Ni som använder foderberäkningsprogram...

Iliaca

Trådstartare
...får ni ofta kommentaren att "Ja, men så mycket grovfoder kan man ju inte ge till en häst! Såna där program visar ju helt fel!"? När jag då försöker förklara för folk att hästar mår bra av en viss mängd fibrer mm så ser folk ut som fågelholkar. Jag har inget behov av att lära andra hur de ska sköta sina hästar utan jag blir bara så uppriktigt förvånad över att det här ofta verkar vara nyheter för folk. Vad har ni andra för erfarenheter?

Sv: Ni som använder foderberäkningsprogram...

Jag har samma erfarenhet som du. Förvånansvärt många "hästmänniskor" har noll koll på fodergivor.

Vilka mängder är det folk reagerar på det viset över?

Vilka mängder är det folk reagerar på det viset över?

En före detta stallägare som hållt på med hästar i hela sitt liv och ridit på relativt hög nivå, hade den fasta uppfattningen att en stor häst inte ska äta mer än 8 kg hö om dan för då blir den tjock.

Det är ju grovfodret som är grunden?

Undrar vad h*n tyckt om min som var uppe i 17 kg hösilage/dygn förra vintern. :p

Jo, jag försökte förklara lite försynt. Kan tillägga att det gick åt myyycket lucern den vintern vi stod i det stallet.

Tyvärr är alldeles för vanligt att det fodras åt h-vete fel, med stor mängd kraftfoder. Ibland undrar jag om en del inte tycker att det är "roligt" att ge kraftfoder.:crazy:

Min ponny skulle äta 3-4 kg kraftfoder när jag köpte henne. Det är inte ovanligt att "tävlingsryttare" ger hästarna
mycket kraftfoder. Jag fick höra "Din ponny måste ju äta minst 2-3 kg kraftfoder när du tränar henne så hårt, hon
kommer aldrig orka annars." när jag flyttade min ponny till en stor tävlingsanläggning, hon fick ett knappt ett halvt
kg kraftfoder och sedan så mycket grovfoder det gick.

Hon var både pigg och vann/placerade sig på tävlingarna vi startade. ;)

En före detta stallägare som hållt på med hästar i hela sitt liv och ridit på relativt hög nivå, hade den fasta uppfattningen att en stor häst inte ska äta mer än 8 kg hö om dan för då blir den tjock.

Den personen kanske är utbildad på Strömsholm!

För ca 20 år sedan när jag gick där, så fick de hästar som fick mest hö 10 kg, det vanligaste var 7-8 kg. Alla hästar som gick normalt (1 timmes ridning, 6 dagar i veckan) fick minst tre kilo havre, halv ranson på helgen!
Alla hästar stod på halm så de hade i alla fall något att pyssla med! Uppskattningsvis 5% (1 av 20) av Strömsholms egna hästar hade hagtid 1,5 h per dag, övriga 95% såg bara en hage på håll i tio månader och fick gå på bete i ca två månader. De flesta stod i spilta!
Tiderna förändras!

tycker foderstatsprogrammen brukar bli OK med typ hälften av grovfodergivan jag ger :S men kanske har för bra hö men för höga värden... i och med att energi och proteinvärdena blir mkt högre än vad mina hästar behöver enligt tabellen.

Finns det några vetenskapliga rapporter man kan hänvisa till för dom som tror att energin för att en häst ska orka och bli pigg måste komma från kraftfoder? För de som drar ner på höet för att hästen är för tjock men samtidigt ökar kraftfodret för att hästen tränas...

Trodde i min lilla värld att de flesta tänkte utifrån uttrycket "För smal häst - öka grovfoder i första hand, för tjock häst - minska kraftfoder i första hand" Men så ser det nog inte ut har jag märkt :/

Finns det några vetenskapliga rapporter man kan hänvisa till för dom som tror att energin för att en häst ska orka och bli pigg måste komma från kraftfoder? För de som drar ner på höet för att hästen är för tjock men samtidigt ökar kraftfodret för att hästen tränas...

