Ni som blir hemma på nyår...

gul_zebra

Trådstartare
Ja, jag antar att jag inte är den enda som blir hemma av någon anledning - i mitt fall sjukdom samt katt som aldrig upplevt fyrverkerier :p Men nyår hemma på egen hand brukar bli såååå tråkigt. Vad hittar ni andra hemmasittare på till nyår?

Det finns sällan någonting som känns så ensamt som att sitta ensam hemma på nyårsafton, konstigt nog. Jag brukar titta på tv. Sträcker jag mig ut genom fönstret så brukar jag se en hel del fyrverkerier lite överallt..Men nä, det blir som en vanlig kväll för mig helt enkelt.

Jag och sambon orkade inte ordna något firande. Och alla andra har ordnat firande på annat håll. Så vi ska äta färdigköpta köttbullar och lägga ett pussel. Till det ska vi tydligen dricka Champagne. Vilket är helt bortkastat på oss som inte är så förtjusta i vin annars. Jag trodde han skulle köpa något billig mousserande Men tydligen hade det varit så varmt och fullt med folk på bolaget att han bara köpte första bästa champagneflaskan han såg för att ta sig ut igen.

Jag ska ut på långpromenad på förmiddagen och sen kommer jag och min hund att ligga i soffan större delen av kvällen. Vid 12-slaget ligger vi (och ev katten) i hallen med ljuset tänt och musik på.

Hade det inte varit för att hunden är rädd så hade jag verkligen tyckt om nyår på det här sättet. Ingen fylla, inte massa människor utan fritt val bland mina filmer (sambon är inte hemma och har åsikter) och mängder med socker till middag/som tilltugg under kvällen. Jag har aldrig och kommer nog aldrig förstå hypen kring nyår utan gillar att det är som en vanlig kväll :D

Jag tänker inte på det som någon särskild dag/kväll att vara hemma på faktiskt. Det enda som skiljer mot en vanlig onsdag är väl att jag kommer att försöka hinna med långpromenaden riktigt tidigt för att slippa så mycket raketer som möjligt, jag ska gå igenom trädgården för att se så jag inte har något framme som riskerar att fatta eld lätt, och sent på natten/tidigt på morgonen ska jag ut och hämta festprissar. Själva kvällen lär bli som vilken som helst (om än med extra högljudda grannar :banghead:), vilket inte är ett dugg negativt för mig. :)

Ja, jag antar att jag inte är den enda som blir hemma av någon anledning - i mitt fall sjukdom samt katt som aldrig upplevt fyrverkerier :p Men nyår hemma på egen hand brukar bli såååå tråkigt. Vad hittar ni andra hemmasittare på till nyår?

Jag och katten firar hemma, utan fyrverkerier bor lantligt så det är inte så vanligt med sånt.
Hummer och Champagne blir det för mig och kisse får lite räkor. Tvn lär stå på, CNN och Bingolotto, datorn likaså.
Gott Slut på er.

Men hallå - jag hoppas att folk iaf har vett nog att glo på grevinnan och betjänten?! :nailbiting::love:

Jag och katten firar hemma, utan fyrverkerier bor lantligt så det är inte så vanligt med sånt.
Lyx! Här har jag bara ett par meter mellan fönster och gångväg. På andra sidan gångväg finns ett hyfsat stort fält med skog bakom. Var smäller folk? Intill huset till den milda grad att jag som inte ens är rädd för raketer helt enkelt inte törs gå ut och titta :meh:
Förra året var iaf äldsta katten inte så rädd, om än försiktig. Få se hur det går i år med honom och ffa lillkatten. Är det inga problem så kanske kaaaanske jag kan bege mig iväg och fota raketer nästa år som jag brukade innan jag blev med katt.

Jag arbetar till nio imorgon och sen behöver jag åka ut och kvällsfodra hästarna, så det känns ingen idé att hitta på något efteråt. Dessutom har jag ingen hundvakt och även om hundarna inte är rädda för raketer och vi bor ute på landet så vill jag inte lämna dem själva vid tolvslaget.

