Ni som äter kött, vilka djur är okej att äta för er?

OutOfService

Trådstartare
Lite nyfiken på vad ni har för tankar kring vilka djur som är okej att äta, då jag ändrat mig väldigt mycket gällande det dom senaste åren. Och anledningen att funderingen kommer upp nu är för att vi(en i min närhet) har börjat med kaninuppfödning med syftet att äta dom, som en del i att vara lite självförsörjande och veta vad man äter.

Förr kunde jag inte äta kött från djur där jag sett dom levande och/eller slaktade, jag åt bara sånt som köptes som färdigt kött i butiken. Men på senare år har jag blivit väldigt noga med ekologiskt och framförallt svenskt kött. Och har insett att jag äter mycket hellre den där söta kaninen jag med säkerhet vet har haft ett bra liv och slaktas på ett värdigt och smärtfritt sätt än att köpa kött i affären som jag inte har en susning om vad djuret har vart med om. Ska jag köpa fläskfile och den svenska är slut så skippar jag kött den dagen.

Men nu när man säger att vi ska äta kaninerna så möter man väldigt många konstiga blickar, för inte kan man väl äta små söta kaniner? Brukar då kontra med att kalvar, kultingar och lamm är ganska söta dom också :love: Och även förklara att jag hellre äter ett djur som jag vet haft det bra, många inser då att det kanske inte är en så dum anledning.

Säger absolut inte att alla måste äta kaninkött, men har svårt att acceptera att folk tycker det är fel. Jag kan ärligt säga att jag inte skulle välja att äta hästkött, men vill andra göra det får dom gärna göra det, dessutom hört att det är ett väldigt fint kött.

Så, min åsikt är alltså att jag äter hellre ett djur som haft det bra än ett djur som inte haft det bra. Ser ingen anledning till att djuren ska lida för att vi ska ha mat på bordet. Sen kan man naturligtvis dra det än längre, varför vi ska äta kött alls. MEN det gör vi inte här, utan nu vill jag ha svar från köttätare och hur era tankar går kring detta. :)
 
Äter helst djur som haft det så bra som möjligt. Antingen genom att msn vet var de är uppfödda. Vilt känns också bra.
Men.., ibland är det svårt för mig att hitta..,
Söker på nätet efter gårdar att köpa kött från..
Älskar kyckling.,, men har fått för mig att de är en av de värsta industrierna? Även fast jag alltid köper svenskt?

Att kaninerna är söta och därför ej ska ätas tycker jag är tröttsamt.,, ett lamm eller ko är väl också söt.., men kaninen har många andra känslor för än kon..,
 
mina föräldrar hade matkaniner då jag var liten och jag åt det då och skulle garanterat kunna äta det nu oxå.

äter allra helst viltkött, men köper jag annat kött så köper jag bara svenskt, äter även hästkött.
 
Jag är hemskt skeptisk till att äta nya saker, så håller mig till ko, gris, fisk och kyckling. Även provat kalkon i form av smörgåspålägg och "pulled turkey", helt okej. Annat går dock bort, speciellt häst eftersom det inte smakar bra och det känns fel.

Sen är jag ägare till 6 kaniner och har ett väldigt intresse för deras beteende, välmående och ja, jag älskar mina tokiga kaniner. :love: (speciellt jättarna, de har enorma personligheter) Men de är mina kompisar och jag skulle aldrig ens komma på tanken att äta de.

Men annars har jag blivit mer och mer insatt i kaniner som "köttprodukt" och följer facebook gruppen om köttkaniner med intresse. Uppfödarna till både mitt franska vädur och min tyska jättescheck håller också på med köttavel själva (även om mina var menade till utställning och sällskap) och jag har absolut inget emot det.
Så ja, trots min nära relation till kaniner så skulle jag verkligen kunna tänka mig äta "anonyma" kaniner. Oftast har kaninägarna en sund djurhållning, det är svenskt, man vet att de slaktas humant och att de haft ett bra liv. Synd bara att det är svårt att få tag i kaninkött, det är ju väldigt miljövänligt. :)
 
Jag är hemskt skeptisk till att äta nya saker, så håller mig till ko, gris, fisk och kyckling. Även provat kalkon i form av smörgåspålägg och "pulled turkey", helt okej. Annat går dock bort, speciellt häst eftersom det inte smakar bra och det känns fel.

Sen är jag ägare till 6 kaniner och har ett väldigt intresse för deras beteende, välmående och ja, jag älskar mina tokiga kaniner. :love: (speciellt jättarna, de har enorma personligheter) Men de är mina kompisar och jag skulle aldrig ens komma på tanken att äta de.

Men annars har jag blivit mer och mer insatt i kaniner som "köttprodukt" och följer facebook gruppen om köttkaniner med intresse. Uppfödarna till både mitt franska vädur och min tyska jättescheck håller också på med köttavel själva (även om mina var menade till utställning och sällskap) och jag har absolut inget emot det.
Så ja, trots min nära relation till kaniner så skulle jag verkligen kunna tänka mig äta "anonyma" kaniner. Oftast har kaninägarna en sund djurhållning, det är svenskt, man vet att de slaktas humant och att de haft ett bra liv. Synd bara att det är svårt att få tag i kaninkött, det är ju väldigt miljövänligt. :)
Kanin är jättegott. Som en blandning mellan gris och kyckling.

