ni som ger havrefritt

Sv: ni som ger havrefritt

Vad ger ni era hästar?

Min häst blir extremt tittig av havre och funderar på att testa en peroid att helt utesluta havre.

Men vad ger ni hästarna för att de ändå ska få energi?
Har en 5 årig Quarter i god kondition.
Får 10 dl Hippo Cool, 2 dl Betfor, 4 dl linfrökaka, mineraler, fri tillgång på hösilage.

Hur mkt havre får han nu?

Han gick på 3 kg Krafft Groov 125, men det blir för mycket i skallen för honom. Jag testade förut att ge Krafft Groov 90, mindre giva och komplettera upp med Hestekraft vilket iofs funkade bra. Men nu har jag gått helt över till Hestekraft och hästen är pigg, framåt men är inte så extremt tittig och "hispig".

Till det har han fri tillgång på "torrhö". (shettisen tål inte silage)

Tack alla för era svar!! :bow:

Jag kanske ska tillägga att min häst tyvärr inte är så jätteintresserad av hö, men gräs på sommaren äter han gärna. Nu har han dock blivit bättre och har mer lugn i kroppen till att äta. Han gillar inte alla pelletsfoder och äter helst inte korn och inte alls lucern.

Kräsen herre som däremot gillar Hestekraften så nu ger jag bara det och jag (och även hästen verkar det som) är nöjd (plus lite betfor)

Liknande trådar

Foder & Strö Jag har en islänningsvalack på dryga året. Har inte haft islänning tidigare. Skulle behöva hjälp med lämplig foderstat till honom...
2
Svar
28
· Visningar
1 557
Senast: Cattis_E
·
Foder & Strö Då min häst har FFV som vi inte får bukt på ska vi testa GastoGard. Dock går det inte att ge honom orala sprutor, har någon provat att...
Svar
5
· Visningar
576
Senast: AbCdE
·
Foder & Strö Jag har en gammal ponny, 26 år, som har börjat få lite svårt att tugga hö (Duktig hästtandläkare har undersökt och bedömt.). Hon blev...
Svar
18
· Visningar
1 160
Foder & Strö Jag förstår att det säkert är en nära på omöjlig fråga att svara på, men jag vill ändå gärna få ta del av andras erfarenheter och tankar...
2
Svar
23
· Visningar
2 119
Senast: Roheryn
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka