Ni som har 04:or

T

Tiggertjejen

När börjar ni täcka era hästar, detta året eller efter nästa sommar? Eller senare?

Senast ändrad av en moderator:
Sv: Ni som har 04:or

Du ställer frågan som om det var nödvändigt att täcka. Jag täckar bara klippta hästar eller hästar som fryser.

Tycker mer det verkar som hon är nyfiken på att höra hur hästfolket gör med täckning av sina hästar.

Alla gör ju inte likadant med sina hästar.

Som svar på Tiggertjejens fråga skriver jag att jag har funderat på att vänta tills efter nästa sommar men jag har inte bestämt mig.

Senast ändrad:

Jag är helt tom om hur jag ska göra....

jag kommer börja täcka den dag jag anser att pälsen är ivägen
dvs när vi börjar träna så hon svettas.

Men har ett täcke i nödfall

Jag skulle täcka den dagen han blir klippt, eller då han fryser.

Eller!
Täcka/filta, efter dusch/träning, den årstiden då det krävs filt/täcke. Men det är ju knappast samma sak som att kasta på ett vinter täcke.

Jag vill ha mina unghästar utan (vinter)täcke så länge det bara går. Det mår dom oftast bäst av.

Tiggertjejen skrev:
Jag är helt tom om hur jag ska göra....

Det är inget fel att inte täcka. Du ska väl inte träna så hårt fram tills nästa sommar iheller?

Men jag tror jag vet hur du tänker, ungefär som jag :).

Min ska förhoppningsvis slippa allt vad täcken heter fram till dess att hon börjar tränas (dvs. runt 4, 5 år).

Jag börjar täcka vinter de är fyra, alltså om de är föda 04 så täcker jag sen höst/vinter 08.

Njae inte så hårt men han kommer ju att löshoppas, tömköras och lite mer. Byter han box innan vintern kan han klara sig utan täcke men inte annars.

Täckar inte om den inte är klippt och jobbas hårt, alt om den av någon anledning inte har satt tillräckligt med päls. Oavsett ålder.

Jag täckar när det behövs, men jag är GLAD ju LÄNGRE jag kan vänta. Nuvarande 03:a är ju täckad i vintras pga sin muskelskada. Men sen hon blev bra från den rök täcket igen.

Den dag jag måste klippa täckar jag, eller den dag de fryser. Jag har kallstall så samma temp inne som ute och än så klarar lilldamen sig finfint utan täcke. Och hon sätter ganska fjantig vinterpäls med, så FÖRHOPPNINGSVIS slipper jag klippa med *halleluja*

Annars klipper jag när de är i sådant jobb att de svettas, är väldigt individuellt hur lätt de har att svettas med. Men just pga att jag har kallstall så är mina hästar hellre klippta än kommer in i stallet svettiga.

Är det ingen som täckar? Är man ute i och tittar på hästar vintertid så är det inte många utan täcke.

Det spelar väl ingen roll vad andra gör. Frågan du ska ställa dig är varför du ska täcka d i n häst. Ser du att den fryser eller den är klippt så är det klart du ska täcka.

Det är väl självklart men det är ju endå intressant och veta hur andra gör och nu blev jag faktiskt lite förvånad att så många går utan täcke när man vintertid ser nästan alla hästar gå täckade.

Om det är självklart förstår jag inte varför du ställde ursprungsfrågan. De flesta som svarat tittar på sina hästar och täckar dom om det behövs och låter bli annars, som alla borde göra alltså.

Jag skrev ju att jag tyckte att det var intressant och veta hur andra gör.

Du skrev också "Jag är helt tom om hur jag ska göra....". Det tolkade jag som att du ville veta hur du ska göra med din häst.

Jag skrev det till Linafina då vi känner varandra, varför jag skrev så det vet hon också bakgrunden till.

Liknande trådar

Hästvård Jag har en häst med fyra vita strumpor och rosa hud därunder. Har under de senaste åren drabbats av olika grad av mugg/rasp under senare...
Svar
8
· Visningar
852
Senast: Fiorano
·
Hästvård Jo jag lånade i våras ut min 9-åriga shetlandsponnyn till en fodervärd och har hitintills verkar gått jätte bra😊 Får regelbundna...
2
Svar
23
· Visningar
2 020
Senast: Stergo
·
Hästvård Jag är lite fundersam gällande en av våra hästar, ett 18-årigt islandssto. Hon har under en ganska lång period (sedan sommaren 2022)...
2 3 4
Svar
69
· Visningar
6 790
Senast: Roheryn
·
Övr. Katt Jag har två kastrerade honkatter som jag köpte på katthem för länge sedan. De börjar bli gamla och har inte längre så mycket jaktlust...
Svar
2
· Visningar
221
Senast: MJLee
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

• Tvättstugedrama