Ja det verkar faktiskt som att vissa/många(?) tror att energin måste komma från kraftfodret om hästen ska kunna bli piggare och orka med träningen. Som om det är helt olika energi beroende på om det kommer från kraftfoder eller från grovfoder. :crazy:
Studien från Wången borde väl om inte annat motbevisa det. Inte många ridhästar som går lika hårt som travhästar i träning, och dessutom kan ju varmblodstravare vara ganska svårfödda jämfört med gemene ridhäst-/ponny.

min lilla häst får extremt mycket mat... Han äter runt 10-11kg hösilage (högt ts.. över 80%)

Han ska ju inte ha mera än MAX 6 kg har jag fått höra (han är 152cm och väger runt 400-450 kg)

tycker foderstatsprogrammen brukar bli OK med typ hälften av grovfodergivan
Det är för att de går efter minsta rekommenderade grovfodermängd/100 kilo häst. Det kanske kan missuppfattas av folk, precis som minimimåtten på boxar mm i föreskrifterna...

Marwin: ha, ha, min förra stallägare hade anmält dig för djurplågeri om du gav din häst heeela 17 kg hö!

Sandrafors: oooh nej, en tjock häst ska få nästan ingen mat alls ;) Om hästen då blir lös i magen (iofs pga fiberbrist...) så ger man ändå mindre för det är ju ingen idé att ge mat i onödan - suck.

Visst är det ledsamt att många har hakat upp sig på att en häst "ska" ha 1 kg grovfoder per 100 kg. Sen att det handlar om mängd foder i TS och att det handlar om en miniminivå är absolut ingen idé att nämna...

Sen är folk förvånade över att deras hästar är stressade att hantera och rida :rofl:

Tyvärr är alldeles för vanligt att det fodras åt h-vete fel, med stor mängd kraftfoder. Ibland undrar jag om en del inte tycker att det är "roligt" att ge kraftfoder.:crazy:

Dels det, och sen fick jag reda på i helgen att det är billigare... Jag tog analys och frågade sedan stallägaren om jag kunde öka till 15 kg ensilage, han tyckte jag kunde öka havren för det är samma energi, men billigare för honom (ingår i hyran):cool:
Jag är inte intresserad av kraftfoder om det inte behövs, så han gick snällt med på mitt förslag. Men generellt sett där min häst står äter hästarna (oavsett ålder, motion, storlek) 7-9 kg ensilage och får kilovis havre, kli, korn och betfor.

Det verkar bli en trend att kraftfoder är av ondo? Varför står det mellan "bara grovfoder" eller "massor av kraftfoder"??? Jag har alltid fodrat mina hästar bra och då ingår både grov och kraft i varierande mängd! Jag har ingen längtan att ta bort kraftfodret från mina hästar. Det är lätt att reglera, dom tycker det är gott och jag kan försäkra mig om att dom får exakt vad dom behöver.

Det handlar väl knappast om att krafftfodret är av ondo :confused: Snarare att så många beklagligt nog ser krafftfodret som grunden och sen lägger lite grovfoder på det när de beräknar foderstaten i stället för att inse att den primära kosten ska bestå av grovfoder. Krafftfoder kan mer ses som det som reglerar den sista lilla biten (kanske konstigt förklarat men iaf).

Har några exempel ur verkliga livet för att belysa vad jag menar.

Häst 1 (min häst) Halvblod 175cm
Minimum 12kg (mer om han äter upp) hösilage TS halt väldigt nära hö (kommer inte ihåg exakt)
0 - 1L Müsli (beroende på hur mkt han går)
Vitaminer
Morötter

Normalhull, musklar sig bra, pigg men inte överspänd
--------------------
Häst 2 Halvblod 175cm
7kg Hösilage
2L Kornkross
1L Betfor (obland)
Vitaminer
Morötter

Muskelfattig, väldigt bukig och revbenen syns lite för tydligt
---------------------
Häst 3 Halvblod 165cm
4-6kg hösilage
3L Betfor (obland)
Vitaminer
Morötter

Muskelfattig, TJOCK
---------------------
Häst 4 Fjording 145cm
3kg hösilage (Vet. rekommenderade eg. max 2kg hösilage till denne :confused:)
2L Havre
1L Betfor
Vitaminer
Morötter

Var muskelfattig och fet. Efter ändrad foderstat (ner krafft upp grov) blev den superfin.
--------------------

Ser du problemet?? Proportionerna är på häst 2-4 helt uppåt väggarna.

