Ni som förlorat Er vän

flugskit

Trådstartare
Hur länge tog det innan ni skaffade er en till (låter dumt att säga ny) voffa efter, precis som rubriken lyder, ni förlorat er vän?

Eftersom jag nyligen förlorat min älskade lilla vän har jag börjat fundera på att skaffa en till. Inte än, men sen när allt känns bättre. Det känns som jag sviker honom på något sätt när jag tänker så, men samtidigt vet jag att han inte vill att jag ska sitta och sörja honom hela livet.
Hm, svårt val.
 
Sv: Ni som förlorat Er vän

När allt känns rätt skaffar man nästa.

Det kan vara i morgon det klickar och känns rätt eller det kan vara om 1 år.

Du kommer att veta när tiden är rätt för dig att skaffa en ny hund.
 
Sv: Ni som förlorat Er vän

När allt känns rätt skaffar man nästa.

Det kan vara i morgon det klickar och känns rätt eller det kan vara om 1 år.

Du kommer att veta när tiden är rätt för dig att skaffa en ny hund.

Du är så klok, och du har så, så rätt!


Själv väntade jag ett år innan jag skaffade nästa hund när min älskade goldenkille plötsligt rycktes undan från mig vid sju års ålder.
 
Sv: Ni som förlorat Er vän

Du kommer att sörja ett tag tills du känner dig redo för en ny vän.

Men du får ju tänka så att den nya hunden kommer inte att vara som den förra, du kommer kanske att jämföra i början men sen se att den har en helt egen personlighet.

Man vänjer sig snabbt vid att ha nån runt fötterna och till slut måste man bara ha ett nytt pyre att snubbla på.

Skickar en stor kram också
 
Sv: Ni som förlorat Er vän

min förra vovve dog straxt efter nyår förra året. i slutet på mars hämtade jag hem nya vovven.
 
Sv: Ni som förlorat Er vän

Jag väntade två år, men det var mest pga mina levnadsförhållanden.
Jag tycker man ska försöka låta bli att tänka "jag måste vänta såhär länge annars sviker jag min förra vän", men det är svårt.

Jag har ny häst på gång redan, fast jag avlivade min bästa vän i början av den här månaden.
Visst har jag tänkt och haft dåligt samvete över tanken, men jag kommer ju inte älska honom mindre bara för att det kommer in en ny häst i mitt liv...


Jag tror också att ofta är ett nytt djur en hjälp i sorgarbetet, man får annat att tänka på och något att bli glad över igen!


Skaffa ny hund precis när du känner dig redo, jag lovar att din felix inte tycker att du sviker!
 
Sv: Ni som förlorat Er vän

Jag har alltid haft två hundar visserligen. Men har relativt snart skaffat en ny hund när jag har förlorat min vän. Ingen hund kan ersätta en annan. Men den kan hjälpa till att fylla tomrummet. Man känner när man är redo och det känns rätt att skaffa en ny. Du behöver inte ha dåligt samvete när du känner att du vill skaffa en hund igen. Man har föralltid kvar sin gamla vän i hjärtat ingen kan ersätta den! Men den nya hjälper en att gå vidare.
 
Sv: Ni som förlorat Er vän

Jag väntade nio år med att köpa ny hund, för vi jobbade heltid min man o jag o det gick inte att ha en valp då. Vi köpte hus o min tanke var hela tiden att NU SÅ !!! Min man var sjukskriven så det passade så bra o nu har vi haft vår Cleo i ett år, helt underbart !! Jag sörjde min gamle golden länge, hade gärna köpt hund tidigare men man måste ha tid med en hund. Jag förstår hur du känner dig, gör det som du känner för. Det blir så tomt utan hund o de som ej har haft hund förstår inte att man kan vara ledsen länge. En ny hund är en ny personlighet o inget substitut utan en individ man ger sin kärlek till o som ger tillbaka 1000 gånger om. Så jag skickar tröstekramar till dig o hoppas du finner en ny hund !!!!
 
Sv: Ni som förlorat Er vän

Han fick öroninflammation och blev väldigt dåligt. Var tvungen att opereras men vaknade aldrig upp ur narkosen. Han blev bara nio månader! :(
Tack!

Alla: Tack för svaren! Ser att det varierar ganska mycket.. Det känns som jag vill ha nästa vän snart, men samtidigt vill jag vänta till sommaren vilket jag tror att vi ska göra också. Är så himla mycket enklare att ha en på sommaren. Dels så har man gröna gräsmattor ute och värme (valpis kanske fryser ihjäl när det är -30 nu på vintern) och sen är man ledig också..
 
Sv: Ni som förlorat Er vän

Min Atlaz somnade in den 28 december 2006 och jag får så dåligt samvete för att jag ens tänker på en ny hund.

Kanske för att jag känner så stor skuld i det hela :(

Samtidigt som jag börjar bli så mycket starkare nu ( efter olyckan ) och verkligen känner att jag skulle klara av en ny hund rent fysiskt samt saknar att ha hund, så känner jag mig så skyldig..

Men min situation är olik din på så många vis.

Lyssna på GNIST hon är så klok ...
 
Sv: Ni som förlorat Er vän

Alla är vi olika. En del kan skaffa direkt och en del vill vänta, och inget utav det är fel.
Nu har ju jag flera hundar, men jag skulle kunna hämta en ny redan samma vecka. Och jag skulle inte ha dåligt samvete för det heller.
Jag kan sakna min avlidna hund men ändå vara glad för en ny.
 
Sv: Ni som förlorat Er vän

1 ½ år. Jag jobbade för dumt, och visste inte vad jag ville ha.
Under tiden var jag halvtidsmatte åt bekanta som hade svårt att få ihop vardagen. För mig var det perfekt.
 
Sv: Ni som förlorat Er vän

Vi tar bort våran hund imorgon :cry: mamma har redan börjat leta efter en valp för hon står inte ut med saknaden, trots att vi har en hund kvar!
 
Sv: Ni som förlorat Er vän

Usch, vad jobbigt. Jag skickar några tröstkramar i förskott. Det är inte roligt att förlora en hund :(
 
Sv: Ni som förlorat Er vän

Nej det är det verkligen inte. Varit och sagt hejdå nu och pussat lite extra på henne :cry: gett henne lite leverpastej och så också. Men hon är ändå gammal så det är det bästa. Vad är det för liv och ligga i korgen hela dagarna eftersom hon har ont i kroppen och inte rör sig pågrund av det. Men inte fan känns det lättare för det...:cry:
 
Sv: Ni som förlorat Er vän

Hej
När min första rottis tik dog 9,5 år. Då väntade jag 1,5 år innan det blev en ny vovve.

Det blev då en ny rottis tik.
Hon blev 11 år o 11mån. Hon dog 060512.

Jag bestämde mig fort för att skaffa en ny. Saknade var så jobbig. Då jag förlorade mitt sto060317 Hastigt.
Jag ringde på valpar till olika kennlar. Min kennel som jag köpt av skulle ha valar i juni 06.
Men min son bestämde sig för att kolla på en annan kennel de föddes 10 maj 06.
Jag snackade också med dom. Kunde prelimer boka en valp.
Ville veta om det blev några på min gammla kennel först.
Då jag fick veta att dom bara fick en tik som de behåll själva. Bestämde jag mig för att följa med och titta när sonen åkte.
Den tiken som fått valpar hade samma linjer från min gammla kennel. Det passar ju bra.

Väl när vi var där så bestämde jag mig för en ny tik.
Det finns linjer från min gammla kennel långt bak i valpens föräldrar bra.
Så den 8juli hämtade vi vår nya valp.

Man måste känna att det känns bra.
Hoppas du snart får en ny liten valp
kram
 
Sv: Ni som förlorat Er vän

Jag väntade 4 månader men det handlade mer om att jag väntade på rätt valp. Jag hade kunnat hämta ny valp veckan efter när jag gråtit av mig det värsta. Jag är nämligen en sån som gärna tröstar mig med ett nytt djur...

Sen tror jag att det är skillnad om man mister sin hund oväntat än om det är väntat. Min förra hund var nästan 13 år och vi tog dag för dag på slutet. Så jag visste ju att det snart var slut och var beredd. Det var värre med hunden innan dess, den dog plötsligt och då blev det någon form av chockreaktion plus sorgen. Så jag förstår att du har det jobbigt just nu...

Så försök att känna efter vad som känns bäst för dig. Jag tror inte att din ängel i himlen blir besviken på dig utan han önskar dig nog en ny kramig vovve som kan trösta dig.
 

Liknande trådar

Övr. Hund Behöver ventilera av mig… Jag tog emot en omplacerings hund i april först på prov i två veckor innan jag beslöt mig för att köpa honom...
2
Svar
33
· Visningar
4 775
Senast: Hermelin
·
Övr. Hund Vet inte riktigt vad jag vill med detta långa inlägg, för ingen annan kan ju veta, men det kanske hjälper att sortera ut mig själv genom...
2
Svar
21
· Visningar
3 782
Senast: geting
·
Övr. Barn Hej på er alla kloka! Förlåt för ett långt inlägg men jag har verkligen ett behov av råd och tips. Jag har sen en tid tillbaka...
2
Svar
26
· Visningar
3 650
Senast: Anonymisten
·
Hästmänniskan Hej, Jag vet att det finns många trådar om detta men av de som jag hittat är det många inaktiva och jag önskar verkligen stöd just nu...
Svar
10
· Visningar
2 895

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Tvättstugedrama
Tillbaka
Upp