Sv: Ni som bytt inriktning och gått över till western
Jag har ett varmblodssto som jag rider och vi har bytt inriktning......till western.
Jag har idag haft henne i 6 år och under nästan hela den tiden har vi pysslat med dressyr. Lite hoppning också men mest som omväxling.
För 1 1/2 år sedan blev jag frälst i western. Det hela började med att en kille kom till stallet för att hjälpa till med en häst som var lite svår på transport. Den här killen (välkänd) rider western och man blev lite nyfiken.
Samma år skulle vi till HC för att dansa linedance, jag och hon som äger stallet. Vi hade inte en aning om att det var RHC. Det hela slutade i alla fall med att vi dansade inte ett skvatt utan höll oss borta vid tävlingarna i stället
Sedan var vi sålda....Utrustning införskaffades och kontakter med westernfolk inleddes. Och sedan har det fortsatt....
Min häst funkade bra i dressyren, lätt för att gå i form i alla gångarter och var mjuk och smidig. Sedan blev hon dräktig och fölis kom. När det var dags för igångsättning så var det western som gällde.
Jag kände direkt att det var mer lämpat för oss. En friare form för hästen och mjukare ridning.
Det här är vad jag kallar dressyr.
Min sits ändrades radikalt och nu vet jag hur det ska vara och se ut när man sitter ner i sadeln
Tankesättet är annorlunda....tidigare var det inte tal om att hästen skulle få tänka en stund osv osv.
Kontakten med hästens mun är "lättare" och det märks att min häst trivs bättre med det. Att bli av med nosgrimman var också nåt som var väldigt positivt.
Jag kan berätta om massa saker som bara blivit till det bättre i både ridning, hantering och tänkande men då skulle detta inlägg bli ganska långt
Jag har hittat mitt kall i livet och det är ju inte bara ridningen utan allt runtomkring som är så underbart.
Hur vår inredning i huset är behöver jag väl knappast tala om