Annars, jag äter kött från djur jag vet har haft det bra.
 
Jag har inga problem med att äta kött från djur som hållits i mycket god miljö. Köper svenskt närproducerat, i mitt fall Västernorrland. Det gäller alla typer av kött, vitt som rött.
 
Jag har inga bekymmrr med att det är olika djurslag. Jag äter det kött som är gott.

Kycklig har jag svårt att få till så det bli bra så det köper jag sällan. Kyckling måste kryddas så rejält för att kunna smaka mer än bara papper ;)

Nöt, gris, älg och kanin har jag växt upp med. Lamm har kommit in senare i livet med fårbönder i bekantskapskretsen.

För mig som vuxit upp med slaktdjur och hemmaslakt känns söthetsaspekten rätt främmande.
 
Jag äter nästan bara vegetariskt, men skulle kunna tänka mig att äta lite mer kött om det är från någon ekologisk gård där dom har eget slakteri, eller slaktas hos grannen. Kanin är ok - om dom som sagt slaktas hemma, och häst också fast jag skulle inte kunna tänka mig att äta min egen!
 
Lite nyfiken på vad ni har för tankar kring vilka djur som är okej att äta, då jag ändrat mig väldigt mycket gällande det dom senaste åren. Och anledningen att funderingen kommer upp nu är för att vi(en i min närhet) har börjat med kaninuppfödning med syftet att äta dom, som en del i att vara lite självförsörjande och veta vad man äter.

Förr kunde jag inte äta kött från djur där jag sett dom levande och/eller slaktade, jag åt bara sånt som köptes som färdigt kött i butiken. Men på senare år har jag blivit väldigt noga med ekologiskt och framförallt svenskt kött. Och har insett att jag äter mycket hellre den där söta kaninen jag med säkerhet vet har haft ett bra liv och slaktas på ett värdigt och smärtfritt sätt än att köpa kött i affären som jag inte har en susning om vad djuret har vart med om. Ska jag köpa fläskfile och den svenska är slut så skippar jag kött den dagen.

Men nu när man säger att vi ska äta kaninerna så möter man väldigt många konstiga blickar, för inte kan man väl äta små söta kaniner? Brukar då kontra med att kalvar, kultingar och lamm är ganska söta dom också :love: Och även förklara att jag hellre äter ett djur som jag vet haft det bra, många inser då att det kanske inte är en så dum anledning.

Säger absolut inte att alla måste äta kaninkött, men har svårt att acceptera att folk tycker det är fel. Jag kan ärligt säga att jag inte skulle välja att äta hästkött, men vill andra göra det får dom gärna göra det, dessutom hört att det är ett väldigt fint kött.

Så, min åsikt är alltså att jag äter hellre ett djur som haft det bra än ett djur som inte haft det bra. Ser ingen anledning till att djuren ska lida för att vi ska ha mat på bordet. Sen kan man naturligtvis dra det än längre, varför vi ska äta kött alls. MEN det gör vi inte här, utan nu vill jag ha svar från köttätare och hur era tankar går kring detta. :)

Jag skulle ha svårt att äta kanin pga att jag har egna, likaså häst. Äter vilda djur typ hjort, vildsvin, älg, rådjur etc och allt de sol finns i vanliga köttdisken minus häst då.
 
Jag tycker att allt kött egentligen är ok så länge djuret fötts upp väl och avlivats utan plågor, sen är jag själv inte intresserad av att äta alla arter. Just kyckling är ju en art som ofta fötts upp och avlivas under synnerligen tveksamma förhållanden så det har jag nästan helt slutat köpa.
 
Vi äter mest svenskt kött, och helst ifrån vårt lokala slakteriet om vi köper i affären. I år har vi haft tur att få vara med och stycka kor som slaktats hemma. Eller ja, sambon maler mest färs och paketerar köttet i påsar. Vi föredrar att köpa kött från de som slaktat själva.

Annars är det mest ko, gris och kyckling som vi äter hemma. Köper älg om jag kan hitta det billigt, tycker att affärer begär ofta överpris. Äter däremot det mesta som svägerskan lagar då hennes man jagar i princip det mesta. Men det är mest för att hon är en duktig kock :p
 
Jag äter allt kött förutom lamm och häst, så länge det är svenskt. Lamm tycker jag inte är gott och häst kan jag bara inte äta men har absolut inget emot att hästar går till matproduktion. Jag är bara glad om folk äter häst.

Kyckling äter jag väldigt sällan för jag tycker inte det är så vansinnigt spännande, som @tanten säger måste man krydda så mycket för att det ska bli bra. Kan också tillägga att jag blev väldigt besviken på Icas färdiga kycklingspett i den manuella disken. Jag ville ha "snabbmat" men frågade vilket land de kom ifrån och de var inte svenska så tji kycklingspett.

Särbon jagar så det blir ofta älgkött och jag köper rätt mycket nötkött för det finns ofta på nedsatt pris pga kort datum :D
 
Jag är "ekonomivegeterian" (i.e. student :p ) just för att det köttet jag vill köpa (svenskt, ekologiskt etc) blir för dyrt för mig i större mängder. Har även en del miljötänk kring det hela. Vilket djur köttet kommer ifrån är jag dock rätt obrydd om när jag väl kostar på mig det. Har ätit både kanin, häst, älg, vildsvin, ren och en radda olika fåglar, förutom de vanlig ko, gris, lamm och kyckling.
 
Det som äts hemma är älg, rådjur, vildsvin, nöt, fläsk och kyckling och någon gång ibland hare. Personligen älskar jag lamm men maken gillar det inte så det blir sällan att jag köper hem men väljer i stort sett alltid det när möjligheten ges på restaurang. Kaninkött är jag nyfiken på men vet inte riktigt var jag ska få tag på det här omkring så av den anledningen har jag inte smakat, kalkon tycker jag tyvärr ofta blir lite torrt kött vilket gör att jag väljer bort det. Struts har jag ätit vid något tillfälle men tycker inte att det är värt sitt relativt höga pris kontra smaken. Häst äter jag, köper hem hamburgerkött ibland och gillar gustavskorv men det blir inte så ofta.
Så jag äter nog det som finns tillgängligt som är svenskt! ;)

Ang kyckling diskussionen så kräver den lite kärlek för att ge smak, allra godast är att lägga i marinad över natten och sen grilla den men jag gör även många kycklinggrytor som blir smakrika och saftiga! :D
 
Kanin och häst är riktigt gott.

Det här med lyckliga djur hörde jag en komiker kommentera nyligen.

Är det inte ännu grymmare att äta de djur som är lyckliga?

Jag tycker att bra uppfödning är viktigt. Men samtidigt absolut inte att vi ska slänga kött, utan använda det som finns.

Kremering av hästar som kunde ha slaktas för livsmedel är tokigt på flera sätt. Inte nåt för en djur- eller miljövän.
 
Kanin och häst är riktigt gott.

Det här med lyckliga djur hörde jag en komiker kommentera nyligen.

Är det inte ännu grymmare att äta de djur som är lyckliga?

Jag tycker att bra uppfödning är viktigt. Men samtidigt absolut inte att vi ska slänga kött, utan använda det som finns.

Kremering av hästar som kunde ha slaktas för livsmedel är tokigt på flera sätt. Inte nåt för en djur- eller miljövän.
Varför skulle det vara grymmare att äta de som är lyckliga?
Det lär ju inte vara så att djuren själva fattar att de ska dö om ett tag och tänker att " vad synd jag som har det sp bra nu"

Grattis förresten!
 
Jag äter förvisso inte kött sedan snart 30 år, men bara för att jag inte tycker om konsistensen. Jag lagar köttmat till resten av familjen. Så jag svarar här ändå...
Medan jag fortfarande åt kött provade jag nog alla sorter som serverades, jag har ätit kanin (en från grannen som jag hade gosat med, som de ledsnade på att den var en notorisk rymmare), diverse fågel, nöt o gris, får/lamm men tror inte jag har ätit rent hästkött. Jag hade kanske haft svårt för det när jag var yngre, men numera tycker jag att det är självklart att hästkött ska kunna ätas. (och det är en diskussion för sig, men det hade varit väldigt bra om fler åt hästkött - tyvärr kastar jag ju lite sten i det lilla glashuset där då jag inte äter kött själv).
Mina barn är lite småkräsna, men jag försöker få dem att smaka allt möjligt. Tyvärr är det rätt många köttsorter de ratar efter att ha provsmakat.
 
Jag äter det mesta i köttväg. Är dock inte så förtjust i lamm, men det har med smaken att göra. Köper svenskt och i möjligaste mån ekologiskt. Har tidigare fötterna upp kanin i syfte att äta dom och tycker att det är gott. Hade jag möjlighet skulle jag ta upp det igen. Samt ha lite fåglar för äggproduktion. Tyvärr kan jag inte det.

Jag skulle däremot inte kunna äta hund eller katt. Råtta, orm och marsvin är nog heller inget jag skulle vilja smaka.
 

Liknande trådar

Katthälsa Är förstagångskattägare men är inte ny på djurmat sas, har haft hundar med känsliga magar och allergier så att läsa...
Svar
15
· Visningar
733
Senast: Krålus
·
  • Artikel Artikel
Dagbok Jag satt i kökssoffan med amningskudde och min 3 månader gamla dotter i knät. Jag tittar på när min man och treåring ”spelar” schack när...
Svar
8
· Visningar
1 403
Senast: Crossline
·
Övr. Barn Hej på er alla kloka! Förlåt för ett långt inlägg men jag har verkligen ett behov av råd och tips. Jag har sen en tid tillbaka...
2
Svar
26
· Visningar
3 185
Hundavel & Ras Hej! Planen är att köpa en valp men jag är inte helt säker på ras eller uppfödare/föräldradjur än. Haft finsk lapphund tidigare. Är ute...
4 5 6
Svar
100
· Visningar
10 159

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Valp 2025
  • Avels fråga
  • Hur är processen

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp