Ni som byggt egen bur..

F

fancyfree

..vad har ni använt för material, t.ex till botten?

Nåt spec man ska tänka på när man bygger sin egna? Har planer på det, dels för att det är billigare och den ska vara ganska stor =)
Har aldrig byggt något förut, så kom med råd :bump:

(tillägg, ska ha den för degus ellr tamråttor, minst 2)

Sv: Ni som byggt egen bur..

jag har byggt en egen!
den var 150 hög, 100 bred och 50 djup.

själva stommen gjorde jag av nån slags 4-kantig "bräda", klädde in i hårt 4-kantsnät, byggde dörrarna i smalare virke ca 2x4 brett kanske.. som hyllplan och botten hade jag en spånskiva som var klädd i nån hård vit platsbeläggning (ungefär som materialer i garderober). skruvade i krokar i hyllplanen och hängde fast dom i nätet. med buntband och krokar kommer man långt ;)
blev inte så fasligt dyrt heller, ca 4-500 kr.

Buren var ju skitsnygg :p. Jag har aldrig byggt något så får se hur det går :confused: fyrkantsnät, är det hönät? ang. färgen också, vågar man måla buren?, ifall dom gnagar. Är ju som sagt helt lost i bygge..

fyrkantsnät är en hårdare variant av hönsnät, hönsnät biter dom lättare av så det är inget att rekommendera. kostar inte så mycket mer heller. kolla på det stället du tänkt köpa virke på!

du kan måla buren om du vill, men fråga efter nån färg som inte är giftig! jag målade min eftersom jag ville att den skulle stå emot fukt bättre. dessutom satte jag nätet på insidan på nåt vänster så att ytan att gnaga på blev minimal!

är inte så värst händig jag heller, men jag byggde iaf helt själv :) *stolt*
byggde hemma i min lägenhet :p men jag sågade till bitarna på K-Rauta där jag köpte grejerna.

Vet ej vart jag ska köpa trät ännu, ska kolla igenom farfars garage o se vad jag hittar först. Så nätet håller upp "plankerna" utan problem?!

Vart får jag tag i fyrkantsnät?..

Ok, hmm läste nyss att en degu kan gnaga sig ut ur en träbur på en natt :eek:

nja, alltså du måste ju ha stabilt virke, du kan inte bara förlita dig på att nätet håller ihop buren ;)

det finns ju tex metall lister (som ser ut som ett L) som man kan sätta på buren närmast insidan!

Som sagt så har jag ingen aning om nånting som har med att bygga å göra.. har ingen aning vad jag ska ha för träslag?

Har iaf hittat en låda på ikea i måttet 100*58 till botten..
Så långt har jag kommit :p

vanligt furu går bra, tror inte att det ska ge ifrån sig några giftiga ämnen (som bland annat finns i kutterspånet). även om det skulle göra det så är det i sån obetydlig mängd.

Ok, tack för tipset.. Har du föresetn metal list? eller är det bara trä och nät?

Jag gissar på att du hittat en likadan plastlåda som jag har :D Har också tänkt använda den för burbygge. Men den är inte alls lika stor i ytan som det står att den är... Hade min undanlagd ovanpå en Laura Super-bur ett tag, och den var mindre än buren. Buren i sig är 95*50 cm i bottenyta...

Jahadu, då blire o ta med måttbandet när jag köper den, ska ju ha många råttor, så den måste vara stoor :d

Det får du nog göra ja :D
Annars kan kanske nån zooaffär ta in nån extra burbotten? Det kan nog inte vara så mycket dyrare, och brukar ju finnas i bättre mått :)

jag hade bara trä och nät :)
som botten hade jag samma garderobsmaterial som till hyllplanen. mina tjejer var rumsrena så jag fick aldrig nå kiss på golvet ;)

har tänkt att ha något kraftig stomme (så den ej kan tippa) sen träplankor eller spånskiva över det, sen en plastlåda på det. När jag ska städa buren så är det meningen att jag ska kunna dra ut lådan bara :)

Låter det bra?!

Sen ska den vara ungefär 160 h 100 b 60 d. Till 3 råttor =), Vad tror ni om storleken? Hur många råttor skulle ni ha den som max?

Det får du nog göra ja :D
Annars kan kanske nån zooaffär ta in nån extra burbotten? Det kan nog inte vara så mycket dyrare, och brukar ju finnas i bättre mått :)

Ja, om jag inte hittar något bra på där. Ikea ligger bara 30 min bilresa från mig. :bump:

Lyxiga jävel, jag vill också ha nära till IKEA! :mad: :D

Måtten låter skitbra :) Det är typ som mina tjejers bur, fast den är 70 cm djup och har ben så den är inte riktigt lika hög i boytan. Där bor 5 tjejer nu, inte det minsta trångt. Skulle lätt kunna trycka in några till :D Får in hela 18 råttor enligt burräknaren på ratpower.se :)

haha ja ellerhur, bor i norrköping :banana:

Vad bra då =) Ska ha hanar, tycker dom är mysigare å större.
Det enda tråkiga med dom är att dom ska revira. Sen antagligen avla med dom men måste ju han en till bur då.. Så det får bli mitt andra projekt :d

Ska checka in den sidan nu.. Men jag skulle aldrig då ha 18 st :eek:
i den storleken, men mini måtten är ju alltid för smått (anser jag)

Liknande trådar

Juridik & Ekonomi Jag vet inte vad jag vill med tråden men,, jag behöver lämna. Jag har koll på alla bostadsköer, privata hyresvärdar och blocket bostad...
2 3 4
Svar
75
· Visningar
8 670
Senast: Enya
·
  • Artikel Artikel
Dagbok Jag förstår verkligen inte det här med “dolda fel” vid husaffärer. Det funkar ju inte i praktiken. Som jag har förstått det så är...
2
Svar
37
· Visningar
3 263
Tjatter Idag den 20 oktober 1650 har jag Kristina krönts till landets drottning vid kröningsriksdagen i Storkyrkan. Jag har färdats genom...
19 20 21
Svar
416
· Visningar
7 380
Senast: Gabby_Ossi
·
  • Låst
  • Artikel Artikel
Dagbok Året var 1994. Jag var trött på att bo i en förort. Jag ville ut på landet. Några år tidigare hade jag avslutat en 2-årig...
Svar
0
· Visningar
1 760
Senast: Wille
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

• Tvättstugedrama