Follow along with the video below to see how to install our site as a web app on your home screen.
OBS: This feature may not be available in some browsers.
Så olika det är.Frukost: Mackor, vitt bröd med massor av smör och något pålägg.
Lunch: Oftast något onyttigt typ färdiga fiskpinnar och pommes.
Mellanmål: Mackor igen.
Kvällsmat. Ännu mera mackor.
Dricker nästan alltid vatten till. Ibland juice, men ytterst sällan. Äter godis när jag känner för det men dricker inte läsk.
Energi har jag iofs inte, jag är såååå himla trött jämt haha Men vikten är det ingen fara med. Jag förstår ju dock att jag är onyttig trots att jag är normalviktig, kroppen kan ju inte må helt bra på sån kost (tyvärr)Så olika det är.
Med så många mackor hade jag varit överviktig och inte haft någon energi alls
Jobbet har lite där ofta kakfika eller smörgåsar.Du ska inte gå efter min mathållning
Jobbdag
Frukost en smörgås med marmite+amörgåsmargarin
Mellanmål naturell yoghurt med bär eller bäryoghurt
Lunch färdigmat eller utelunch
Mellanmål frukt
Sen eftermiddag/kväll en macka eller två,ev frukt
Kvällsmat vid 19.30-21 lagad mat
Normalvikt behöver förstås inte betyda att man är hälsosam
Men okej, jag är inom så kallad normalvikt. Stillasittande sysselsättning (student) men är rätt så aktiv utöver det. Jag äter ganska ofta, 5 mål om dagen är helt normalt för mig.
En vanlig vardag:
Jag dricker alltid vatten till maten, med några få undantag. Äter choklad ganska ofta, men inga mängder. Kakor och sånt om det bjuds och jag är sugen. Alkohol dricker jag inte, vilket är en riktigt bra deal kalorimässigt
- Frukost ca 06:30 - två smörgåsar med valfritt pålägg (allt från smör och ost till keso och avokado beroende på humör och vad som finns hemma), yoghurt/kvarg/filmjölk/gröt med frukt och bär plus lite granola. Ett stort glas vatten till.
- Mellanmål ca 09:30-10:00 - frukt/lite nötter/kvarg med bär eller liknande
- Lunch ca 12:00 - matlåda med olika innehåll (se middag), försöker se till att ha en kolhydratkälla som pasta/ris/potatis för att ge energi till eftermiddagen, gärna en sallad till om jag orkat göra i ordning på morgonen
- Mellanmål ca 15:00-16:00 - samma som på förmiddagen
- Middag ca 19:00 - allt möjligt... Ganska ofta grytor eller "röror" på någon form av kött, baserad på krossade tomater, creme fraîche, matlagningsgrädde eller vad som nu finns hemma. Många gånger utesluter eller minimerar jag pasta/ris/potatis eftersom magen håller sig lugnare då, istället lassar jag på extra mycket sallad. Men ja, middagsmaten varierar väldigt, det går liksom inte att ge alla alternativ Ibland äter jag yoghurt till middag om jag känner för det, men det är oftast dagar då jag ätit lite senare middag eller så.
Vi är ju alla olika, för egen del behöver jag hålla i maten för att inte vikten ska sticka iväg. Men det känns inte som någon stor uppoffring egentligen, jag äter massor av god mat och lyssnar jag bara på kroppen så är det inte så komplicerat. Det är när jag struntar i kroppens signaler om mättnad mm som det går åt skogen.
Varför skulle det vara ett under att du inte väger mer med tanke på att du äter väldigt lite?- OBS! Ta INTE efter detta! -
Frukost - Ca. 08.00: I 95% av fallen ingenting. I resterande 5% av fallen 1 glas mjölk och 1 rostat bröd med smör.
Lunch - Ca. 15.00: *Sätt in namn på valfri frysmat* tillsammans med 1 glas mjölk.
Middag - Ca. 19.30: Ordentligt lagad mat. Ofta något kött (kotlett, entrecote, osv.) tillsammans med pasta eller potatis. Mjölk att dricka.
Äter dessutom choklad 2-4 gånger i veckan. Och ja, jag dricker i princip uteslutande mjölk, gärna över litern/dag. Ett under att jag bara väger ca. 55 kg till mina 162 cm men ovan nämnda kosthållning....
Hungers och mättnadskänslor blir helt konstiga när man äter oregelbundet, precis som du beskriver. Då behöver man införa ett regelbundet ätande oavsett hur hungrig eller ej man är.Nej självklart, vet många som lever på godis och läsk och är normalviktiga. Sen har man så klart olika förutsättningar, det någon håller vikten på kan vara förödande för någon annan. Men ändå intressant att se vad de som ändå har en normal vikt äter. Gemensamt är ju att alla verkar äta hyffsat "schemalagt" jag har en förmåga att äta väldigt oregelbundet. Ena dagen äter jag frukost andra dagen låter jag bli. Är jag ledig kan jag äta en bra frukost och sen glömma av att äta under dagen och komma på att jag kanske skulle laga mat på kvällen. Inte så bra. Eller så hoppar jag frukosten och blir vrålhungrig till lunch och äter som en tok. Har knepiga hungerskänslor som lever sitt eget liv, skulle jag äta efter när jag är hungrig eller inte skulle jag äta 3 pizzor ena dagen och en morot den andra.