Ni som ger massage

M

Morotsbiten

Jag masserar min häst(helkroppsmassage) ;)
Men finns de tipps på hur man behåller känselni handflatorna??
Jag får en känsla av bortdomningar samt att de är väldigt oskönt.. Finns de handskar speciellt för massage..Sen tänkte jag på att med människor har amn ju massageolja som är avslappnande osv..Finns de till häst att använda när amn kör massage eller är de typ arnika linement som gäller??

Sv: Ni som ger massage

Morotsbiten skrev:
Jag får en känsla av bortdomningar samt att de är väldigt oskönt.. Finns de handskar speciellt för massage..Sen tänkte jag på att med människor har amn ju massageolja som är avslappnande osv..Finns de till häst att använda när amn kör massage eller är de typ arnika linement som gäller??

Det är ju inte handflatorna man använder när man masserar, utan mera handloven väl? Jag har åtminstone fått lära mig att man inte "får krossa fågelungen" inne i handen... :idea:

Om du skulle ta på dig ett par handskar skulle du ju förlora all den information du får genom att känna på hästens muskler...

Hästens egna päls funkar så bra att man inte behöver några oljor och sånt för underhållsmassage. :)

Däremot brukar jag använda arnika på muskler som jag vet brukar blir spända efter arbete...

/// ghost

Senast ändrad:

Låter knepigt att du förlorar känseln i fingrarna av massagen, har jag aldrig varit med om. Håller du upp armarna för mycket?
Försök att arbeta med din kroppsvikt på sånt vis att du inte behöver röra armarna för mycket, håll inte armarna för högt - ifall det är en stor häst så ta då en stol eller pall eller liknande så du kan stå bekvämt.

Massageolja behövs inte på hästar, de har ju sån fin smörjning själva i pälsen :). Däremot finns det en hel del olika liniment-varianter samt värmesalvor, ifall man vill ha lite extra effekt av massagen.

ja jag var klumpig i min förklaring.. inte mit i handen utan båtbenet å på andra sida .. handloven eller vad de nu hette=) hihi vet knappt var de olika delarna på min krop heter :o :D

Jag jobbar med min egna kropps vikt men endå får jag en läskig känsla i handen och de är väldigtg obehagligt!

Står du på golvet och masserar? Prova att använda en stol så du inte har händerna högre än ditt hjärta.

Morotsbiten skrev:

Nej, jag masserar inte min häst. Vår ET avrådde mig från det då det kan göra mer skada än nytta om man inte gör rätt. Så när han är i behov av det överlåter jag det till henne! :)

Oups, missförstod nog inlägget lite, fick det till om du undrade över fler som masserade sina hästar.. sorry:o

Hejsan. Kan det vara så att du spänner dig väldigt mycket i axlarna? Försök vara rörlig och avspänd i hela kroppen. Prova också att använda andra massagegrepp inte bara handflata och handlov. Knyt handen och "skruva" med lillfingersidan av knytnäven. Prova att jobba med knogar eller fingertoppar som omväxling. Armbågen kan man också använda. Man kan klappa med handflatan (långsamt, en klapp per sekund eller ännu mera sällan). Eller bara hålla kvar handflatan mot muskeln tills det blir varmt. Du ska inte gnida eller gnugga i huden utan bearbeta muskeln under huden.
Det allra vanligaste felet är att man tar för hårt eller har för bråttom. Jobba alltid långsamt, växla mellan höger och vänster hand så att du inte får ont i axlarna.

Lycka till
Lejonelle

Ahhh.. ja man kan ju annars ta en liten pause .. jag tror jag tar i för hårt då jag blir låst i min höger arm då den är pajko. så lutar jag all min tygnd på den armen=(

Men ska ut idag och nu ska jag verkligen tänka på hur jag gör och arvänder höger sidan min..

Hon är mkt mtk mjukare nu iaf och jag köpte glukosaminen iaf..
nu får man upp bakbenet utan problem.

Du har gjort underverk med min häst :bow:

Vill bara ge ett tips, jag masserar och har hittat ett par tunna handskar i getskinn från MH som inte har några "fingrar". Man glider lätt över pälsen samt att man behåller fingertoppskänslan! :)

Åhhh supertack.. ska köpa sånna så får vi hoppas de blir bättre

Vad roligt :) klappa henne från mig. Det är roligt att träffa en äldre häst som är så fräsch fortfarande. Hoppas ni kan hålla igång många år till.
Lejonelle

Liknande trådar

Hästmänniskan Okej, detta kan nog bli ett ganska långt inlägg, men du väljer själv om du vill läsa hela eller ej. Hästar, ridning, trav, har varit...
2
Svar
22
· Visningar
4 317
Senast: shia
·
Relationer Hur vet man om det är dags att göra slut? Hur vet man att man är kär? När relationen inte flyter på och det finns saker som skaver hur...
3 4 5
Svar
97
· Visningar
15 711
Hästmänniskan Hej! Jag behöver lite råd,förslag och även skriva av mig lite. så den som orkar läsa allt är guld värd :bow: På skolan har vi så...
2
Svar
30
· Visningar
3 298
Senast: Gotthard
·
Hästvård Jag har bokat tid hos veterinär självklart, skulle dock gärna få hjälp att spåna lite kring detta innan besöket. Bakgrund: Två...
3 4 5
Svar
86
· Visningar
11 804
Senast: skuggi
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

• Vad gör vi? Del CCV
  • Sytråden del 4
  • Kallbad