsikter om det här.
linafina skrev:Tycker man att hästen fryser och behöver täcka så sätter man på det. Då bryr man sig inte om vad alla andra gör.