Ni som gillar arabhästar- vad vill ni se hos en arab?

Cornelia

Trådstartare
Som seriöst satsande uppfödare är jag intresserad av att veta vad ni som inte avlar utan har arabhästar till ridning, hobby, sport, skogslufferi osv letar efter när ni väljer ut er arab.

Vilka är de viktigaste egenskaperna?
Har ni tävlingsambitioner?
Hur viktiga är show/utställning för er?
Kan ni tänka er att betala lite mer för en välriden tävlad arab?

Tacksam för svar på min ytterst ovetenskapliga undersökning!:)

Sv: Ni som gillar arabhästar- vad vill ni se hos en arab?

Jag som är uppvuxen med arab ville helst av allt ha en ny arab när jag sökte en ny tränings och tävlingskompis för fyra år sedan.

De viktigaste egenskaperna är en arbetsglad häst, som blivit mycket hanterad från uppväxten, gärna utbildad av en duktig ryttare på ett genomtänkt sätt. Att hästen är känslig känns också viktigt. Det ska vara en häst som älskar människor på det sätt jag bara upplevt att araberna gör, det är det viktigaste. Men att hästen är korrekt i kroppen är minst lika viktigt.

Kan ärligt erkänna att jag tittar på annonser på unga araber varje dag för tillfället, de som jag fastnar för är de med linjer jag vet är bra till både ridning (främst dressyr) och utställning, då jag är över 18 och har tävlingsintresse så letar jag efter större hästar, minst en mankhöjd på 155. Cross araben är inget som intresserar mig, är heller inte ute efter en extrem utställningshäst. Utan en propotionerlig häst med mycket rastyp och gärna ett vackert huvud. Gångarter är också super viktigt!

Kan mycket väl tänka mig att betala för att få en välriden och välhanterad arab. Är den tävlad på La/msv nivå kan jag definitivt tänka mig att lägga mer. Kommer inte på mer just nu, men återkommer :laugh:

Tack för intressant svar! Roligt att höra att du uppskattar araben för sättet den har gentemot människor, det är också därför jag älskar dem ....

Jag vill utveckla tanken med att duktiga ryttare ska utbilda våra unga araber, så att man kan få ut det bästa av denna kompetenta lilla häst. Det känns som om den fått ett oförtjänt dåligt rykte bland "vanligt" hästfolk och som om vi uppfödare måste anstränga oss för att ändra på det!

Jag känner precis likadant, är så trött på alla korkade kommentarer om hur "stissiga" araberna är bland annat. Och om uppfödarna börjar ta tag i problemet, för det finns en källa (har själv som dotter till fd arabuppfödare suckat över hur dåligt hanterade och tränade araber kan vara) så kanske det går att ändra på den tråkiga inställningen till araben. Jag har tränat dressyr med min arabponny upp till La/msv. Hon var dessutom en grym hoppare, så de är verkligen fantastiska allround hästar :bump:

Jag vill ha en arab med bra exteriör, inte fullt så rak i korset, med bra temperament och bra gångarter. Den ska kunna hoppa bra också. Den får gärna vara omkring 155 cm i manken.

Är inte intresserad av utställning, utan den ska gå bra att rida dressyr, hoppning och terräng/ute.

Jag är på inget sätt någon expert på exteriör el dyl men jag vill ha en arab som går att använda. Dvs en liten allroundhäst som man kan göra det mesta med.

Ang mankhöjd så vill jag gärna ha en häst som ligger runt 155 men jag vill inte att det bara ska vara ett par långa ben på en tunn kropp. Då ser jag hellre att hästen är lägre och rejälare.

Jag tror att det lulski menar är att h*n är trött på de där araberna som bara kan gå balanstrav snyggt och sedan rör sig som symaskiner när man sätter upp ryttare.

Och tyvärr finns det ganska så många "symaskinsaraber" där ute.

lulski: Kul att man kan tycka så olika, jag vill gärna ha låånga ben, en lite sportigare typ.

Kan tillägga att jag föredrar en grövre typ, exempelvis Crabbet eller polska linjer. Är inte förtjust i de mer egyptiska linjerna, från det lilla jag sett. De kan dock vara väldans vackra!

KL
Något som upprörde mig lite var när jag kikade på AL Khaida show.
Rätta mig nu om jag har sett i syne men inte en enda av Saudi Arabiens uppfödningar kunde röra sig, endast de som de hade importerat.
Den utvecklingen av araber är ngt som jag tycker är åt skogen.

Alltså jag är inte så intre serad men min pappa kanske :laugh:

Helt rätt Kimmis87, det var precis så jag menade :D

För min del får de gärna ha långa ben också så länge kroppen passar till dem ;)

Spinner vidare på gångarter; vilka är gångartshingstar enligt er uppfattning?

