Ni med studentlägenhet...

marengo

Trådstartare
Hur stor är er lägenhet? Hur mycket betalar ni i hyra? Tar ni studielån? Har ni inkomster utöver lånet?

Hur mycket betalar ni/månad för värme, el, bredband, tv etc?

Nu är detta ett par år sedan men min sambo hade en studentlägenhet när han pluggade (slutade -10) på 22 kvm, han betalade 2500 lite drygt och då ingick allt utom bredband. Han tog lån och hade bara sommarjobb utöver detta.

Min studentlägenhet ligger på ungefär 25kvm. Hyran för detta är 3780:- och då ingår möbler (säng, skrivbord, matbord, stolar, hurtsar, lampor etc), el, vatten, värme, bredband (samt telefon och tv-kanaler om jag vill ha) och parkering. Jag tar studielån och min extra inkomst består av sommarjobb samt några timmar hit och dit över jul/påsk och liknande.
Kan även lägga till att jag har en hyfsat stor uteplats (bor man på våningen över har man balkong) och till denna ingår två stolar och ett bord.

Kan svara för min kompis som har studentlägenhet i Stockholms innerstad. Kostar närmare 8000 per månad för en etta på 38 kvm. De nybyggda studentbostäderna i Norra Djurgårdsstaden ligger på liknande pris när jag kollat. Helt galet dyrt tycker jag.

När jag slutade plugga -12 betalade jag ca 4000:- med tio månaders hyra. Då ingick elen. Lägenheten var på 38kvm, med kokvrå. Tio minuters promenad från universitetet.Tog fullt csn.

Jag bodde i studentlägenhet 2011-2012.
En etta med kokvrå på 27 kvm, betalade 3200 kr/månad för den (hyresfritt på sommaren). Värme, vatten och basutbud till tv ingick. El och bredband var väl på...300-400 kronor i månaden kanske.
Tog studielån.

Jag har blivit erbjuden en etta med kokvrå på 20 kvm, nyproducerad och ligger jättebra. Men hyran är på 4210, och då ingår bara värme och kallvatten. Bredband tillkommer med en obligatorisk avgift på 170 kr, sen tillkommer även el och varmvatten. Jag har ingen aning om vad det kan kosta per månad :confused: Någon som har bättre koll?

I vilken stad gäller det?
I sthlm skulle det va billigt iaf! Nyproducerad är dyrt.
Jag har sökt min första studentlägenhet idag, Uppsala, 5100 kr, bredband (dock rätt kasst) ingår, el tillkommer.
2:a 55 kvm med balkong. Tycker det är billigt!

Vet inte vad varmvatten kostar men elen går på ca på 100 kr per månad.

Det är i Göteborg. Ja, för att vara nyproducerad tror jag att det är billigt även i Göteborg.

Ah okej, man kanske kan komma undan med el och varmvatten för 200 kr i månaden kanske :)

Min studentlägenhet är 37 kvm och kostar 6300:- i månaden :) Det är mycket för en studentlägenhet, men lite för att bo i centrala Stockholm. Flyttade 1 april så jag har fortfarande inte helt koll på vad övriga räkningar kommer att landa på. Jag har CSN + lån och jobbar halvtid så jag klarar mig fint.

I Lund ligger de flesta mindre studentlägenheterna på 4-5000 kr/mån. Blandat korridor och egna lägenheter. Större studentlägenheter (tvåor, treor, fyror) blir dyrare lite beroende på område men just nu finns det en ute för över 7 papp. Standarden är rätt låg på de flesta jag varit i. Att vara inneboende kostar rätt ofta runt 4000 kr/mån i Lund också, åtminstone om man tittar på annonserna som ligger ute...

Just nu bor jag i vanlig lägenhet en bra bit ifrån Lund och den här hyran är väl inte särskilt representativ men elen för min lilla tvåa på 44 kvadrat går på ca 280 kr/mån för två personer som har onormalt mycket elektronik igång alldeles för ofta.
Bredbandet, 250 mbit/s, kostar 250 kr/mån. Nästa år kommer det öka till 350 kr/mån.

Studentlägenheterna i den här stan ligger på 2500-4300 kr/mån inkl. värme, vatten, hushållsel och 1 gbit/s bredband.

Edit: Jag studerar på heltid, vår hyra är 4500 kr/mån (som jag och sambon delar) och jag pendlar till skolan vilket går på 1350 kr/mån. Det funkar fint ekonomiskt även om man knappast känner sig rik.

Jag har ingen studentlägenhet själv, men min bror har, så jag är lite insatt genom honom. Han hade en "en och en halva" (det vill säga ett "riktigt" rum och så en mellanvägg som skilde av sovplatsen lite från resten av lägenheten så det blev nästan lite som en extremt liten tvåa), och jag tror han betalade runt 4500 för den. Då ingick värme, el och sånt, men inte bredband. Han tar fullt csn, och jobbar över sommaren/viss tid under jullovet (hans utbildning har ett mer regelrätt jullov som i grundskolan/gymnasiet, det har inte jag haft), men jobbar ingenting utöver det.

Jag bor i en trea, 65 kvadrat med pojkvän och katt. Vi betalar drygt 6000 kr i månaden för den, vatten, värme och bredband ingår. Elräkningen landar på 600-700 kr varje kvartal. Nu har min sambo slutat plugga och jobbar som civilingenjör, men när vi båda gick på fullt CSN betalade jag 3500 kr och han betalade resten (inklusive elen) varje månad. Nu betalar jag 3000 kr i månaden då han tjänar betydligt mer.

Jag tar fullt CSN och jobbar extra och får in ca. 2500 kr i månaden från det, men det går direkt till sparkontot i regel.

Känner att det funkar bra :) bor i Lund.

Etta på 27 kvm för 4209 inkl bredband och tv, el tillkommer. Inga hyresfria månader. Ca 10 min från centralen i GBG (tyvärr åt "fel" håll, så långt från skola osv).
Tar fullt csn och har under alla fem år jobbat extra i olika utsträckningar, som minst fått in ca 30 000 extra ett år, som mest ca 120 000.
Kostar att ha häst och dyrt boende :p

Etta på 29kvm för 3658:- värme, vatten, bredband och tv ingår. Elen går på ca 200 i månaden.
Jobbar halvtid samt har CSN bidrag + del av lånet.

Etta på 27 kvm för 4209 inkl bredband och tv, el tillkommer. Inga hyresfria månader. Ca 10 min från centralen i GBG (tyvärr åt "fel" håll, så långt från skola osv).
Tar fullt csn och har under alla fem år jobbat extra i olika utsträckningar, som minst fått in ca 30 000 extra ett år, som mest ca 120 000.
Kostar att ha häst och dyrt boende :p

Hur mycket betalar du för elen? :)

Hur stor är er lägenhet? Hur mycket betalar ni i hyra? Tar ni studielån? Har ni inkomster utöver lånet?

Hur mycket betalar ni/månad för värme, el, bredband, tv etc?

När jag pluggade i Göteborg mellan 2010 - 2013 bodde jag i tre olika studentlägenheter (ja, jag gillar tydligen att flytta :angel:).

Första var ett rum 18 kvm med egen dusch och toa samt delat kök, där betalade jag ca 3 500 kr tror jag, möbler, el, TV och internet ingick. Låg centralt.
Nästa var en lägenhet på 26 kvm, bara några år gammal så väldigt fräsch, betalade ca 4 300 inklusive bredband och TV sen tillkom elen. Också centralt.
Sista var en lägenhet på 29 kvm, lite äldre standard, 3 300 kr inklusive TV, bredband och el tillkom. Inte så centralt men goda kommunikationer.

Liknande trådar

Juridik & Ekonomi Jag sålde mitt hus i årsskiftet och fick då loss en del pengar. Jag har alltid gillat tanken med att vara helt skuldfri (dvs inte ens...
2
Svar
21
· Visningar
2 261
Juridik & Ekonomi Jag vill nästa år försöka ta tag i min ekonomi ordentligt. Jag har alltid varit dålig på att hålla koll på min ekonomi. Förutom de dumma...
2 3 4
Svar
61
· Visningar
3 970
Senast: Squie
·
Hemmet Jag fick en chock när jag fick min senaste elräkning för enligt den så ska jag ha gjort av med extremt mycket mer el än vad jag normalt...
4 5 6
Svar
117
· Visningar
7 785
Senast: Pinus
·
Juridik & Ekonomi Anonymt nick. Väldigt långt inlägg, då jag delvis behövde skriva ner mina tankar för mig själv också ;) Jag är i 30-års ålder och lever...
2 3
Svar
49
· Visningar
5 198

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

• Tvättstugedrama
Tillbaka