Ni som ger vatten i hink...

Polly_Mulle

Trådstartare
Hur ofta skurar ni hästens vattenhink?
Byter ni vattnet helt varje dag och diskar ur hinken med diskborste, eller fyller ni bara på rent. Diskar var tredje dag?

Berätta era rutiner för mig!

Sv: Ni som ger vatten i hink...

mina medryttarhästar får vatten i hink. Vi byter vatten på dem varje dag och torkar ur hinkarna med handuk (flör att få bort "slemmet" i botten.... fuknar jätte bra...*:)

Jag diskar ur mina hästars vattenhinkar nästan varje dag.. Har jag jättebråttom så byter jag bara vatten.
Men när jag har tid så diskar jag ur med diskborste, och fyller på nytt vatten. :rofl:

Jag tycker alltid att vattnet/hinken ska vara så rent så att jag själv ska kunna dricka det :angel:

När vi hade hinkar så bytte jag vatten och skurade hinkarna varje dag.

Diskar ur den varje dag och fyller på nytt vatten.

Diskar ur o byter vatten varje dag.

Hur många är det egentligen som häller i varmvatten i hinkarna på vintern? O hur ofta isf?

Diskar ur med diskborste och byter vatten varje dag. Det blir så slemmigt annars och hon har en tendens att kasta upp en del halm och hö i hinken så det blir lättast så.

/Malu

Jag har hink.

Tar ner den varje dag, häller ut rester, sköljer ur och diskar med borste utan medel då. Då blir det fräscht för honom.

Jag gör precis likadant, har en gammal potatisback som rymmer 25 liter, perfekt, den är nästan tom på morgonen men aldrig helt tömd. Är mkt noga med att diska ur med diskborste och ett par ggr om året även med diskmedel och låta den torka helt mellan varven!

Men jag vet (tyvärr) många som bara fyller på och sällan/aldrig diskar ur sina vatenhinkar, de brukar bli mkt missfärgade och slemmiga hinkar med hästar som dricker dåligt som följd, undrar om det är lathet?

Fyller aldrig varmvatten i hästarnas hinkar, fryser aldrig i stallet.

Byter vatten och diskar hinkarna varje dag. De har en förmåga att "slafsa" så både hö/halm/kraftfoder hamnar i hinkarna Nu när det är kallt så får de ljummet vatten varje morgon och vid insläppet på em.
//marti

Jag menade mer i hagen... då de dricker där med;)

Byter vatten varje dag. Skurar ur hinken med diskborste oftast varje dag, använder rengöringsmedel någon gång ibland.
När det är kallt så fyller jag hinken med ljummet vatten vid insläppet och fyller på med varmvatten vid kvällsfodringen. Oftast brukar vattnet klara sig utan att frysa i vårat stall.

Byter vatten och sköljer ur hinken varje dag, skurar med lite grönsåpa någon gång då och då.

Amica skrev:
Hur många är det egentligen som häller i varmvatten i hinkarna på vintern? O hur ofta isf?

Min häst har hink inne, hon står i kallstall alltså det är lika kallt inne som det är ute på vintern.
Om jag är i stallet tidigt på dagen fyller jag på hinken då så att den är färdig när hon kommer in, om jag fyller på varmvatten hinner det inte frysa innan kvällen om det är minusgrader.

Skäljer ut tunnor och hink morgon och kväll, naturligtvis får de nytt vatten morgon och kväll. Skulle aldrig kunna göra annorlunda.

Amica skrev:
Diskar ur o byter vatten varje dag.

Vid kallväder får de varmt vatten i tunnan till natten.

Sköljer ur noga och gnider med svamp och låter hinken torka innan den fylls igen...bra med flera hinkar:D

Utebaljan gnids ur varje dag och vänds upp och ned under natten.

Jag sköljer ur varje dag och diskar med diskborste vid behov....

Liknande trådar

Hästvård Hej! Vi har nu mellan 7 och 17 minusgrader. Hästarna har tillgång till isfritt vatten ute, fodras fyra ggr om dagen med grovfoder och...
Svar
14
· Visningar
1 585
Senast: Efwa
·
R
Hästmänniskan Hej Vet någon om det finns några regler för vatten på vintern? Jag hittar inga. Stallägaren har fått för sig att hen inte behöver hacka...
2
Svar
31
· Visningar
2 127
Senast: Cambrie
·
Foder & Strö Hej! Nu behöver jag lite input från er. Det är lång läsning och jag förstår om ni inte orkar läsa 😅 Jag vill vara tydlig från början med...
Svar
18
· Visningar
1 618
Senast: Shaggy
·
Hundhälsa Äldsta tikens mage har varit ett problem i många år. Vi har varit på utredningar hos flertalet olika veterinärer, även sådan som ska...
2
Svar
20
· Visningar
2 006
Senast: super
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar