Ni som fick föl för första gången i år

Bellini

Trådstartare
Ja hur gick det för era ston?
När började ni vaka?
Hur gick fölningen till?

Berätta gärna i detalj!

Sv: Ni som fick föl för första gången i år

Jag börjar väl då :D

Jag och min pojkvän sov/vakade i sadelkammaren. Vi hade kamera i sallet så att vi inte behövde springa ut och in.
Vakandet började på dygn 219, fanns inga speciella tecken, men jag kunde inte sova hemma, var för nervös :o.
De första 10 nätterna så hände inte så mycket, hon åt och fes mest. Sen började hon stånka lite på nätterna. Dygn 330 var jag på helspänn, men det hände inget.
På morgonen dygn 331 så hade hon små vaxproppar. På kvällen så sprutade mjölken. När vi tog in henne började hon vandra direkt, skrapade mycket också. Jag förstod att nu var det verkligen på gång, och blev skitnervös!
Timmarna gick, kl 22.31 så såg vi att det rann vatten där bak, sen tog det några sekunder sen sprutade det bara rakt ut!
Hon la sig ner och började krysta. Snart såg vi ett framben, jag blev helnervig igen och trodde att det var ett felläge. Gick ut i stallet och tände. Då hade andra benet redan tittat fram *puh*
Sen såg vi en liten mule. Med det var svårt för huvet att komma ut. Fölet åkte bara fram och tillbaka. Jag trodde att nu dör fölet, visste inte alls vad jag skulle göra. Men vips så var huvet ute och sen tog det ca 2 min så var fölet helt ute. Fölningen tog 10 min och gick jättebra, men jag trodde varje sekund att något gått aldeles fel :D. Höll på att svimma när spänningen väl släppte.

Fölet försökte sedan resa på sig, men gav upp sen. När det gått 2 timmar så ringde jag vet. (hade läst i boken "Att bli med föl" Att de skulle ha rest sig inom 2 timmar. Men vet vart mest sur för att jag ringde. H*n sa att h*n sov! :eek: Jag ringde ju journummret. Frågade också om det var journummret och det var det. Jag hann tänka många fula ord i nåra sekunder innan jag la på.
Hade nummret till strömsholm och ringde dem. De var underbara! Förkklarade precis vad vi skulle göra och hur. Fick gå in och känna så fölet hade sugreflex osv.
Jag mjölkade sedan ur mamma och gav fölis. Hon (visste vi inte då) drack ca 1 dl, sen ville hon inte ha mer. Men det var som dunderhonung! :D
Från att legat utslagen och inte försökt resa sig alls i en timme så blev det fart! Vi fick hjälpa till att stödja henne första dagen men sen gick det galant.
Nu är hon nästan 6 veckor och busar runt i hagen :love:

Hoppas du skrev fel och menade 319 dygn för det känns väldigt over kill att börja vaka 111dygn innan beräknat :D

*asg*

Oj! Ja jag skrev fel :D, ska vara 319 dygn såklart!

Ok då skriver jag in lite med =)

Jag började sova i stallet i början av Juni då för att jag gjort upp med stallägaren att jag skulle sköta in/utsläpp osv just för att alla andra gick ute dygnet runt men inte min och hennes sto som nyss hade kläckt en fölis.
Satte in övervakningskamera den 6 Juni, därefter sov jag alltså väldigt ofta i rummet intill stallet, funkade kanon.

Jag började mer att vaka helt ca 2v innan beräknad tid som var den 22 Juni, jag började med och ställa kl 1 gång i timmen, dock var det inte något speciellt egentligen som tecken, men eftersom både jag och sto var nybörjare ville jag inte ta någon risk, dom kan ju alltid föla utan tecken med. Pillan började stöna och hålla på under denna tiden med samt att hon började dricka en MASSA vatten under kvällen, dels därför jag ställde kl 1gång/tim.
Juvret satte igång ordentligt här med, större morgon och gick ner en del till kvällen. Den 25:e hade hon stort juver på morgonen och sedan kollade jag till henne runt 12.00 tiden igen och till min stora förvåning var juvret gigantiskt :D

Jag sa det, nu kommer fölet snart, på kvällen var det fortfarande stort och morgonen kom och hon låg INGET under denna natt och på morgonen hade hon även små kristaller på spenarna samt att genomskinlig/grumlig vätska kom ur när jag mjölka, hon fick gå ut som vanligt.

Sedan kvällen där när jag kom ut vid halv tio, tio så var hon helvit om bägge bakben, hon stod och klia sig för allt hon kunde mot alla träd och kvistar hon såg omkring sig. Juvret stort, jag mjölka ur men fick inte vit mjölk som hon hade på benen men förstod att fölis kommer i natt.

Tog in henne och hon åt, drack stod upp hela tiden, orolig till en början sedan vid 01 tror jag ställde hon sig i ett hörn, jag somna en sväng och vakna vid halv 2 tror jag, hon stod fortfarande på samma ställe men började då röra lite på sig, sedan gick vattnet vid 01.45, sen kom blåsa och framben, hon la sig ner och trök och stånka la sig, reste sig osv.

Efter en kvart hade hon försökt en massa med att få ut huvudet så jag ringde AFF och fråga om när jag ska hjälpa na, hon tyckte jag skulle försöka hjälpa till lite granna, så jag stängde av inspelningen och hämtade hanskar, handdukar och allt, jag fick börja hjälpa till, Pillan var ganska slut och förstod att jag skulle hjälpa, vilket team vi var :) Efter en evig kamp fick jag ur huvudet, det satt rejält alltså. Jag lät Pillan försöka själv men hon var för slut och kollade mot mig, så jag hjälpte och dra ur resten med. 02.10 var fölis ute helt och hållet, hon var öppe och kika på benen vid 02.40 åt strax därefter, första gnäggningen var vid 02.40 med.

Det var lite om min, hoppas jag inte glömt något! :D

Oj, hur klarade du av att hålla huvudet kallt? Jag som höll på att svimma fast allt gick fort och bra :o

Detta var mitt andra föl, fick ett för fem år sedan av ett annat sto.

Jag började vaka på 320 dygn och då fick hon också en egen hage(ja hon fölade ute).
Det var hennes första föl så jag visste inte riktigt vilka tecken jag skulle gå på.
Hon hade mkt förvärkar och kunde stå timme ut och timme in i kisseställning och trycka utan att det kom vare sig kiss eller något annat.
Hon låg även ner helt på sidan och tryckte vilket var läskigt.
Hon vankade av och an nätterna långa.
La sig och reste sig och sparkade mot magen.

Två veckor innan hon fölade fick hon en liten blodig flytning,jag ringde veterinären som trodde hon skulle föla inom ett dygn,tre dagar senare fick hon en stor blodig seg flytning sedan fick hon en tredje efter ytterligare några dagar.
Körde henne till Helsingborg där dom konstaterade livmoderinflammation och hon fick stå kvar en natt.
På UL både invändigt och utvändigt konstaterades att fölis låg på rätt håll och färdig att födas.
Fölis levde och såg normal ut och hade normala hjärtljud.
Stoet sattes på antibiotika(Hippotrim)och fick komma hem följande dag.
Hon blev uttorkad och vi fick ta ut veterinär som gav henne dropp en hel dag.
Vaxproppar hade hon till och från i tre veckor också.
Men på dag 343 så hade hennes temp sjunkit till 37,2 och hon hade vit mjölk.

Den kvällen och natten tillbringade jag i en solstol utanför hennes hage, höll på att ge upp och gå in och lägga mig, för hon hade bara samma beteende som dom senaste tre veckorna.
Hon la sig reste sig sparkade mot magen och vankade av och an.
Men plötsligt kl.24.30 ca så syntes blåsan, jag ringde då direkt till min syster som lovat assistera vid behov,sedan ringde jag min man inne i huset.
24.45 anlände min syster och då stack två framben ut,5 minuter senare syntes mulen.
Hon låg då helt ned på sidan och tryckte,24.55 hade det inte hänt ngt mer och stoet var trött.
Vi gick in för att hjälpa, stoet blev stressat och reste sig och travade iväg.
La sig igen och då lyckades min syster få tag om frambenen hon drog i takt med värkarna men inget hände.
Jag gick fram för att hjälpa, och tillsamans fick vi ut fölet som var stort.

Det var helt underbart att få ut en levande fölis efter en så komplicerad dräktighet som stoet haft.
Jag grät och jag citerar mig själv "Det blev en fux, fattar du en fux så vacker den är":cry::)
Sedan gick vi in en stund för att låta dem vara ifred, men 15 minuter senare som den hönsmamma man är var jag ute igen:angel:
Då låg han ner och gjorde lite halvtaskiga försök att resa sig, så höll det på ytterligare en kvart utan att han reste sig ordentligt.
Då kom syrran och maken också ut igen.
Efter typ 5 minuter till hade han rest sig men letade juver på helt fel ställen.
Vi försökte hålla stoet och stötta fölet och få honom till rätt plats.
Men förgäves...helt plötsligt bajsar han och kissar:o så han måste alltså ha diat innan jag kom ut efter föliningen,dvs inom en kvart efter fölning måste han ha rest sig och diat-helt otroligt är det.
Efter 3 timmar gjorde han galopprundor i hagen:love:

Foalchecken visade på helt normala mängder antikroppar i råmjölken, och han har varit världens piggaste friskaste lilla fölis sedan dess.
Här är dom när han är nyfödd(islandshästar)

21295098.jpg

3 dagar gammal
21295275.jpg

Nu 7 veckor
22170293.jpg

Jadu, jag tog mig samman efter samtalet med AFF, jag förstod att jag får inte göra något fel, det enda jag var livrädd för var att hjälp dessa smala ben, ta tag i dom och dra :eek: Livrädd var jag, men det gick bra. Mamma häst var helt slut och det tog ett bra tag innan hon orka resa sig och undersöka sin bebis, men hon kuttra och lät och kolla mot den lilla som rörde sig för fullt där bak, fölis ville upp på benen på en gång, pigg och fin :)

Jag började vaka 3 v före fölningen (i en husvagn utanför stallet) men körde kollade var 3:e timme första veckan, varannan andra och var 10:e minut tredje vecka (hade också på ljudet så jag kunde höra direkt hon la sig eller stönade). Hon gick över 10 dagar.
Jag hade dock två falsklarm då jag yrvaken var helt övertygad om att det låg ett mörkt föl med stjärn i halmen, det var dock bajsklumpar....:D

Fölningen gick till så att jag såg henne lägga sig men rumpan bort från mig och plötsligt ser jag ett huvud- som ser exakt likadant ut som mina tidigare falsklarm! Jag väckte de övriga och sprang ut och satte mig vid fölet som låg med halva kroppen kvar i mamman och försökte resa sig. Han gnäggade också när han låg i sin mamma.

När hon legat så i några minuter så att blodet hunnit gå över i navelsträngen så hjälpte jag fölisen att komma ur resterna av säcken med frambenen och då gled han ut. Hon väntade ett litet tag till med tvärreste sig och navelsträngen gick av med ett högt plopp! Det sprutade lite blod men slutade nästan direkt.

Det var några nervösa minuter tills han kunde resa sig upp och tog ca 20 min innan han hittade spenarna. Stoet smågnägga och småpep och såg glad men upphetsad ut men blev väldigt tillfreds när han väl fått tag och sög. Han bajsade dock före han druckit någon mjölk alls.

Det var ett så innerligt ögonblick att få ta emot sitt lilla föl:love:, kanske speciellt eftersom jag tragiskt förlorade min förra häst och fick ta föl på en kompis sto som en vacker gest.

Lilla hjärtat!
080508pvgut211.jpg

Började vaka en vecka innan beräknad fölning, vaknade upp en natt hemma med en konstig känsla som jag inte vågade ignorera, så jag åkte upp o från första natten tills det var klart blev det tre veckor i stallet, från ca kl 22- 07. Som tur var fanns hästlastbilen med bodel parkerad precis utanför boxen få det var bara att ligga i soffan o kolla på övervakningskameran:) tillslut efter 3 v satte det igång vi 02 o tio minuter senare var det klart. Snabbt och lätt! Dock lade sej stoet nära väggen så jag fick hjälpa till o dra ut henne lite o kunde heller inte låta bli att ge henne ett handtag vid värkarna. När det var klart tog vi sönder fosterhinnan o torka lillen med handdukar. Så underbart att fått vara med hela tiden, verkligen värt tre veckors sömnbrist!

Bara härliga historier ännu :banana:

Hoppas det är fler som skriver, är så kul att läsa!

Vi fick vårt allra första föl i år, även för stoet var det hennes första, även om hon är 17 år, vi försökte få henne dräktig redan året innan utan att lyckas. Jag hade gått 2 olika "fölkurser" o läst massor samt frågat alla som jag vet har kunskap om föl o dräktighet. Tyckte att jag var ganska bra förberedd.

Ca 1 mån innan monterade jag upp kameran o kopplade upp den till en gammal dator som vi ställde i sovrummet. Detta mest för att lära känna till stoets egna rutiner och därmed inte bli orolig över hennes vanliga natt o sovvanor. Jag tittade lite varje kväll innan jag la mig men som sagt mest för att lära mig hennes olika mönster.

Ca 1 vecka innan hade jag datorn på hela natten, satte skärmsläckarn på 1 timme så jag kunde ligga o titta lite innan jag somnade, sen vaknade jag utan klocka sådär varannan timme, kollade då till henne o somnade om igen. Någon dag innan hon fölade så var hon mkt orolig i boxen, gick runt hela tiden, gned svansen mot väggen, la sig, rullade sig, sprattlade med benen, ja verkligen allt som hon inte brukar göra, dock inget föl.

På dagen innan hon fölade hade jag haft hovslagaren i stallet till en av mina andra hästar, han är van vid dräktiga sto och tittade på vårt sto. Han var då helt säker på att det kom till att dröja 1 veckas tid innan hon fölade, allt enligt juvert som ej var fyllt.

På senkvällen när vi var ute o tittade till henne verkade hon ovanligt lugn, jag fick en känsla av att det kanske ändå var tid så jag ställde klockan på 01 och när jag vaknade så låg hon ner, mitt sto brukar ligga ner så det var inget konstigt med det, men hon låg o sprallade med benen, låg med bakdelen mot kameran men den sista halvmetern in mot väggen såg vi inte. Jag låg o småtittade, hon tittade mot sin magen, låg ner igen osv, så jag bestämde mig för att ställa kl på 02:30 och gjorde det, tror också att jag somnade till men vaknade precis innan 01:30 igen och såg då att stoet reste sig, tyckte det var något vitt som åkte ur henne. Stoet vände sig mot kameran tog ner huvudet o luktade precis där vi inte hade fått in bilden. Stoet flemmade och luktade igen. Jag sprang ut i stallet o där ligger ett litet föl med huvudet uppe, med halva kroppen i sin fostersäck. Sprang direkt in o hämtade man o dotter o så ut igen för att titta på underverket. Då började fölet suga mot väggen, redan då sugreflexer, ville resa sig upp men hade ju benen i fosterhinnan och hela moderkakan också för den delen. Vi fick ut fölet ur hinnorna, försökte dra av navelsträngen på den bit som är något svagare, men det gick inte o efter flera försök bestämde vi oss för att klippa. Mannen klippte och jag kom direkt efter med en kork jodopax o doppade stumpen i.

Nu var det lättare för fölet att försöka resa sig upp. Det var ivrigt o ville upp. När vi höll på med navelsträngen så såg vi att det var ett litet stoföl. Efter en dryg halvtimme var fölet uppe o började leta efter juvert. Tyvärr utan framgång då stoet vägrade att stå still o släppa till. Även om vi höll stoet så var det svårt, Stoet ville ha fölet framför sig så efter drygt en timmes tid och fölet började tappa kraft bestämde jag mig för att mjölka ur stoet. Jag mjölkade ur 2 ½ dl o gav fölet det med lammflaska. Sen fortsatte kampen, fölet fick nya krafter och ville dia, men stoet ville inte släppa till så när det gått någon timme till så mjölkade jag ur 2 ½ dl till. Denna gången stod stoet still när min man höll henne i boxen, jag tog flaskan o satte den vid juvret så att fölet fick dia på rätt plats men ur flaskan.

Kl 08.00 så hörde vi det första kluckande och sugande ljudet, då diade fölet själv, stoet stod still och jag och min man stod utanför boxen o bara mös, vilken lycka.........

Sedan dess har allt bara funkat, stoet är mycket mån om fölet. Vi betäckte om på fölbrunsten då hon inte fölade förrän den 17/6, det visade sig att stoet hade E-coli bakterier som fick behandlas med medicin som sprutade in i blodet 3 dagar i sträck + sköljning. Kollade henne på 22 dygnet och då fanns en fosterblåsa, ska kolla även dygn 30 så hon inte resorberat.

Det var min historia kring vår allra första fölning, som gick helt enligt skolboken, även om både vi och stoet var förstagångare.

