ni med tinkrar...

nettizen

Trådstartare
har köpt mig en 3årig tinkervalack haft honom i 3 veckor än så länge...

Vad gör ni med era tinkrar? bilder:)

sen har jag hört att dem ej tål massa protein stämmer det?

Tacksam för många svar och tips :banana:
 
Sv: ni med tinkrar...

Min är bara 50% tinker(IC), han är 2,5 år och vill håller på att rida in så smått.
I första hand ska han bli min partner, att ha skoj tillsammans med, han hanteras och rids in enligt Parelli Natural Horsemanship och i sluänden hoppas jag på att vi ska kunna tävla lite dressyr tillsammans :idea:
Han ska köras in nu i vår, kan hända att vi kommer att tävla lite i körning också.
I somras badade vi och så satt jag på honom för första gången.
Hans paradgren är att springa runt mig i en cirkel, gärna nära, nära.
Här rider jag i sadel för första gången.

Grattis till ett bra hästval, tinker is the shit! :love::bow:
 
Sv: ni med tinkrar...

tack :)

här är bilder från dem första dagarna
pic_show_id32886174.html

pic_show_id32886175.html

pic_show_id32886171.html


sen undrar jag är fotskabb vanligt hos dessa och hur upptäcker man det?

Nettizen:bump:
 
Sv: ni med tinkrar...

Du måste ladda upp bilderna på nätet, typ på Facebbok eller nått, för att de ska synas.

Jo, hovskabb är väl ganska vanligt tyvärr. Man kan märka att det står och stampar ovanligt mycket, kliar sig med tänderna och så brukar det bli skorvigt och sårigt i knävecken i fram.
Kan bli på alla lurviga raser, men det verkar nästan som att vissa individer är mer känsliga än andra.
 
Sv: ni med tinkrar...

Du måste ladda upp bilderna på nätet, typ på Facebbok eller nått, för att de ska synas.

Jo, hovskabb är väl ganska vanligt tyvärr. Man kan märka att det står och stampar ovanligt mycket, kliar sig med tänderna och så brukar det bli skorvigt och sårigt i knävecken i fram.
Kan bli på alla lurviga raser, men det verkar nästan som att vissa individer är mer känsliga än andra.

http://www.pixbox.se/alb_show_id1239999_page0.html

nu då? :confused:

okej för han kliar med tänderna på frambenen får ta en extra titt när jag tar in dem sen.. är det jobbigt att få bort?
 
Sv: ni med tinkrar...

Sötnos! :love::love:

Jag fick en lätt släng på min isis, körde en rand switch på varje ben(uppifrån och ner) och sedan försvann det.
Är säkert olika beroende på individ, jag rakade också runt knävecken för att kunna hålla rent.

Tror att amkm oljat in benen på sina av samma orsak, har aldrig hört om den metoden innan dock.
 
Sv: ni med tinkrar...

Sötnos! :love::love:

Jag fick en lätt släng på min isis, körde en rand switch på varje ben(uppifrån och ner) och sedan försvann det.
Är säkert olika beroende på individ, jag rakade också runt knävecken för att kunna hålla rent.

Tror att amkm oljat in benen på sina av samma orsak, har aldrig hört om den metoden innan dock.

tack:laugh:

okej ska ha koll iaf :)
 
Sv: ni med tinkrar...

Jag har ingen tinker men vi har två tinkrar i stallet. De körs av ägaren, marathonvagn. De är jättebra draghästar. De har båda två dragit vagnen och varit stöd åt min unghäst (som inte är riktigt unghäst längre) när hon är handhäst. De är så duktiga på att klara nya situationer. De tar det mesta med ro.
Medryttare rider damerna, vilket kanske inte är deras bästa sida, men det funkar hur bra. De går fint i form, iallfall den ena av dem;)
 
Sv: ni med tinkrar...

Vi har en tinker-pojke på 4 år och vi gör lite allt möjligt med honom.

Tömkör ute i varierande miljö ca tre ggr i veckan (Här i en vägtunnel):
0081.jpg


Longerar både med och utan ryttare nån gång i veckan:
0101.jpg


Rids ca två - fyra gånger i veckan (med perioder av vila):
007.jpg


Får gå med vovve på ryggen nån gång ibland också:
012.jpg


Dessutom brukar vi löslongera och leka lite från marken, fast det är roligare
när det är varmt ute. Planen är att skaffa vagn och börja köra lite så
småningom också.
 
Sv: ni med tinkrar...

Vi har en tinker-pojke på 4 år och vi gör lite allt möjligt med honom.

Tömkör ute i varierande miljö ca tre ggr i veckan (Här i en vägtunnel):
0081.jpg


Longerar både med och utan ryttare nån gång i veckan:
0101.jpg


Rids ca två - fyra gånger i veckan (med perioder av vila):
007.jpg


Får gå med vovve på ryggen nån gång ibland också:
012.jpg


Dessutom brukar vi löslongera och leka lite från marken, fast det är roligare
när det är varmt ute. Planen är att skaffa vagn och börja köra lite så
småningom också.


Vilken snygging :)
 

Liknande trådar

Ridning Har ridit och tävlat med egen häst i princip hela mitt liv, är en glad amatör som tävlat t.o.m. 135 cm i hoppning och genom åren alltid...
2 3 4
Svar
67
· Visningar
10 361
Senast: Sesca
·
  • Artikel Artikel
Dagbok Många här har nog läst mina oändliga inlägg om min vikt, och jag har nu haft kontakt med en dietist och tänkte uppdatera lite i en...
2
Svar
32
· Visningar
3 680
Senast: SiZo
·
Hundhälsa Hej! Jag och min sambo har en staffe som blir 2 år nästa vecka. För 3 veckor sedan så köpte vi en ny bil, en hybridbil och vi har...
Svar
17
· Visningar
1 707
Senast: Grazing
·
Hästvård Hej! Mitt vuxna islandshäst sto på 12 år har för några månader sedan påvisat ”svaga” bakknän och ”problem” med patellan. Vi har...
Svar
9
· Visningar
555
Senast: tara
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Tvättstugedrama
Tillbaka
Upp