Det blir hemmakväll med djuren framför tvn. Blir nog Greys anatomy maraton då jag fick senaste säsongen i julklapp. Och blev sugen på skaldjur och vitlöksbröd efter @purity_666 s inlägg så jag tvingar nog sambon att handla lite gotterier till mig så är jag snäll och hämtar honom när han festat färdigt :). Nackdelen är dock att jag inte kan ta något vin till räkorna, men det är väl smällar man får ta när man flyttat ut på landet. Och sambon hjälper mig att fixa både hästtransport och bil nu så lite snäll får jag väl vara också ;).

Jag älskar att vara själv på nyår! Framför allt är det skönt att slippa känna JUST DEN HÄR KVÄLLEN MÅSTE BLI SPECIELL FÖR DET ÄR NYÅR med diverse middagar och fester och dyl.

Jag använder hellre nyårsafton till att reflektera över det gågna året, och fundera över det nya. Äter något gott, dricker något gott, kanske tar ett bad, ser en film. Och gör upp planer och mål för nästa år. Det är för mig ett utmärkt sätt att fira nyår. :)

Jag och sambon ska vara hemma. Eventuellt kommer hans gamla mamma och äter med oss på kvällen om hon orkar. Min son med sambo kommer också hit men hans sambo ska jobba natt så hon åker redan vid åttatiden på kvällen. Det blir lugnt som vanligt med koll på hästarna och på hunden så att ingen stressar upp sig för raketerna. Tack och lov brukar det inte vara så mycket på nära håll här ute på landet utan vi kan titta på raketerna på avstånd och slipper höra en massa höga smällar. Det blir bara som ett dovt ljud långt borta som inte brukar skrämma vare sig hunden eller hästarna så farligt. Ljusskenen bryr de sig inte om och jag brukar ha upptänt både inne i stallet och ute i hagen och då syns inte ljusskenen så mycket för hästarna heller. Jag brukar vara ute i stallet när det skjuts som mest och då brukar hästarna vara lugna.

Jag har varit ensam på nyårsafton de senaste 9 åren så detta är inget ovanligt för mig. Barnen är i Skåne, de brukar fira med min syster på nyår eftersom det brukar vara fint med raketer där hon bor och vi bodde på landet.

Det blir nog pasta med ost- och skinksås till middag och så glögg senare på kvällen, som vanligt ;) Jag vet dock inte om jag ska dricka saffransglögg, pepparkaksglögg eller hallon- och lakritsglögg. :d

Hunden och katten är inte rädda som tur är.

Kom på! 00.05 ska jag titta på 7an på TV, då är det Moonwalk med Michael Jackson ju!!!!

Men hallå - jag hoppas att folk iaf har vett nog att glo på grevinnan och betjänten?! :nailbiting::love:

Lyx! Här har jag bara ett par meter mellan fönster och gångväg. På andra sidan gångväg finns ett hyfsat stort fält med skog bakom. Var smäller folk? Intill huset till den milda grad att jag som inte ens är rädd för raketer helt enkelt inte törs gå ut och titta :meh:
Förra året var iaf äldsta katten inte så rädd, om än försiktig. Få se hur det går i år med honom och ffa lillkatten. Är det inga problem så kanske kaaaanske jag kan bege mig iväg och fota raketer nästa år som jag brukade innan jag blev med katt.
Alltså den betjänten, han är tråkig, efter alla år har han inte lärt sig att lyfta på fötterna när han går!!!

Jag kommer om isen fortfarande håller åka ut till stugan med hundarna.
Ena hunden är totalt obrydd i fyrverkerier men andra är ny och vill inte riskera något, blir isåfall en brasa och en bra bok innan vi kryper till kojs.

Jag ska vara hemma med katten, misstänker hon är skotträdd (skaffade henne i augusti, en rädd liten katthemskatt). Ska äta god mat och titta på film samt spela spel på surfplattan. :)

Maken och barnen ska fira nyår med svärmor och kusinerna i stan. Själv är jag inte så mycket för varken nyår eller svärsläkten så jag ska vara hemma med djuren och äta godis och hålla tummarna för att det inte blir för mycket fyrverkerier.
För två år sedan firade nyinflyttade grannarna (stadsfolk som flyttat ut på landet) nyår med ett brakfyrverkeri som de avfyrade rakt över hästhagen.:rage:Hysteriska hästar som sprang för livet, ren tur att det gick bra. Hade ett litet samtal med dem dagen efter när jag sansat mig lite (var vansinnigt arg på grannarna på natten) och förra året höll de till nere vid sjön med sina fyrverkerier istället. Gamla hunden bryr sig inte ett dugg om att det smäller men i år har vi en ny hund också och hon är av det hispigare slaget och reagerar på alla ljud utifrån så jag misstänker att hon inte kommer uppskatta smällarna. Får nog bli musik på och någon form av lek och aktivering vid tolvslaget så att hon tänker på annat och inte blir hysteriskt skotträdd för resten av livet.