Så här gick fölningen för mitt sto, det är hennes fjärde föl men mitt första =)

Jag satte upp en kamera i stallet ca 4 veckor innan beräknad fölning. Började vaka i stallet på dygn 331 då hennes juver växt mkt de senaste dagarna, men ingen mjölk fick jag ut och hon ömmade, så jag lät det va. Tog tempen de 4 sista veckorna och den gick upp och ner hela tiden. Jag sov i sadelkammaren i en tältsäng ihop med min höglöpande tik :P

Jag trodde att det var dags i stort sett varje natt, hon vandrade runt lite, la sig, åt, rullade sig m.m. Jag hade ställt kl så jag vaknade med 30min mellanrum. Jag gick upp runt kl 6 varje morgon, gav alla hästarna mat och sen åkte jag in till skolan, och så tillbaka för att kolla till henne en sväng efter skolan och sen tillbaka runt kl 10 på kvällen för att sova där.

Lördagen den 12 April, alltså när jag sovit där i 6 dagar så ringde min pappa 6.15 för att kolla så jag var vaken, jag skulle åka från stallet mellan 06.20 & 06.25 för att köra honom till jobbet. Jag la på och började packa ihop tältsängen som alla andra dagar, men så tittar jag på tv skärmen, där står mitt sto upp, med två framben ut genom bakändan. Ringde till pappa i halv panik och sa, det kommer..

Gick ut till Elma som nu lagt sig ner, då hade halva huvudet kommit ut, men jag som aldrig vart med vid fölning förut trodde att det var ett missbildat tredje framben först :O Och sen trodde jag att det var svansen, alltså att fölet kom ut åt fel håll. :O Men efter en stund såg jag näsborrarna och förstod att allt gick rätt till =) Hjälpte henne att dra i samband med värkarna och plopp sa det så var bebisen ute =)

Fölet var uppe på benen, diade, kissade och bajsade inom 1 - 2 tim. Allt har gått bra sedan dess och han har inte vart sjuk det minsta, inte ens en lite förkylning eller något litet sår.

Min fin sovplats under vaktiden:
DSCF1686.jpg

DSCF1682.jpg

Mitt fina sto och hennes hingstföl:
DSCF1734.jpg

Nyfödd:
DSCF1733.jpg

DSCF1735.jpg

2 veckor gammal:
DSCF1895.jpg

Nu, 3 månader gammal:
DSCF2749.jpg

DSCF2757.jpg

//Diana

Vakade i ca 2 v och missade fölningen:humpf: jag höll klockan på varje timme och jag satt och vakade i evigheter men inget hädne då hon var 8 dgaar över tiden så jag somnade ohc min syster väckte mig då juni höll på med ngt .Jga trodde hon fölade men det var efterbördenoch fölis var redan född och mådde bra fast hon hade fölat i hörnet så fick hjälpa fölis upp till mamma så jameelah kudne börja dia.Vi vakade i husvagn utanför stallet och hade övervakningskamera med ljud :)

Dimma fick sitt första föl 15/7, på dag 333. Hon stod inne de sista tre nätterna, med övervakningskamera i boxen. Juvret var fyllt men inte sprängfullt, ofärgad vätska gick att mjölka ut droppvis.

Natten mot den 15:e vandrade hon hela natten, och tittade mycket mot magen, krafsade en hel del. Jag och "gubben" turades om att sova och kolla monitorn, men inget dramatiskt hände. På morgonen hade hon vaxproppar och fick gå ut i hemmahagen bakom huset istället för iväg till betet som ligger ett par hundra meter bort.

!2.30 var jag och fotade hennes vaxproppar, fortfarande inga jättefyllda juver. Hon var social och ville bli kliad, ställde sig sedan och kissade, och sedan gick vattnet. Hon gick omkring kanske fem minuter med fosterblåsan synlig, lade sig sedan ner och fölet kom på nån minut. En timme efter att vattnet gått hade fölet (sto) kommit på benen och diat, moderkakan hade kommit och allt var lugnt. JAg hjälpte till att ta hål på fosterhinnan, vilket hon säkert skulle gjort själv, men jag vågade inte vänta.

Kändes väldigt mycket som att allt gick enligt boken, vilket var skönt då det var första fölet för alla inblandade.

Iof inte riktigt första gången, vi hade ett föl på 9 år sedan också, men skriver iaf:

Första stoet var det mamma som fick stå för vakandet :angel:, var uppe ca en gång i timmen, gick ut i stallet och kollade. Började ca 2v innan beräknad fölning. Jag åkte till skolan men blev lovad tät smskontakt om det blev något som tydde på fölning... Måndag hade hon små kristaller på spenarna, Tisdag riktiga vaxproppar och nu tänkte jag, nu är det nära ! men nästa dag var där inget alls, dagarna efter lite kritaller igen, och Fredag rann mjölken. Hela familjen var bortbjudna på kvällen, men min syster åkte hem tidigare för att hålla koll. Vid 9-tiden ringde hon mamma, stoet hade lagt sig, det var på gång! Mamma slängde sig i bilen hem, men stoet hade hunnit resa sig igen och det dröjde ytterligare ca 1 h innan det verkligen satte igång. Mamma var framme och drog en gång, men fick inte grepp för hinnan. Men stoet fixade det iaf, mamma gick bara fram och tog hål på hinnan när fölet var ute. (Stoets förra föl hittades dött i hinnorna). Ca kl 11 ringde mamma till mig, som satt och tittade på tv med mina kompisar efter att ha tvättat häst och smort grejjer, skulle nämnligen tävla dagen efter...
Så mamma körde och hämtade mig mitt i natten så att jag fick hälsa på fölis... När vi kom tillbaka hade fölet både rest sig, ätit och bajsat och låg och sov igen!
Tävlingen åkte vi på, men inte så tidigt som vi tänkt, och resultatet blev därefter: 10 min framridning till LA:1 :angel:

Andra stoet lurade oss totalt. Hon var beräknad till runt den 20e, den 14e hade vi inte sett några tecken alls men började ta in henne på natten eftersom min ponny ändån skulle stå inne pga tävling. Mamma var uppe och kollade en gång den natten (det var tänkt att jag skulle vaka åt detta stoet, men jag slapp denna natten ef jag skulle tävla). Nästa natt var hon uppe 2 ggr och kollade, allt lungt. På morgonen den 16e när mamma släppte ut dem (ca kl 6) kändes det små kristaller på spenarna, men inget annat. Mamma körde på jobbet ca halv 7. Runt kvart över 7 gick jag ut och fyllde på vatten till hästarna, hon gick lungt och betade i hagen. En timme senare ringde mamma för att kolla läget. 20 över 8 gick jag ut för att köra iväg till min praktik, men går först ut och kollar i hagen. Där, i den blöta grusen, ligger stoet. Bakom henne ligger ett litet föl med bakdelen kvar i hinnorna och vädrar i luften. Springer in och ringer till mamma som slänger sig hem :p
Går ut till hästarna, tar syrrans ponny som nyfiket står och kikar en meter från mor och föl och stänger in henne i gräshagen. Stoet ligger kvar men fölis darrar, så jag försöker torka den, lägger sedan en filt runt och knuffa upp stoet. Hon nosar lite på fölet, slickar litegrann, men när han försöker resa sig blir hon lite rädd och vänder sig bort. Fölis försöker resa sig och stoet håller lite misstänksamt i bakgrunden. När mamma kommer efter ca 20 min lyckas fölet komma upp på benen och stapplar efter mamma, som springer iväg, men fölet gnäggandes och stapplandes efter sig. Vi fångar stoet så att lillen får komma till och dia, och sedan börjar vi gå in till boxen. Fölet gåt tätt intill mamma, som hela tiden måste stanna och kolla vad det är som förföljer henne :angel: Väl inne i boxen diar fölet igen, bajsar och går och lägger sig igen. Innan jag kör iväg till praktiken, ca 5 timmar försenad, har fölet hunnit både resa sig, lägga sig och dia flera gånger om, och stoet har fattat att det där lilla konstiga är hennes bebbe som hon måste ta hand om :love:

Liknande trådar

Avel Nu är det väl dags för en tråd om föl som väntas 2025? Vilka ston har ni betäckt? Med vilka hingstar? Beräknat födelsedatum? Skriv gärna...
2 3
Svar
56
· Visningar
5 572
Avel Halloj! Jag har ett 17-årigt sto som är dräktig och kommer föla någon gång i maj. Är så taggad då detta kommer bli mitt första föl...
Svar
6
· Visningar
871
Senast: Freazer
·
Avel Jag ska betäcka mitt SWB sto i slutet av sommaren och undrar lite vad som gäller? Det är första gången jag tar föl så har inte sten koll...
2
Svar
25
· Visningar
3 016
Senast: Freazer
·
Avel Det här är bara spekulationer för kanske 10 år in i framtiden, men vilka hästraser har större chans för att ha mjukare gångarter att...
2
Svar
23
· Visningar
1 886
Senast: Kajsalisa
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka