Ni med skimmlar, ge tips på bra skimmelschampoo!

Kakmonstret

Trådstartare
Så jag behöver era råd, nu är det så att jag har en skimmelponny som jag rider och hjälper till med genom ridskolan, får tävla henne också och ja jag är väl den enda som försöker få bukt på hennes hemska kissgula färger som hänger med i stort sett varje dag. Så nu behöver jag er hjälp. Idag har jag två saker som hänger med till stallet dels ett "torrschampo" som heter Cowboy Magic Greenspot Remover som är bra så länge smutsen inte sitter som berget. Fungerar bara på kroppen och inte i svansen, så till svansen har jag använt Grön Såpa, som mirakulöst nog gjorde svansen vitare(läs mindre gul) men ändå inte snövit som den borde vara.
Stod 2 timmar vid förra tävlings tillfället(kvällen innan) och försökte gnugga bort fläckarna men det blev inte direkt något bättre, så fick rida med en stor gul fläck på ena sidan. Vilket gjorde att jag skämdes som bara den. Så nu undrar jag om ni har något riktigt bra skimmelschampo? Utan karens förstås och utan Alovera i. Ge mig era bästa tips.
flingan-obadad.jpg

Såhär såg hon ut innan badet kvällen innan.

B63U4493.jpg

Såhär såg det ut dagen efter när hon torkat, fläcken är fortfarande kvar, men lite mindre gul.
Cowboy-magic.jpg

Är detta jag använder som " torrschampo". Är bra på mindre fläckar men vill gärna ha något med lite mera "Power" i. Gärna torrschampo.

Täcke :-(.

Det är det ENDA som funkar på min, hon skitar ner sig i boxen och är mer beigegul än vit.

/Lavinia

@Lavinia Usch, är väldigt jobbigt med vit häst. Allt syns så tydligt. Får hoppas att jag hittar ett "mirakel schampo" som fungerar :crazy:.
Dock så fungerade ju mitt "torrschampo" bra när fläckarna var mindre, MEN det skulle ju ta bort allt det gula sa hon i affären, själv så stod jag där i 1 h 45 min och gnodde på samma fläck. Till slut så fick jag ge mig för blev helt :arghh:.

Grön Såpa tog bort det värsta kisset, så rekommenderar det om du behöver få en ren svans. :p

Jag brukar tvätta svansen med jodopax, funkar också helt ok (tills häst gått in i boxen igen...).

Kanske kan man färga hästens päls??? Jag kallar min för en isabellskimmelskäck nuförtiden. Bättre byta färg än häst :-)

/Lavinia

Så jag behöver era råd, nu är det så att jag har en skimmelponny som jag rider och hjälper till med genom ridskolan, får tävla henne också och ja jag är väl den enda som försöker få bukt på hennes hemska kissgula färger som hänger med i stort sett varje dag. Så nu behöver jag er hjälp. Idag har jag två saker som hänger med till stallet dels ett "torrschampo" som heter Cowboy Magic Greenspot Remover som är bra så länge smutsen inte sitter som berget. Fungerar bara på kroppen och inte i svansen, så till svansen har jag använt Grön Såpa, som mirakulöst nog gjorde svansen vitare(läs mindre gul) men ändå inte snövit som den borde vara.
Stod 2 timmar vid förra tävlings tillfället(kvällen innan) och försökte gnugga bort fläckarna men det blev inte direkt något bättre, så fick rida med en stor gul fläck på ena sidan. Vilket gjorde att jag skämdes som bara den. Så nu undrar jag om ni har något riktigt bra skimmelschampo? Utan karens förstås och utan Alovera i. Ge mig era bästa tips.
flingan-obadad.jpg

B63U4493.jpg

Såhär såg det ut dagen efter när hon torkat, fläcken är fortfarande kvar, men lite mindre gul.
Cowboy-magic.jpg

Är detta jag använder som " torrschampo". Är bra på mindre fläckar men vill gärna ha något med lite mera "Power" i. Gärna torrschampo.

Quic Silver vet jag många vitsvansägare som är glada för! :)

När jag hade skimmel, på 90-talet, använde vi Quick Silver skimmelschampo. Det var mycket drygt och effektivt. Vet dock inte om det är samma formula nuförtiden.

Edit:@Equilina hann svara samma medan jag skrev.

Jag brukar använda Miracle Groom, tycker att det funkar superbra. Ska jag fuska lite extra tar jag på potatismjöl också efter att jag har torkat av henne. Pudrar på och sen klappar bort överskottet med handen. Det kan man klappa in i svansen också. Jag har alltid potatismjöl i sköthinken ;)

Annars: inför tävling är det bad kvällen innan + täcke under natten som gäller, alltså glansigt material som inte släpper igenom vätan i kiss- o bajshögarna. När jag tvättar henne brukar jag använda Absorbines Show Clean till man o svans, man måste schamponera in den i svansen och sen låta den verka i någon minut. Använder vanlig skimmelschampo till resten av kroppen, kommer inte ihåg vilken sort jag hade sist, någon Hööks eller nåt.

