Ni med väldigt frusna/rakade hästar

SkorpSmulan

Trådstartare
Har ni alltid täcke på dom?
Jag har en häst som aldrig sätter vinterpäls (inget jag har provat hjälper) så hon går alltid med täcke i hagen, har även stalltäcke på henne. Hon behöver vara varm annars blir hon jätte stel och öm i kroppen.

Ni som har liknande hästar, hur gör ni när ni rider?
När ni kör?
När ni går ut och promenerar med dom?

Jag kan ibland tycka att ett ridtäcke känns för lite. Vi kan ju ha rätt så kallt här uppe emellanåt. Och när jag promenerar och har på ett vanligt täcke tar hon inte ut steget av förklarliga skäl, som jag skulle vilja.
Kan tillägga att min häst sällan är igång så mycket så att det blir hårda rid/körpass.

Sv: Ni med väldigt frusna/rakade hästar

Jag klipper min häst, just nu är det så varmt ute och stallet är fullt med hästar så hon står utan inne, annars har hon alltid täcke ute, när de börjar gå mot 0 grader o kallare så brukar jag slänga på ett täcke inne också :d

Har alltid täcke på min klippta häst... och när jag rider har jag ländtäcke för att hon inte ska bli kall...

har en rakad häst
hon går nu med ett tjockt stalltäcke och ett lite fodrat regntäcke..

hon går med det nu när det mest är regnit och inte så kallt..

i inne har hon ett lite tunnare stalltäcke (har det ganska varmt i stallet)

när jag rider ute har jag alltid ett ländtäcke elr ridtäcke mest ridtäcket... (är enklare att ta på lat som man är :rofl: )

när jag kör henne har jag ridtäcket på och när jag promenerar har jag ett stalltäcke på...

hoppas det va till nån hjälp..;)

min ponny var en riktigt fryslort...hade täcke alltid mer lr mindre. Vi ridning hade han innom hus ylleländtäcke och yllefilt över det vid uppvärmning och nervarvning..red vi utom hus hade han ylleländttäcke och ett annat ländtäcke över i fleece/bävernylon.

när jag köpte min förra ponny var hon rakad(hela kroppen, ända upp på huvudet), hade hon inte täcke i stallet (ca 5-8grader varmt) så stog hon och huttrade och skakade! så hon hade täcke dygnet runt och där vi stod då fanns det ridhus så jag red därinne då hon helst inte ville gå ut å frysa..

sedan klippte vi henne aldrig mer och hade inte det problemet ;)

båda mina är frusna och alltid klippta. dessutom rider jag mest utomhus eftersom att jag inte har tillgång till ridhus varje dag. därför har jag alltid ridtäcke/ländtäcke. är det riktigt kallt så brukar jag ha dubbla, fast bara om jag ska ta det hyfsat lugnt. vill inte att de ska svettas under, det är ju inte heller särskilt bra.

de har alltid täcke på sig annars också. ser man till att hålla täcken och häst rena så går det bra... :)

Min häst är inte klippt men har å andra sidan nästan ingen vinterpäls.
Hon är nästan täckad året om.

5 grader och under- Vintertäcke med halvhals 370 g foder.
Mellan ca 5-10 grader- Vintertäcke med ca 200 g foder.
Mellan ca 10-15 grader- Ofodrat regntäcke, ibland vid strålade sol utan täcke.
15 grader och över- Flugtäcke med helhals och vid regn ofodrat regntäcke.

När jag rider har hon ridtäcke, oftast ull-ridtäcke men vid nedebörd ett ridtäcke i vattenavstötande material.
Rider med täcke när det är ca under 7 grader, lite olika beroende på om det är sol eller blåst/regn.

Liknande trådar

Hästvård Jo jag lånade i våras ut min 9-åriga shetlandsponnyn till en fodervärd och har hitintills verkar gått jätte bra😊 Får regelbundna...
2
Svar
23
· Visningar
2 371
Senast: Stergo
·
Övr. Grenar Hej jag köpte 2019 en travare. 155cm hög på 16 år. såhär när jag ser tillbaka på det, så stod Trollet alltid inne i ladugården när jag...
2
Svar
34
· Visningar
4 970
Senast: Mia_R
·
Hästmänniskan Hej! Har en tjej som hyr in sin häst hos mig på lösdrift. Då det var väldigt spartanskt till en början fick hon en hyra på 1000kr/mån...
2
Svar
28
· Visningar
6 127
Hästvård Hejsan! Jag tror att jag skriver här för att kunna bolla min oro med någon som har nya tankar och idéer att ta upp med veterinären:)...
9 10 11
Svar
216
· Visningar
23 139

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• FÅRtråden
  • Akvarietråden V
  • Valp 2025

Hästrelaterat