Litet svårt att säga när man inte sett så många under ryttare:-).

Förlåt, kunde inte låta bli:-).

Litet svårt att säga när man inte sett så många under ryttare:-).

Förlåt, kunde inte låta bli:-).

Tyvärr så är det ju sant.

Annika_L: kan man kolla på det i efterhand? Vore kul att se! inte för att jag tycker att jag har sett så mkt rörelser överhuvudtaget när jag har kollat på utställningar där det har steamats :o

lulski: Vilken tur då! Jag själv ogillar det skarpt och tycker det är ganska svårt att hitta bra araber med bra rörelser i dagsläget.

Klart som korvspad att deras avel går ut på att få vackra skallar och långa halsar
och ger avkall på en fin trav. Bogarna var placerade så att det fanns inte tillstymmelse till att forsa fram i trav. Tripp, tripp med frambenen så i galopp.
Nu kanske jag störde din tråd Cornelia men var tvungen att lufta mig lite ;).

Senast ändrad:

Nu skall jag svara på din tråd. Vad vi sökte efter när vi skaffade araber.
Först köpte jag en arabhingst efter Bajano. Då var jag helt ofördärvad
utav av arabvärlden och såg bara utefter Bajanos kvalité som sporthäst.
Sedan skaffade vi ett arabsto efter Doman. Hon inköptes pga sin hoppkapacitet men visade att hon hade än mer egenskaper. Hon var helt ALLROUND! Med henne kom frälsningen och Gwiazda inköptes som ungsto och på den vägen är det. Nu skall jag ut och pyssla om henne. Hon fyllde 26 år den 2:a februari och beter sig likadant som när hon var ung.
Med andra ord så har jag från början sökt allroundegenskaperna hos araben
och målet har alltid varit det, allround, samt att behålla arabtypen. Idag c:a 30 år senare är jag lika frälst över arabens egenskaper och satsar på att Gwiazdas barnbarn (se min avatar) skall bevisa sin allroundkapacitet.

Terrierfronter har jag hört de där bogpartierna kallas på internationella forum. Precis som det finns gångartshingstar så finns det nog icke-gångartshingstar också.;) Tyckte det var ganska tydligt när jag var i Paris 2009.

Kl

Om jag letade häst idag så skulle min önskelista vara ungefär likadan som när jag gjorde det för 9 år sedan. Dvs:

Sto, ca 2-4 år, välhanterad men helst inte inriden, stor och reslig samt av god ridhästmodell, bra gångarter och psyke, gärna prestationsmeriter nära i stammen. Ska vara UA vid röntgen av bakknän och hasor. Jag är nyfiken på CA/SCID-status men inget måste eftersom jag i första hand vill ha en ridhäst.

Ungefär. Och färg är inget jag är villig att betala extra för kanske jag ska tillägga.

Senast ändrad:

Du får jätte gärna förklara vad du menar med bogarna och hur de var vinklade, gärna med bilder. Just bogar är en sådan sak som jag inte riktigt lyckats greppa om än faktiskt.

Om vi menar samma sak (vilket vi kanske inte alls gör) så tycker jag att det tydligaste är att bogen ser kort ut framifrån och bak (i längdriktningen alltså, inte upp/ner) samt att frambenen ofta ser ut att sitta för långt fram. Hästen har lite bog/förbröst, sett från sidan, framför frambenets infästning vid kroppen.

Det verkar göra att bogen inte roterar/blir fri på samma sätt som hos en korrekt byggd häst och leder till korta, låsta rörelser fram.

Ibland är de markbundna och ibland är det mkt knäaktion men modell symaskin (ses vanligast i USA skulle jag tro och är nog till viss del framtränat).

Liknande trådar

Hundavel & Ras Ber först om ursäkt för en vägg av text men jag känner att jag vill få lite extern input. Jag har medvetet inte nämnt namnet på ras...
2 3
Svar
47
· Visningar
9 515
Senast: dobbis
·
Distans Jag skulle vilja be dem av er som är medlemmar i SAHF och som är intresserade av att det läggs focus på en medveten avel för distans...
2 3 4
Svar
60
· Visningar
9 126
Avel Jag ber om ursäkt i förväg för ett långt inlägg, och hoppas att nån orkar läsa det ändå. Det finns många diskussioner om vad som ska...
3 4 5
Svar
98
· Visningar
11 280
Senast: Derring-Do
·
T
Avel Ja, som rubriken lyder så funderar jag på att lägga ridningen på hyllan och skaffa mig ett avelssto och börja "avla". Jag har alltid...
Svar
7
· Visningar
1 200
Senast: Mabuse
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Retrievertråden
  • Hjälp
  • Barmarksdrag/canicross