Ni som använder foderberäkningsprogram...

Sv: Ni som använder foderberäkningsprogram...

Håller med.

Flyttat till nytt stall och stallägaren tyckte att min d-ponny fick så mkt mat och att hon hade så mkt energi så hon studsade i boxen. 8 kg hösilage (TS 77%) och 1 kg gräspellets (+ 200 g fibergi bas att blanda led-tillskott i men det räknar jag inte ens).

För tänk, hon fick ju ett helt kg pellets utöver allt hösilage! Pellets som pellets tydligen...
Sa att det är ju gräspellets = grovfoder.
Men det var tydligen ändå för mkt för det innehöll ju en massa protein... Att hästen var lite stressad i början lär knappast ha att göra med att hon får för mkt grovfoder...

Det kanske mest komiska var att när detta sades stod hästen helt lugnt med öppen boxdörr och tuggade på sitt hösilage....

"Det kanske mest komiska var att när detta sades stod hästen helt lugnt med öppen boxdörr och tuggade på sitt hösilage.... "

:rofl:

Ja precis, det är ju det man blir mest brydd över. Men det finns ju grader av allt. Jag reagerade på att jag uppfattade inlägget som att det borde vara helt ok att se kraftfoder som en naturlig del i sina foderstater bara foderstaten blir balanserad. Vilket jag inte håller med om till 100%, helst skulle jag se att alla åtminstone överväger endast grovfoder i foderstaten för att därefter utesluta det om det inte går att får ihop något vettigt.
Och skulle folk i allmänhet tänka så, då har jag svårt att tro att extremfallen som man verkligen hajjar till på (t ex det du beskrev) skulle vara lika många.

Intressant tråd :idea:

Har också stött på många som fodrar sina hästar med för lite grovfoder. och så undrar dom varför hästarna är tjuriga, trötta och har ovanor som vandrar, krubbiter etc.

Jobbade i ett stall där tjejen som red hästarna bytte grovfodergiva VARJE vecka.
-Oj, nu börjar hästen bli tjock. Du får minska lite.
Veckan därpå:
-Tror du får öka lite igen, hästen har börjat falla ur lite.

Man blir förbånad :/

Mina hästar får så mkt grovfoder dom orkar äta. Sen ger jag hö då jag tycker hösilage/ensilage måste dom äta mycket större mängd av för att inte falla ur. Foder utöver grovfodret får dem endast på kvällen då dem inte ska bli stressade och slänga i sig maten innan dom ska ut.

Fullblod 1, 4 år rids varannan dag, varierat arbete. Musklad och fin överlinje och inte bukig. Bra temperament, lugn och harmonisk på ett positivt sätt.

Hö får hon i sig ca 10-12 kg dag.
1 L Havre
0,6 L Musli
0,6 L torr betfor

Fullblod 2, 2,5 år. Växer så det knakar, var under inridning men eftersom hon växer får det vänta lite.

Hö får hon i sig ca 15-17 kg dag.
2 L Hippo basic
0,6 L torr betfor

Jag har nöjda hästar som är runda och musklade med pigga, vakna ögon:love:

MER GROVFODER ÅT HÄSTARNA :D

kl*
Haha, när jag gick på naturbruksgymnasium var det en körhäst där på ca 175 som fick 4kg havre och 5 kg silage per dag. Han blev tjock för att han stod och tryckte i sig massa halm, så de minskade grovfodret för att han skulle bli smalare men ökade kraften så att han skulle bli piggare. Det var nästan så med alla hästar i det stallet, var flera som fick givor på 1kg/gång. Helt sjukt. Men sen hade de också ett stall med hästar som inte fick vara ute i hagen, utan bara skrittmaskin och ridning.

Totola:
jag tänker som du att jag vill utgå från grovfodret och bara ge tillägg om det faktiskt behövs. Det som är så intressant att även hon med unghästen som jag gav som exempel förut analyserar sitt hösilage, men vad hon sedan använder resultatet till är för mig en gåta. Och hon är långt ifrån den enda jag stött på som har ett analyserat grovfoder, men fodrar enligt "minst grovfoder, mest kraftfoder vinner" :confused:

jag tror inte det var halmen som gjorde hästen tjock... Snarare en överdos kraftfoder. Undrar hur hästens mage såg ut egentligen, stackars djur :crazy:

Jag tycker jag är snål med foder till min häst: 7 kg halm och 0,2 kg happy hoof, 0,2 kg potatisprotein och lite mineraler. Lilla ponny håller ju på att svälta ihjäl!

Liknande trådar

Foder & Strö Jag förstår att det säkert är en nära på omöjlig fråga att svara på, men jag vill ändå gärna få ta del av andras erfarenheter och tankar...
2
Svar
23
· Visningar
1 953
Senast: Roheryn
·
Foder & Strö Hej! Nu behöver jag lite input från er. Det är lång läsning och jag förstår om ni inte orkar läsa 😅 Jag vill vara tydlig från början med...
2
Svar
20
· Visningar
2 135
Senast: QueenLilith
·
  • Låst
Övr. Hund Jag har problem med min hund. Att flytta hit var det bästa beslutet för mig, men från att vara relativt okomplicerad, om en husky kan...
20 21 22
Svar
425
· Visningar
34 430
Senast: Snurrfian
·
Gnägg Jag har en 3-åring (4 år efter nyår) som jag inser att jag inte har energi för. Ingen komplicerad häst alls, utan snarare tvärtom lite...
2 3 4
Svar
69
· Visningar
9 132

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

• Tvättstugedrama
Tillbaka