ni som ger havrefritt

malinsky

Trådstartare
Vad ger ni era hästar?

Min häst blir extremt tittig av havre och funderar på att testa en peroid att helt utesluta havre.

Men vad ger ni hästarna för att de ändå ska få energi?

Sv: ni som ger havrefritt

Min häst blir helt fläng i huvudet av havre så jag har kört en havrefri diet i snart 3 år, det är en helt annan häst. Pigg, glad och energisk men aldrig "idiot-pigg" som hon blev av havren. Nu för tiden ger jag Krafft Grund (min häst får ca 2,5 l/dag) men funderar på att övergå till Krafft Sport pga hårdare träning i dagsläget. Till grunden får hon betfor, mängd beroende på ett par faktorer - hagens tillstånd (mycket/lite att äta, skitigt vatten att dricka), hur hon är i magen. Oftast får hon ca 5 dl betfor. Betforn får fungera som en extra energikick (plus att hon tycker det är gott, bra för tarmarna), men det brukar vara individuellt. Inför hårdare träning/tävling ger jag extra betfor.

Så för att besvara din fråga.. Istället för havre ger jag Krafft grund.

Min häst har heller inte stått på havre på 4 år. han blir riktigt riktigt dum av havre.
Han har under dessa år stått på lite varierande foder utifrån grovfoder analysens värden, men till merparten har jag gett korn istället för havre. han får denna vinter även som komplement Hippo Harmoni som är ett havrefritt musli foder.

Lite betfor hör även till standardfoderstaten hos oss.

min har nu vart havrefri i ca 3 år, jag kör med mustang müsli! är supernöjd och hästen gillar det jättemycket :)

Kvarnbyfoders energifoder Derby innehåller ingen havre!

Vegetabilisk olja är ett annat alternativ!

De flesta av Kraffts produkter innehåller mer eller mindre havre, läs på säckarna innan du köper om du vill ha havrefritt.

Många foder som säljs som havrefria innehåller ändå havrekli, men det brukar de inte bli "knäppa" av.

Har visserligen inga problem med havre till hästen (har aldrig testat heller..) men har gett honom Salsa Havrefri. Den älskade han! Sen gav jag Marstall Isi-mix ett tag, men den slutade de sälja här. Så nu ger jag Granngårdens Havrefria müsli. Ger bara lite grann för att ha något att blanda loppfröna i, 1 dl per dag. Han verkar gilla den och är pigg och lycklig.

Gav min fd. foderhäst Mustang original som är havrefritt (innehåller istället korn och havrefiber), och märkte en jätteskillnad mot när hon innan fått ett annat pelleterat foder som innehöll havre! Hon blev mkt lugnare i huvudet! Så det kan jag rekommendera iaf..:) lycka till!

Vad ger ni era hästar?

Min häst blir extremt tittig av havre och funderar på att testa en peroid att helt utesluta havre.

Men vad ger ni hästarna för att de ändå ska få energi?

Gav förut hippbas cool, jättebra foder som hästarna gillade. Nu ger jag korn och lucernhack. Fungerar super.

Jag vågar inte ge mycket havre, så jag ger Hippo Grow Alfa, kommer inte ihåg om det är helt havrefritt eller om det är ca 20% havre i det. Jag har även provat Mustangs havrefria pellets, men det är för lite protein i det då hösilaget har en dålig kvot. Märkte ingen skillnad på "pigghet" mellan de två pellets-sorterna. Helst skulle jag vilja ge luzern, men det funkar inte då man gör iordning burkar med torrt foder som stallet ger, och hackad luzern är för bulkigt, och pelletsen bär ju blötläggas.
Du borde kunna byta ut havren mot luzern och lite extra grovfoder (och mineraler naturligtvis) för att se om hästen blir lugnare? Med hö/hösilage, luzern och mineraler så får hästen i sig allt denbehöver, och eftersom luzern räknas som grovfoder så borde du kunna få ett bra kvitto på om det är något i kraftfoder/havre som gör den för pigg.

Det beror ju på grovfodervärdet. Men i år räcker hösilaget. Men ger några nävar lucernhack för att det ska bli lite lättare att ge salt, mineraler och glucosamin.

Tack för svar!!!

Min häst bör ha ca 3 kg krafft 125 för att hålla sig i hull - men i de givorna så blir det tilt i skallen. Han har fri tillgång på hö (inte silage)

Innan jag gick över till krafft groov 125 så gav jag lite groov 90 och större andel Hestekraft och det funkade han rätt bra på.

Jag hade jag tänkt att bara ge Hestekraft som har hög andel fett och protein men inget havre så kan jag ge de giverna jag vill för att han ska bibehålla hull och ha lite att bygga av och kanske undvika att han ser Muckor överallt :angel:

:D

jag har gett dynavena active '100 i flera år. visserligen är mina (ffa ponnyerna) fortfarande heta, men dem ser inte spöken.

www.dynavena.se om du vill läsa mer, jag orkar inte skriva :p

Min varmblodstravare fick korn innan. Nu får han specialfoder för just svårfödda travare som inte är havrebaserad.

Fullblodsdamen ska inte heller gå på havre men där har jag inte bestämt mig riktig ännu vad hon ska få.

Ingen av våra hästar får havre. De äter endast korn soja och lusern i år. Har tidigare gett dem musli från Mustang el Eggersmann men i år räckte inte deras proteinvärden till.

jag körde på lympos havrefria, hästarna tar sig som bara den på det fodret också så kan bara rekommendera det. Använde det i början eftersom förra ägaren sa att hästen inte tålde havre, nu går hon på 1,5kg havre och uträknad foderstat

Jag har aldrig gett min valack ren havre, men provat mig fram i många år med många olika fodermedel.

De allra flesta fodermedel innehåller havre, men ofta en mindre del.

Det min häst gått bäst på är som nu Dynavena.

Och ett par år gick han på fibergi + Red mills müsli, det var nästan lika bra som dynavena.

Groov har inte fungerat bra på min, visst har han varit hyfsat i temperamentet, men kroppsligt har han inte byggt muskler som man kan önska.

Jag ger mnina två Mustang Orginal Mûsli. Den ena kan bara äta havre på sommaren, han blir larvig att hantera på havre när han står uppstallad och den andra kan inte äta havre alls. Redan på två - tre dl krossad havre om dagen märker man skillnad...

Liknande trådar

Foder & Strö Jag har en islänningsvalack på dryga året. Har inte haft islänning tidigare. Skulle behöva hjälp med lämplig foderstat till honom...
2
Svar
28
· Visningar
1 557
Senast: Cattis_E
·
Foder & Strö Då min häst har FFV som vi inte får bukt på ska vi testa GastoGard. Dock går det inte att ge honom orala sprutor, har någon provat att...
Svar
5
· Visningar
576
Senast: AbCdE
·
Foder & Strö Jag har en gammal ponny, 26 år, som har börjat få lite svårt att tugga hö (Duktig hästtandläkare har undersökt och bedömt.). Hon blev...
Svar
18
· Visningar
1 160
Foder & Strö Jag förstår att det säkert är en nära på omöjlig fråga att svara på, men jag vill ändå gärna få ta del av andras erfarenheter och tankar...
2
Svar
23
· Visningar
2 119
Senast: Roheryn
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

• vid kris
  • Vad gör vi? Del CCIX
  • Svensk politik nr 3