Ni som behandlat borrelia på häst...

Saraoliv

Trådstartare
Hur vart resultatet?
Vilket preparat använde ni?
När märkte ni skillnad/ej skillnad?
Hur länge lät ni hästen vila efteråt?
Några tillbaka fall eller liknande efter behandling eller var allt "fit for fight"?

Sen vore det roligt att få höra hur ni märkte att det var just borrelia? :)

Sv: Ni som behandlat borrelia på häst...

Hur vart resultatet?
Vilket preparat använde ni?
När märkte ni skillnad/ej skillnad?
Hur länge lät ni hästen vila efteråt?
Några tillbaka fall eller liknande efter behandling eller var allt "fit for fight"?

Sen vore det roligt att få höra hur ni märkte att det var just borrelia? :)

Borrelia konstateras via antikroppar på speciellt blodprov det går inte att konstatera på något annat sätt.
Behandlingen är intravenösa tetracyklininjektioner som veterinär ger 5-10dagar i sträck vid exakt samma tid varje dag (och borrelia ersätts inte av försäkringsbolagen så det är inte helt billigt att behandla dem iom att vet måste komma varje dag på så exakt tid som möjligt)
Hur länge hästen behöver vila är ju helt avhängt av vilka kliniska symtom den har uppvisat och hur snabbt dessa går tillbaka finns mängder av olika symtom som borrelia kan ge så nog inte två fall som är likadana.
Borrelia är en luring vissa blir helt friska och har aldrig mer problem av det andra blir aldrig bra igen om de drabbats trots behandling.

Borrelia konstateras via antikroppar på speciellt blodprov det går inte att konstatera på något annat sätt.
Behandlingen är intravenösa tetracyklininjektioner som veterinär ger 5-10dagar i sträck vid exakt samma tid varje dag (och borrelia ersätts inte av försäkringsbolagen så det är inte helt billigt att behandla dem iom att vet måste komma varje dag på så exakt tid som möjligt)
Hur länge hästen behöver vila är ju helt avhängt av vilka kliniska symtom den har uppvisat och hur snabbt dessa går tillbaka finns mängder av olika symtom som borrelia kan ge så nog inte två fall som är likadana.
Borrelia är en luring vissa blir helt friska och har aldrig mer problem av det andra blir aldrig bra igen om de drabbats trots behandling.

Jo tack, jag vet. Men nu undrade ju inte jag hur man konstaterar det utan mer vad man märkte för symtom för att få misstankar om borrelia. Kanske skulle ha varit mer tydlig!

Sen finns det väll även ett preparat som tas oralt i en längre tid. Kanske någon som har använt det?

Ville mest dela erfarenheter och tankar med andra som har "drabbats"!

Nej finns inget oralt medel mot Borrelia enda behandlingen är tetracyklin och det finns enbart i intravenös injektionsform.

Liknande trådar

Hästvård Min ena häst har sedan den kom till mig för några månader sedan (och även med senaste ägaren) men inte tidigare ägare blivit plötsligt...
Svar
3
· Visningar
469
Hästvård Hej! Har en häst som vi upptäckte en svullnad på insidan av höger bak på gaffelbandet, visade sig vara en gammal gammal skada som...
Svar
5
· Visningar
1 405
Senast: Sirap
·
Hästhantering Detta är en ganska lång historia och jag kan ha svårt för att vara kort och koncist. 2022 blev mitt halvblod ensam och behövde...
3 4 5
Svar
99
· Visningar
16 258
Senast: Juli0a
·
Kropp & Själ Lite luddig rubrik kanske men kom inte på något som riktigt passade. Det är är apropå tråden om hur man klarar ett tråkigt jobb där det...
2 3 4
Svar
62
· Visningar
6 773
Senast: Grazing
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka