Sv: Ni som använde fryst sperma förra året, hur gick det för er??
Men om man ska kunna jämföra så bör det vara samma hingst. Är hingsten billigare med fryst än färsk så kan det bli billigare.
Men låter underligt att tjäna 5000:- på att använda fryst med så mycket behandlingar.
Annars kan jag ju jämföra Viking Kronos (levandeföl avg 175000:-) med Tap In (levandeföl avg 14000:-) och säga att jag har tjänat massor på att använda fryst
Hingsten jag använder kostade 2500kr/dos med frakt och annat blev det drygt 3000kr.
Seminavg, stationsavg, dygn, undersökningar, behandlingar etc 10300kr.
+ dosavgiften 3000kr = 13300kr.
Mitt andra sto som betäcktes med TAI, där kostade hingstens avgifter 12500kr... + stationens avgifter som blev strax under 5000kr.
vilket blir 4200kr billigare och då har jag räknat in HELA dosen på förra årets betäckning så ska vi vara noggranna så blev mitt frysta föl 5700kr billigare än det på TAI.
Ett annat exempel, en hingst som är godk på seminimport av ASVH, kostar 1000euro på TAI och 500 euro/dos på FAI.
Halva priset alltså om man lyckas få dräktigt på ett försök.
Jag räknar på totalkostnaden för varje sto, hingsten jag använde är död sen några år tillbaka så där har man inget val.
Det sne vridna är att man kan använda några av Europas bästa hingstar på FAI och komma undan med hälften i utgifter mot att använda en Svensk hingst på TAI som inte presterat nåt mer än vårt ganska fjuttiga bruksprov..
Man får se på vad man får för pengarna. En nygodkänd 4åring som inte gjort nåt ännu för 10000kr eller en världskänd förärvare som bevisat sin storhet för 5000kr.. Inget svårt val i mina ögon.
I dagens läge när det är dålig ekonomi och man inte får så bra betalt som man skulle för sina föl så är det viktigt att få så mycket för så lite utgifter så möjligt..