Jag blir uppriktigt förvånad över att folk fortfarande tjafsar om "för mycket grovfoder". Hypotetiskt kan väl en häst aldrig få för mycket grovfoder, eftersom den är gjord för att äta just grovfoder.
Vad grovfodret sedan innehåller är ju en annan femma, där är det ju individen som styr vad som är för mycket energi (vilket ju oftast är problemet, problemet är ju inte att hästen får för mycket fibrer).

Jag som har lättfödd häst kommer väl aldrig få sluta höra att det är synd om hästen, kommer nog aldrig råka på någon som säger att han får för mycket mat...

Dessutom, angående pigg häst: Jag trodde jag hade en slö häst som inte brydde sig om han blev riden eller ej. Tills jag faktiskt red upp honom i god kondition samt bantade bort halva hästen, och vips så sitter jag på en raket som det är ibland är fascinerande att jag får stopp på. Han äter inget kraftfoder idag förutom en näve betfor att blanda ut lite tillskott i. Och som sagt så äter han inte så jättemycket grovfoder, bantas dock inte nu.

Det verkar bli en trend att kraftfoder är av ondo? Varför står det mellan "bara grovfoder" eller "massor av kraftfoder"??? Jag har alltid fodrat mina hästar bra och då ingår både grov och kraft i varierande mängd! Jag har ingen längtan att ta bort kraftfodret från mina hästar. Det är lätt att reglera, dom tycker det är gott och jag kan försäkra mig om att dom får exakt vad dom behöver.

Men, det ideala måste ju alltid vara om man kan ge bara grovfoder.
Att man inte alltid kan göra det är ju en sak, eller att man inte skulle lyckas få ihop en balanserad foderstat. Men OM man kan så är det klart att det är bättre för hästarnas magar!
Förstår inte hur man inte kan tycka att kraftfoder är av ondo jämfört med att inte ge kraftfoder, det är ju självklart att det är bättre för magen att äta det den är gjord för.
Det är svårt nog att få till tillräcklig tuggtid även om man ger så mycket grovfoder man "kan".

Sen som någon sa är det klart att det är mer ok att ge kraftfoder "i onödan" om den ändå har en balanserad foderstat, jämfört med när det blir väldigt snedvridet i form av väldigt lite hö och sen en massa kraftfoder extra på det. Men det borde ju vara självklart att det optimala alltid är att inte ge några tillskott?! :confused: (även mineraler, vitaminer, om det inte behövs)

Det jag har reagerat på är inte att folk ger sina hästar kraftfoder utan varför man gör det och hur mycket man ger. Att tex. ge en unghäst under inridning MAX 7 kg hösilage (ts ca 70%) och sen vara brydd över att hästen är sååå trött och då öka kraftfodret, det är sådant som jag blir brydd över.

Liknande trådar

Foder & Strö Jag förstår att det säkert är en nära på omöjlig fråga att svara på, men jag vill ändå gärna få ta del av andras erfarenheter och tankar...
2
Svar
23
· Visningar
1 953
Senast: Roheryn
·
Foder & Strö Hej! Nu behöver jag lite input från er. Det är lång läsning och jag förstår om ni inte orkar läsa 😅 Jag vill vara tydlig från början med...
2
Svar
20
· Visningar
2 135
Senast: QueenLilith
·
  • Låst
Övr. Hund Jag har problem med min hund. Att flytta hit var det bästa beslutet för mig, men från att vara relativt okomplicerad, om en husky kan...
20 21 22
Svar
425
· Visningar
34 430
Senast: Snurrfian
·
Gnägg Jag har en 3-åring (4 år efter nyår) som jag inser att jag inte har energi för. Ingen komplicerad häst alls, utan snarare tvärtom lite...
2 3 4
Svar
69
· Visningar
9 132

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

• Tvättstugedrama
Tillbaka