Sv: Ni som bytt inriktning och gått över till western
Kan ju svara för mig själv, har ridit och tävlat en hel del dressyr, framförallt på unghästar, men har mer och mer gått över till western, vill satsa på reining.
Tycker det är lite missvisande att bara säga att man rider western , termen är så bred, är som att säga att man rider engelskt ungefär.
Jag är inte säker på att jag kommer att byta disciplin helt, kommer nog att köra både och parallellt fast med olika hästar.
Jag anser inte att dressyr är dra och sparka på, och har aldrig ridit på det sättet, så just hjälpgivingen ser jag inte som så annorlunda. den stora skillnaden är väl att man inte vill ha hästen att söka stöd på handen.
Dressyrhästen rids med mjuk kontakt på bägge tyglarna. Länger jag tyglarna länger hon halsen tills hon hittar min hand igen. Gör hon inte det blir hon förvirrad.
Westernhästen vill jag inte ska söka kontakt med tygeln, hon ska släppa den.
Styr med sits och skänkel gör jag på bägge hästarna, men visst lite mer tygelhjälp blir det på dressyrhästen.
Tycker just nu att western är roligare - det kan ju vara nyhetens behag, men...
Tycker om dressyrridning men saknar farten och tempot och då tycker jag att reiningen passar perfekt för mig.
Dessutom ÄR det jobbigare att rida ett stort halvblod med jättegång än en mindre häst som inte rör sig som hela havet stormar.
Som exempel är en tiometers volt på en häst på 145 ingen stor grej. På en häst på 185 kräver det ganska mycket samling.
Utöver det är jag ganska liten och föredrar att rida mindre hästar, 145 är perfekt storlek för mig.
Att rida dressyr på en mindre häst är för mig inget alternativ eftersom jag är en tävlingsmänniska och på dressyrtävling ÄR det svårare med placering på en mindre häst.
Tycker om mycket av tänket inom western, och då även vid tävling. Inom dressyrtävlan skall alla hästar stöpas lite mer i samma form. Sen måste man ju skilja på dressyrRIDNING och dressyrTÄVLING
Har mer och mer kommit fram till att om jag skall fortsätta jobba med hästar vill jag nog jobba med westernhästar och rida tävlingsdressyrhästar mer på fritiden.
Tycker det är tråkigt med alla dessa åsikter som finns om dressyren och synd att så många sett bara den dåliga sidan. Den är övervägande, precis som inom alla andra discipliner, men man får ju acceptera att de flesta av oss som rider, oavsett disciplin, är amatörer och då hamnar man lite fel ibland. Huvudsaken är att man lär sig på vägen och hela tiden blir bättre. Guld till alla dessa hästar som står ut med oss på vägen!
/
Susanne