Ni som använde fryst sperma förra året, hur gick det för er??

korneva

Trådstartare
Tog det sig på första försöket eller andra eller inte alls??? Skulle vilja höra era erfarenheter då jag själv har väldigt starka funderingar på fryst men är lite nervös att det bara blir ett stort hål i plånboken:eek:

Stoet som jag ska seminera är nu dräktig med sitt andra föl och hon har tagit sig på första försöken tidigare.

Hur gamla är era ston?

Sv: Ni som använde fryst sperma förra året, hur gick det för er??

Mycket bra, stoet dräktigt på en halv dos.
Det var andra gången hon betäcktes, 5 år gammal.

Funderar starkt på att lägga den andra halvan på mitt andra sto, tagit sig på en seminering 2 ggr i rad, blir i så fall 3je fölet och hon är 7 år i år.
Har även lekt med tanken att lägga fryst på min 19åring...

För mig var det drygt 5000kr billigare med FAI än TAI trots att FAI stoet behandlades 2 ggr, sköjdes 2 ggr och syddes + bakt provet så klart.

det är förvisso många år sedan jag seminerade med fryst (1992), mitt sto blev då dräktigt på första försöket...

Använde FAI på mitt 16-åriga sto ifjol och hon tog sig på första försöket. Hon har varit dräktig och fått föl två ggr tidigare, som 4-åring och som 8-åring. Båda gångerna har hon då betäckts naturligt. Fölningen är nu beräknad till om ca två veckor.

Hon är ju äldre, vilket fick mig att tänka mer än en gång.. Stort hål i plånboken blev det förvisso, men hoppas ju att få ett föl nu i gengäld :).

Senast ändrad:

Mycket bra, stoet dräktigt på en halv dos.
Det var andra gången hon betäcktes, 5 år gammal.

Funderar starkt på att lägga den andra halvan på mitt andra sto, tagit sig på en seminering 2 ggr i rad, blir i så fall 3je fölet och hon är 7 år i år.
Har även lekt med tanken att lägga fryst på min 19åring...

För mig var det drygt 5000kr billigare med FAI än TAI trots att FAI stoet behandlades 2 ggr, sköjdes 2 ggr och syddes + bakt provet så klart.

:confused: hur kunde det bli billigare? Avgiften för FAI är ju så mycket högre än för TAI

Saxat från Flyinges hemsida:
Seminavgift
Färsk (AI) o transporterad sperma (TAI): 1 800 kr
Fryst sperma (FAI): 5 000 kr

Mitt sto var 8, och hade inte haft föl innan.
Tog sig, med tvillingar och vi fick spruta bort.
tog sig igen direkt :)

Kan ju vara att den frysta seminen var billigare :p

Men avgiften till hingthållaren kan man ju inte räkna in när det gäller om FAI eller TAI är billigare :p

Men seriöst har aldig hört att någon station har tagit mindre betalt för att hantera fryst än färsk sperma. Det är tvärt om på de jag har varit i kontakt med.

Om den totala kostnaden blir lägre så kan man väl självklart räkna in hingsthållarens avgifter också....

Om den totala kostnaden blir lägre så kan man väl självklart räkna in hingsthållarens avgifter också....

Men om man ska kunna jämföra så bör det vara samma hingst. Är hingsten billigare med fryst än färsk så kan det bli billigare.

Men låter underligt att tjäna 5000:- på att använda fryst med så mycket behandlingar.

Annars kan jag ju jämföra Viking Kronos (levandeföl avg 175000:-) med Tap In (levandeföl avg 14000:-) och säga att jag har tjänat massor på att använda fryst :D:D

klart du kan om hingsten säljs dosvis på fryst :p
Färskt kan du få tills stoet blir dräktigt.

Jag använde fryst 2007 (två doser i en brunst), och en dos 2008. Det gick på ca 15 000 kr 2007. Inget föl. Hon var 9 år då, fölade senast som 4-åring. Fysiskt sett var hon i toppskick. Jag tror dock att hon kunde blivit dräktig på en seminstation som haft ENGAGEMANG för halvblod, och inte bara sett dem som "cash-cows".
2008 vände jag mej till en seriös station, där man började med att ta baktprov. Jodå, hon stod med en riktigt elak infektion. Behandlades flera gånger, och jag hade sparat en dos från 2007 som vi tog. Tyvärr tog hon sig inte, men min veterinär sa att "hade vi bara haft en dos till så är jag "säker" på att hon tagit sig". Tyvärr dog hingsten hösten 2007 också, så mer fanns inte. Hon tog sig direkt på nästa försök som var TAI. Men jag fick självklart betala för fryst TVÅ år i rad eftersom vi gjorde ett försök även 2008...

Jag tror aldrig att jag vågar prova fryst igen, trots att stoet själv är gjord på frys, och stoes mamma haft 4 föl på fryst.

Men om man ska kunna jämföra så bör det vara samma hingst. Är hingsten billigare med fryst än färsk så kan det bli billigare.

Men låter underligt att tjäna 5000:- på att använda fryst med så mycket behandlingar.

Annars kan jag ju jämföra Viking Kronos (levandeföl avg 175000:-) med Tap In (levandeföl avg 14000:-) och säga att jag har tjänat massor på att använda fryst :D:D

Hingsten jag använder kostade 2500kr/dos med frakt och annat blev det drygt 3000kr.

Seminavg, stationsavg, dygn, undersökningar, behandlingar etc 10300kr.
+ dosavgiften 3000kr = 13300kr.

Mitt andra sto som betäcktes med TAI, där kostade hingstens avgifter 12500kr... + stationens avgifter som blev strax under 5000kr.

vilket blir 4200kr billigare och då har jag räknat in HELA dosen på förra årets betäckning så ska vi vara noggranna så blev mitt frysta föl 5700kr billigare än det på TAI.

Ett annat exempel, en hingst som är godk på seminimport av ASVH, kostar 1000euro på TAI och 500 euro/dos på FAI.
Halva priset alltså om man lyckas få dräktigt på ett försök.

Jag räknar på totalkostnaden för varje sto, hingsten jag använde är död sen några år tillbaka så där har man inget val.
Det sne vridna är att man kan använda några av Europas bästa hingstar på FAI och komma undan med hälften i utgifter mot att använda en Svensk hingst på TAI som inte presterat nåt mer än vårt ganska fjuttiga bruksprov..

Man får se på vad man får för pengarna. En nygodkänd 4åring som inte gjort nåt ännu för 10000kr eller en världskänd förärvare som bevisat sin storhet för 5000kr.. Inget svårt val i mina ögon.
I dagens läge när det är dålig ekonomi och man inte får så bra betalt som man skulle för sina föl så är det viktigt att få så mycket för så lite utgifter så möjligt..

Hingsten jag använder kostade 2500kr/dos med frakt och annat blev det drygt 3000kr.

Seminavg, stationsavg, dygn, undersökningar, behandlingar etc 10300kr.
+ dosavgiften 3000kr = 13300kr.

Mitt andra sto som betäcktes med TAI, där kostade hingstens avgifter 12500kr... + stationens avgifter som blev strax under 5000kr.

vilket blir 4200kr billigare och då har jag räknat in HELA dosen på förra årets betäckning så ska vi vara noggranna så blev mitt frysta föl 5700kr billigare än det på TAI.

Ett annat exempel, en hingst som är godk på seminimport av ASVH, kostar 1000euro på TAI och 500 euro/dos på FAI.
Halva priset alltså om man lyckas få dräktigt på ett försök.

Jag räknar på totalkostnaden för varje sto, hingsten jag använde är död sen några år tillbaka så där har man inget val.
Det sne vridna är att man kan använda några av Europas bästa hingstar på FAI och komma undan med hälften i utgifter mot att använda en Svensk hingst på TAI som inte presterat nåt mer än vårt ganska fjuttiga bruksprov..

Man får se på vad man får för pengarna. En nygodkänd 4åring som inte gjort nåt ännu för 10000kr eller en världskänd förärvare som bevisat sin storhet för 5000kr.. Inget svårt val i mina ögon.
I dagens läge när det är dålig ekonomi och man inte får så bra betalt som man skulle för sina föl så är det viktigt att få så mycket för så lite utgifter så möjligt..

Kan bara hålla med om att det är snedvridet :)

Tack så jättemkt alla för era svar:bow:

Det låter ju väldigt positivt så här långt:D , bara en som inte fått dräktigt av er.

Ja, undrar om jag vågar slå slag i saken då, shit det blir riktigt dyrt ifall det inte tar sig
a038.gif
då ligger jag risigt till
e026.gif

Mitt sto seminerades förra året med fryst, 2 ggr och tog sig inte, sedan bytte jag till en annan hingst på TAI och då tog hon sig.
Min uppfattning är dock att detta sto är lite knepig med sina brunster och att semin vet inte var tillräckligt bra helt enkelt, men vad anledningen var till att hon inte tog sig har jag ju ingen aning om egentligen, bara spekulationer....

Leta rätt på en duktig FAI veterinär innan du bestämmer dig. Det är A och O. Utan en snusk bra veterinär så är det ingen idé att ens försöka.

Då är det bättre du kör några mil längre än att ta närmsta för att få så bra resultat så möjligt.
Fråga den som äger/importerar sperman vilken/vilka stationer i din närhet den rekomenderar. De har ju sten koll på vart det blivit dräktigt och inte med sperman innan.
Han som har Irco Mena skickar tex bara till vissa stationer = dom bästa för att inte slösa på sperman. Mycket klokt.
Har för mig att VDL Sverige också bara vill att man använder vissa stationer till deras FAI hingstar. Har för mig jag läst det på deras hemsida..

Tja, fröken får väl ta ner sina pållar hit till ön. :idea:Vår vet är ju jätteduktig på just fryst och seminstationens ägare är jättetrevliga. Wilma tycks trivas superbra hos dem.
Slå en pling och hör om de kan gå på maj/junibete där under semineringen så kan du samt man och barn komma ner på semester.... kanske lille fuxen också.

Är hon?? Nu har jag beställt 2 doser:eek: oj oj om det inte tar sig
a030.gif

Nej, nej, hon är inte där ännu...du vet väl hur vi har räknat de där dagarna;)
Men hon trivs där när hon är där på seminering...det var det jag menade!

Spännande att se vad det blir då efter den hingsten, du ska ha det till två ston då om jag förstått det rätt.
Har ju själv också funderat på några fryshingstar till det ena stoet....men känner att jag nog måste ta och öka omfånget på plånboken en aning först ifall det skulle behövas mer än en dos.
Men visst tar väl sig stona bättre på fryst med föl vid sidan..... då har i alla fall ditt ena stoe god chans. Det andra har väl haft ett par föl tidigare va om jag minns rätt?

Min bekant seminerade med fryst förra året här på ön. Stoet tog sig direkt (föl vid sidan).

Lycka till med de frysta tillgångarna!!!

Liknande trådar

Avel Hej! Jag behöver verkligen alla tips och råd jag kan få just nu. Jag har ett sto som jag har lämnat på betäckning i maj, och hon står...
Svar
16
· Visningar
2 082
Avel Ja, alltså ni som sysslar med avel - hur ser er vardag ut? Vad jobbar ni med? Hur får ni ihop vardagen? Har seminerat mitt sto i år...
2 3 4
Svar
66
· Visningar
8 788
Senast: _Taggis_
·
Ekonomi & Juridik Hej! Någon som var lite koll på hur jag kan gå tillväga i min situation. Långt inlägg men tyvärr nödvändigt för att förklara hela...
2 3
Svar
57
· Visningar
11 650
  • Artikel Artikel
Dagbok På något sätt känns det som ett skifte har skett den senaste veckan. Som att jag mentalt har gått igenom en portal. Det känns som att...
Svar
4
· Visningar
2 610
Senast: Pratsch
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka