Ni som brukar vara på bruksprovet SE HIT !

gylle

Trådstartare
Ni uppmärksamma som brukar sitta och följa hingstarna får gärna hjälpa mig med några funderingar jag har inför bruksprovet.
1. Flätar man en hingst svans upptill ? Själv får jag känslan av att det är lite femenint med fläta men hingsten ifråga var klippt upptill när han kom för ett år sedan och fortfarande är det inte riktigt utväxt. Hur brukar andra hingstar ha det, har faktiskt aldrig tänkt på vilket själv...
2. Har ni tänkt på om alla har vanlig aschennosgrimma på hoppmomentet eller får man ha pullarmodell ? Det kommer ju säkert så småningom i de detaljerade anvisningarna, men det känns som om man vill ha utrustningen inköpt nu och alla snygga märkesträns idag är nästan bara med pullarnosgrimma. Verkar helt hopplöst att hitta något med achenmodell (om man inte vill ha svart).

Till moderatorn. Jag vet att denna tråd nog borde legat under utrustning men det är ju här "bruksprovsfolket" finns och det berör ju specifikt utrustningen mm endast avseende bruksprovet.

Sv: Ni som brukar vara på bruksprovet SE HIT !

Är det verkligen ingen som uppmärksammat dessa detaljer ?? (Från en som inte alls har lagt det på minnet men nu måste veta....)

Jag kommer ihåg i alla fall en hingst som hade svansen flätad upptill förra året och det kändes "helt normalt".
Nosgrimmorna har jag tyvärr ingen aning om...

brukar sitta och häcka i flyinge...

ytterst få hingstar är flätade i övre delen av svansen under bruksprovet, men om man har en ful utväxt och kan göra det snyggt är det nog bättre att ha en sådan.

nosgrimmorna har jag dålig koll på, men jag kan inte minnas att jag sett någon 4-åring med pullargrimma... men jag kan inte svära på det...

Hej Gylle ! Om du går in på ASVH´s hemsida och klickar på bruksprov så kan du längs ner på den sidan du kommer till se en rubrik på de hingstar som godkändes 2004. Klicka på den rubriken så kommer du till en lista med klickbara namn. Då får du upp foton på alla hingstarna även 4 åringar.

Hälsningar Helen
www.stalltortuna.com

Har tänkt på det med fotona också, men de är ju alla tagna vid exteriör besiktningen och då har man ju inte pullargrimma utan det är vad som gäller i själva hoppmomentet jag undrar över. (Har svart träns till dressyrsadeln till gångarterna och kommer även att ha detta på exteriör bedömningen men behöver köpa ett nytt till min ljusa hoppsadel vilken jag normalt inte använder till tävling (och därmed inte har något matschande snyggt tävlingsträns till) men då jag misstänker att testryttarna har lite svårt att klämma ner rumpan i min lilla 16,5" hoppsadel så får jag ju använda den andre som är större. Och det verkar helt hopplöst att hitta något träns med achennosgrimma i någon färg jag kan acceptera. Därav undran om pullargrimman (för hans del spelar det ingen roll vilken han har då han inte har den det minsta åtdragen då lillen just nu har väldigt ömma lösa kindtänder så i det avseendet är pullar nästan snällare då den ju inte alls sitter över dessa vilket ju achengrimman gör). Har mailat ASVH och frågat får se om jag får något svar.

Jag skulle fläta svansen om jag var du, ser otroligt prydligt ut. Nosgrimsfrågan är jag inte riktigt säker på, men jag har för mig att jag sett någon som hade det. Fast jag tycker inte att det är speciellt snyggt, speciellt inte vid exteriörbedömn osv...
Lycka till!

Som jag skrev skulle den bara användas i hoppmomentet (pga färgen på hoppsadeln) inte för övrigt. Skulle inte drömma om att visa exteriör eller gångarter med pullargrimma.

Jag tror att man får ha pullarnosgrimma eftersom man får ha det när man tävlar hoppning. Det borde inte vara någon skillnad. Men säker är jag inte!

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka