ni som ger havrefritt

Sv: ni som ger havrefritt

när jag fick hem mitt sto så fick hon havre å kraft. men förstog ganska snart att det inte skulle funka...:D hon får nu kornkross, mustang orginal å mustang müsli. en het/pigg häst brukar bli lite lugnare av korn

jag ger min Dodson and horrels "staypower muesli"... blev en helt annan häst

Krafft Rehab, kornkross samt Hestekraft.

Men nu ska jag minsann se om han verkligen blir bäng av havre som det påstås, och har köpt Krafft Sport.. hoho..

dodson & horrell stay power müsli :bow: Min häst blir tokig på havre, detta är en havrefri müsli med hög energi (12.5 MJ) men LÅNGSAM energi, som gör att energin inte sätter sig i huvudet utan att de får energi till arbete! Rekomenderas varmt!:bump:

jag ger granngårdens havrefria müsli och lusern, plus lite vitaminer och mineraler efter behov.
och det funkar mina två hästar jätte bra på.

Jag ger mina hästar Salsa Stallmix som är anpassat till mitt grovfoder. Du kan välja med eller utan havre (jag har utan havre). Sala havrefrimüsli är ett annat alternativ.

Gav havre i somras, en tid funkade det jätte bra men sen blev hon hel knäpp..
Nu får hon:
Korn
Krafft Groov
Betfor
Mineraler

Ur ekonomiskt o all annan vidvinkel :smirk: borde väl hestekraften vara optimalt för dig.
De har lagt på mer E-vit nu o den heter Extra.

ett skitbra o supergott foder tydligen.
Det o betfor borde räcka för att han ska biffa på sig.

Betfor är ju ett bra foder med energi.
*Axel som muttrar över havrefobin:devil:*

Min får inte äta havre pga korsförlamning.
Jag ger lusern för att få upp proteinet.
För energin får hon olja (2 dl/dag) linfröpellets (1/2 kg/dag, innehåller även mycket protein!) och solrosfrön (2 dl/dag).
Hon ÄÄÄLLLSSSKKAAR solrosfrön!:love:

Min får Müsliefodret Red Mills (krafft)... Den blåa får hon ;)

Det är skit bra på min häst, har haft det i säkert 3 år och blev snabbt märkbar skillnad. En finare päls, Bättre hull och en matglad polle :D.

Får ungefär 2 ½ kg müslie om dagen.
Har tagit bort betforet då hon fick gallor av det. OCh ska ersättta det med linfrön istället.

Ger just nu bara müslie, Höslige, salt och lite matolja.
Tävlas och tränas nu.

Senast ändrad av en moderator:

trodde i sommras att min tjeja blev alergisk mot havre så vet sa att vi skulle prova utan havre å vi köpte ett foder där det stog HAVRE FRITT foder på.. kommer hem med säcken å kollar bara för skojs skull på baksidan och vad står där. jo inehåller havre mjöl de e ju havre... de e så på nästan alla havre fria foder. de e alltid spår av havre. nu har d eju inte havre utan hösilagen men ändå det är gansk dåligt stil om hästen e allergisk oc man tror man tar bort havre så ger man de omedvetet

Förutom hö; lucern, mineraler och olja. :)

Liknande trådar

Foder & Strö Jag har en islänningsvalack på dryga året. Har inte haft islänning tidigare. Skulle behöva hjälp med lämplig foderstat till honom...
2
Svar
28
· Visningar
1 557
Senast: Cattis_E
·
Foder & Strö Då min häst har FFV som vi inte får bukt på ska vi testa GastoGard. Dock går det inte att ge honom orala sprutor, har någon provat att...
Svar
5
· Visningar
576
Senast: AbCdE
·
Foder & Strö Jag har en gammal ponny, 26 år, som har börjat få lite svårt att tugga hö (Duktig hästtandläkare har undersökt och bedömt.). Hon blev...
Svar
18
· Visningar
1 160
Foder & Strö Jag förstår att det säkert är en nära på omöjlig fråga att svara på, men jag vill ändå gärna få ta del av andras erfarenheter och tankar...
2
Svar
23
· Visningar
2 119
Senast: Roheryn
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

• vid kris
  • Vad gör vi? Del CCIX
  • Svensk politik nr 3