Sv: ni som haft planerat kjesarsnitt
Jag är snittad 4 gånger , planerat men under narkos. En ridolycka för 13 år sedan har ställt till det litet. Jag ville vara vaken men när jag var på op med första så kallade narkosläkaren på sitt "överhuvud"
som sa samma sak -inte en chans att jag sticker dig i ryggen , vi söver dig! (sned rygg sedan vurpan, samt att man har misslyckats då man tagit ryggmärgsprov tidigare)
När jag väntade första barnet upplyste jag om detta redan vid inskrivningen. Min ryggläkare samt div. andra ortopeder och neurologer avrådde från att skaffa barn pga ryggen/bäckenet.
Tiden gick och jag frågade återigen om snitt. Inget hände. Fick till slut en tid till läkare i juli, jag begrep inte ett skit av vad hon sa då det var en utländska mer än att snitt nog var ok. Dagen därpå ringer en sekreterare och vill ha in alla journalkopior pga att de ska ta ställning till snitt el. ej. Flög då i taket och ringde mvc krävde ny läkartid omgående med annan läkare. Hade en tid morgonen därpå. Fick träffa dåvarande överläkare som tittade på min rygg, konstaterade att jag kunde ju inte ens gå för egen maskin samt att de inte kunde garantera att mitt bäcken skulle tåla en vaginal förlossning. Mao blev det snitt. 10 dagar senare snittades jag.
Så i efterhand kan jag säga att det hade ju inte gjort något om det hela löst sig något tidigare.
Med övriga tre så har det varit olika läkare som gjort bedömningen för snitt. Men alla har tyckt att det är dumt att riskera något och därför snitt. Men som sagt ryggbedövning nekas jag oavsett vaginal el. snitt. Men nu blir det inga fler barn här.
Är mer än nöjd med de 4 som jag har.
Ibland känner jag mig lite utanför då jag väldigt gärna velat ha en vanlig förlossning -bara för att få veta hur det är. Men nej, vill inte riskera att sabba det jag nu efter år av träning kan igen. -som att gå tex.