Jag säger också jodopax! Snart den enda vettiga anledningen att använda det.. ;) Späd ut i hink med varmvatten - i med svamp och löddra upp ordentligt. Jodopax löddrar otroligt mycket och var inte rädd för att det ser gult ut - allt rinner av när man duschar. Sen såklart innetäcke på. =)

flingan-obadad.jpg

B63U4493.jpg

Cowboy-magic.jpg

Jodopax som schampo tycker jag funkar super för att få skimlar vita.

Är det någon enstaka fläck någonstans på morgonen tycker jag grönsåpa blandat m vatten funkar lika bra som alla betydligt dyrare sprayer. Det kan man antingen ta med svamp ur hink eller blanda i egen spray-flaska.

Mot kissfläckar finns bara en vettig lösning, bättre/mer strö!

Annars quicksilver och riktigt bad, sedan funkat div enklare medel när pälsen redna är ren och det är en ny bajsfläck eller liknande.

Jag vägrar vit men stallkompisen svär att Yes diskmedel gör svansen vitast. Man ska dock inte ha det på kroppen.

Oj tackar och bockar för alla fina svar ni har gett, ska försöka något av dessa. Nu har jag ju använt detta + Grön Såpa och svansen blev vitare(läs mindre gul) av det. Vart faktiskt riktigt förvånad. Men vet inte om jag vill använda det över hela kroppen då hon är ganska känslig i pälsen. (får skav bara man petar på henne typ)
Har hört om Quic Silver schampot ganska mycket men aldrig testat, tyckt det varit lite för dyrt (ska jag säga som gick och köpte Cowboy Magic för 199:- :banghead:).

Potatis mjöl har jag hört ska fungera, men tänkt om man rider in på tävlingen så står ett sådant där härligt vitt moln runt en :p. Skulle se lagom lajbans ut. :angel:

Hon är en sådan där som håller sig vit överallt förutom på sidan och i svansen, alltid höger sida som är värst :nailbiting:. Dessutom så står de ju fortfarande i spilta så hon har ju inte så mycket val, kan inte undvika kisset och bajset direkt :banghead:.

Nu när hon är skadad (sjukt halt alltså, läskigt att se hur ont det gör, sträckt sig när hon levt rövare i hagen :cry:) så borde jag kunna ta en kväll/eftermiddag och göra rent henne lite. :up:.
@Equilina & @Balahé - Vet ni om Quic Silver finns i modell torrschampo? Eller är det vara ett vanligt schampo? :confused:

@Kirie Vad jag vet så är Yes väldigt uttorkande vet inte om det passar på ponnyn då hon är väldigt mycket skavhäst. Alltså får skav av allt på vinter/sommaren. Spelar ingen roll hur försiktig man är. Är alltid skav någonstans. :o
Men kanske värt och testa i svansen. :yuck:

Potatis mjöl har jag hört ska fungera, men tänkt om man rider in på tävlingen så står ett sådant där härligt vitt moln runt en :p. Skulle se lagom lajbans ut. :angel:

Nej då man behöver inte ta så det är risk för moln :D
Ta bara lite där det behövs, och är fuktigt, och klappa in det/klappa bort överflödet.

Nu har jag ingen skimmel men här är ett tips som jag fått höra;

1) Tvätta ur värsta skiten med grönsåpa.
2) Tvätta med Blu Frost och låt det sitta i en stund. (Det är en typ av schampo. Sök på Blu Frost schampo.)
3) Spraya i Jodopax som ska vara rätt så utspädd.
4) Svansen lär nu se gul ut...
5) Och kanske lila...
6) Häll i potatismjöl och gråt en skvätt...
7) Glansspray ska i och sedan ska allt torka innan du borstar ur.

@Kakmonstret Vill du ha ett billigare alternativ än Quick Silver så prova Klippoteket's Silverschampoo. Brukar finnas i större matvarukedjor såsom Ica Kvantum/Maxi och City Gross. Lämna i ett par minuter, men inte för länge för då blir hästen blå :P Tvätta två gånger på väldigt gula ställen.

Pissfläckar kan man gnida in med vanligt träkol (en halveldad vedpinne duger bra) och sen borsta. Nej, det blir inga svarta fläckar kvar och det gula försvinner faktiskt.
En bekant till mig testade detta på sin skimmel, på en tävlingsplats för många år sedan. Vågat kan man tycka, men det funkade faktiskt!

När det sen blir varmare ute så du kan tvätta ordentligt så har jag haft bra resultat med Fiebings blå schampo, inte på en skimmel men väl på en skäck.
Kompletterat med nån lite blekande spray - minns faktiskt inte vilken - blev resultatet så här:
DSC00370.jpg

Liknande trådar

C
Övr. Hund Hej! Jag har tre hundar, alla blandraser. En hanhund på cirka fyra år, hans barn som båda är cirka 9-10 månader(de har olika mammor...
Svar
14
· Visningar
2 739
Senast: Caen
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

• Utbilda själv
  • Skadade hästar och konvalescenter