Framför allt är det skönt att slippa känna JUST DEN HÄR KVÄLLEN MÅSTE BLI SPECIELL FÖR DET ÄR NYÅR med diverse middagar och fester och dyl.

Det här håller jag med, om det känns som att det alltid finns så höga förväntningar på nyårsfirandet, men för mig är det inget särskilt utan som vilken kväll som helst. Tycker att det känns skönt att ha tackat nej till firande i år och bara ta det lugnt. Jag och sambon bor hos mina föräldrar över nyår och kommer äta extremt opretentiös middag tillsammans med dem och eftersom jag älskar fyrverkerier kommer vi att gå ut och titta på dem vid tolvslaget. Har jag ork blir det kanske en drink, men kommer ändå att ha svårt att se det som något slags firande.

Jag ska vara hemma med raketrädda jyckar medan sambon är på fest. Stör mig inte det minsta att vara hemma - mitt enda krav för dagen var att jag INTE tänker vara fyllechaffis. Istället köpte jag på mig en ansenlig mängd alkoholhaltiga drycker till bara mig samt två bingolotter.
Jag gillar generellt festligheter men skulle aldrig kunna njuta av en kväll om hundarna var ensamma hemma, så valet är självklart :)

Önskar att jag också kunde sitta hemma och njuta av att ta det lugnt istället - jag tycker egentligen inte att det är något speciellt med nyår, har inga större problem med att sitta hemma utan har så gjort i alla år, brukar mest vara uttråkad bara. Däremot suger det att det aldrig varit helt självvalt utan alltid har legat en ensamhet bakom och att sitta hemma vid nyår är en konstant påminnelse om den där ensamheten både före, under och en period efter nyår, om att jag under mina 28 år på jorden aldrig någonsin ens blivit medbjuden på något nyårsfirande, om att det närmsta jag kommer är att se andras bilder och statusar på Facebook och höra snacket efteråt.

Alltså den betjänten, han är tråkig, efter alla år har han inte lärt sig att lyfta på fötterna när han går!!!
Neeeeeej, han är ju underbar! Grevinnan och betjänten är något av årets höjdpunkt för egen del, mycket viktigare än både Kalle Anka och julmat. Har kollat på det årligen sen jag var en liten skit, är det nånting jag aldrig tröttnat på så är det grevinnan och betjänten :love:

Det blir att vara hemma, som vanligt -hästägare med hästarna hemmavid.

Kommer faktiskt inte ihåg senast jag var ute på party på nyår, det är måååånga år sedan. Har det ens hänt? :p

Kommer eventuellt köpa en bingolott för att ha något att göra när barnen förhoppningsvis sover och så får vi se hur jag löser tolvslaget. Kanske går vi ut och skålar lite pommac, tittar på fyrverkerier och kollar till hästarna.
Förra året fick jag en skadad häst och hoppas det inte blir likadant i år :)

Liknande trådar

Kultur Jag har sedan en tid tillbaka börjat lyssna på poddar, främst i bilen men även någon gång hemma när jag städar eller liknande. Har...
Svar
15
· Visningar
825
  • Artikel Artikel
Dagbok Jag har funderat en hel del kring hur livet förändras, i bland relativt förutsägbart, och i bland åt helt oväntade håll. Jag förstår att...
6 7 8
Svar
151
· Visningar
19 372
Senast: MML
·
Kropp & Själ Jag har lite problem när jag ska sova, med värk kring höften typ. Jag ligger på ena sidan och då gör det inte ont, kan kännas lite när...
2
Svar
33
· Visningar
2 475
Senast: Badger
·
Juridik & Ekonomi Anonymt nick. Väldigt långt inlägg, då jag delvis behövde skriva ner mina tankar för mig själv också ;) Jag är i 30-års ålder och lever...
2 3
Svar
49
· Visningar
5 173

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

• Tvättstugedrama
Tillbaka