Sv: Ni som gått från egen häst till ridskola?
Ja, en häst kan ju utan problem bli ridskolehäst som tolvåring, och då vara välskolad. Dagen innan var den en tolvårig välskolad privathäst, sen säljs den till en ridskola, och är en tolvårig välskolad ridskolehäst. Jag skulle då inte vilja påstå att den över natten förvandlas från ferrari till volvo genom att byta ägare.
Men du menar att en och samma häst genom att gå tio år på ridskola blir mindre känslig för hjälperna än om den hade varit privathäst samma period? Kanske, beroende på hur ägaren rider. Och beroende på hur ridskolan är. Men därifrån till att säga att alla ridskolehästar är volvos jämfört med alla privathästar - nä. En fjording som hela livet varit privathäst är inte nödvändigtvis känsligare än ett fullblod eller ett dressyrstammat halvblod som varit ridskolehäst i tio år. Hästens temperament och hur den rids har större betydelse än om den är ridskolehäst eller privathäst. Alla ridskolehästar är ju inte heller gamla rutinerade rävar, på en ridskola hittar man även yngre hetsporrar som absolut inte säger ja och amen till allt ryttaren hittar på. Jag skulle säga att det finns alla sorter på en ridskola, och alla sorter hos privatryttare. Det man normalt inte hittar på en ridskola är elektriska gångartskanoner eller hinderkungar, men det har ju mer med prislappen att göra. Jämför man mellan hästar i samma priskategori, så skulle jag säga att det inte är någon större skillnad mellan privathästar och ridskolehästar. Däremot är en häst för 200 000 normalt mer välskolad och framme för hjälperna än en för 20 000. Och 200000-kronorshästarna hittar man normalt bara hos privatryttare, inte på ridskola.