Ni som ger vatten i hink...

Sv: Ni som ger vatten i hink...

Det är diskborste som gäller varje dag, och byter såklart vatten också (fylls på varje morgon av den som fodras om det är lite kvar)...finns det någon som Inte byter varje dag?? :eek:
Det blir ju uräckligt om man inte diskar ur hinken varje dag - skulle själv inte vilja dricka ur odiskade glas....:crazy:

Jag tycker inte det är nödvändigt att diska ur varje dag med diskborste. Däremot får man väl byta om det kommer "grejs" i, vilket det gör. Jag byter varje dag och skurar väl en två ggr i veckan kanske. Å det är inte alls äckligt i kärlet. Jag tycker inte heller det behöver vara lika rent som man skulle vilja ha det själv. Hästar är hästar. Det finns t.o.m. de som äter sin egen skit, det ni ;) skulle inte tro att de har något emot att dricka gårdagens vatten heller, för den delen.

Tvättar ur med svamp och byter vatten 1-2 gånger per dag. Krubban tas ner och tvättas med svamp efter varje måltid (har transportkrubba för att rengöringen ska gå lätt).

Jag har en bytta till min häst som rymmer 90 liter vatten, som jag har ståendes inne i boxen då jag tagit bort vattenkoppen. Han brukar dricka upp hälften varje dag så jag brukar fylla på med nytt och jag tvättar ur den varannan dag ungefär. SÅ äckligt hinner vattnet inte bli på en dag...

Polly_Mulle skrev:
Hur ofta skurar ni hästens vattenhink?
Byter ni vattnet helt varje dag och diskar ur hinken med diskborste, eller fyller ni bara på rent. Diskar var tredje dag?

Berätta era rutiner för mig!

Alla hinkar o andra spann som används, diskas varje dag i mitt stall.

*knapp*

Så det är alltså inte många som fyller på varmvatten på dagen typ när de får lunch mm???? Utan bara morgon o kväll?
Vi ger varmvatten varje gång de får mat (frukost,lunch,em o kväll). O är det riktigt kallt så får de fler ggr.

Tyvärr får de ingetr varmt vatten, har 5 minuters promenad till hagen i uppförsbacke, men vi har en naturlig källa i hagen som inte frusit ännu så de har vastten iaf :D

Mina får i hinkar som töms på morgonen (när hästarna går ut i hagen) och sköljer ur dom sedan får dom stå upp å ner under dagen för att sedan fyllas på när hästarna kommer in, dom diskas vid behov.

Vattnet i hagen sköts på samma sätt men omvänt på dygnets timmar.

Kram

Tvättar vattenhink och byter vatten varje dag, tycker det är en självklarhet!

Amica skrev:
*knapp*

Så det är alltså inte många som fyller på varmvatten på dagen typ när de får lunch mm???? Utan bara morgon o kväll?
Vi ger varmvatten varje gång de får mat (frukost,lunch,em o kväll). O är det riktigt kallt så får de fler ggr.

På vintern får min pållar varmt vatten på morgonen och kvällen (har kallstall). Fyller även på med varmt vatten i tunnan ute vid utsläppet. Hästarna dricker mycket vatten på kort tid och passar på att dricka precis när jag fyllt på.

För övrigt så diskar jag ur hinkar och tunna med diskborste varje dag och fyller på med nytt vatten.

/Lizzie

Jag tvättar ur hinkarna med diskborste varje dag och byter vatten å när jag släcker på kvällen så fyller jag nytt igen..

varje dag, ska va så vi människor kan dricka det!

Diskar och byter vattnet varje dag..

Jag har en 65-liters balja som mina pållar får vatten i morgon och kväll.
Karet skuras ordentligt med borste varje kväll och vid behov även på morgonen.

Pållarna får nu kallt vatten i karet som står inne i lösdriften så det fryser inte.
Jag har beställt ett "värmekar" som borde dyka upp vilken dag som..

Sköjer ur hinken och byter vatten helt och hållet VAJRE dag. Hinken rengörs då den är smutsig... ca 1gång veckan

Byter vatten varje dag och sköljer ur, om den ser smutsig ut så använder jag diskborste och diskmedel.

Amica skrev:
*knapp*

Jodå, vi fyller på vattenkaren i hagen med varmvatten oftast mitt på dagen i samband med lunchfodring. Fast än så länge är det ju inte såpass kallt här nere att det har frusit särskilt, då är det bara att knacka sönder den tunna isen som lagt sig över vattnet. :)

Liknande trådar

Hästvård Hej! Vi har nu mellan 7 och 17 minusgrader. Hästarna har tillgång till isfritt vatten ute, fodras fyra ggr om dagen med grovfoder och...
Svar
14
· Visningar
1 585
Senast: Efwa
·
R
Hästmänniskan Hej Vet någon om det finns några regler för vatten på vintern? Jag hittar inga. Stallägaren har fått för sig att hen inte behöver hacka...
2
Svar
31
· Visningar
2 127
Senast: Cambrie
·
Foder & Strö Hej! Nu behöver jag lite input från er. Det är lång läsning och jag förstår om ni inte orkar läsa 😅 Jag vill vara tydlig från början med...
Svar
18
· Visningar
1 618
Senast: Shaggy
·
Hundhälsa Äldsta tikens mage har varit ett problem i många år. Vi har varit på utredningar hos flertalet olika veterinärer, även sådan som ska...
2
Svar
20
· Visningar
2 006
Senast: super
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar