Ni med överpigga hästar lite tips till?

Tapas

Trådstartare
Hej!
jag skrev en fråga för ett tag sedan om min superpigga och tittiga 6-åring. Jag har funderat mer på att få honom att bli lite coolare och då vänder jag mig till som har liknande erfarenheter. Det jag funderar på är hur mycket motionerar ni er häst? Jag har en känsla av att desto mer han motioneras och stimuleras desto mindre håller han på och blir "rädd" och tramsar för allt och inget. Är det er erfarenhet? Hur mycket rider/sysselsätter ni hästen per vecka? Jag rider och/eller aktiverar honom 3-4 ggr/veckan och jag tror det är för lite med en häst med gränslös energi. (Anledningen att jag inte rider mer är att det tar lång tid att köra till stallet så jag hinner inte mer, letar stallplats närmare hem) Jag har hittat en medryttare, men hon vågar inte rida ut så det blir några rundor i paddocken, bättre än inget. Han är ute långa dagar med sina hästkompisar.
tacksam för svar :)
 
Sv: Ni med överpigga hästar lite tips till?

Vi testar just nu att ha våran nioåriga fullblodsvallack kvar ute på lösdriften nu i höst:D Han är lite tittig å hoppig och när han får stå inne och sova så blir han 7gånger värre, så nu testar vi och än så länge så ser han inte så många hästätande buskar som när han står inne i box på nätterna.
Vi låter han stå inne några timmar efter att han ridits. Får bara hoppas han håller hullet = svårfödd. Dom har fri tillgång på selage på lösdriften och han rids 6-7 dagar och får kraftfoder varje dag, kommer få stå inne om det är riktigt busväder.
 
Sv: Ni med överpigga hästar lite tips till?

Min häst har varit väldigt tittig.
Jag har helt enkelt ridit som vanligt.. När jag har ridit ut så har jag haft sällskap med andra, tryggare hästar.
Jag har också utsatt henne för saker.. tagit med henne till skolan (wången) där skrittmaskinen ofta är igång, travhästar körs fort på travbanan, bilar åker och det är mycket "rörelse" där. Sen har jag inte gjort någon stor sak utav det. Har hon blivit lite rädd så är jag lugn och uppmanar henne att gå vidare.

Ska man köra med den metoden som jag gjort så är det viktigt att man själv inte blir rädd när hästen blir rädd för då kan det ha motsatt effekt istället. Det här har fungerat bra på min häst iallafall. På ett halvår han hon gått ifrån panikslagen till "gammal tävlingshäst". :) Sen är hon 4år också och väldigt påverkbar.. kanske blir svårare med en äldre häst som har mer tidigare erfarenheter??

Kort och gått: utsätt hästen för saker, men själv ska du vara lugn och trygg.
 
Sv: Ni med överpigga hästar lite tips till?

Utsätt hästen för ljud & rörelse som den uppfattar "farligt". Det har jag gjort med min & hon har blivit en helt annan häst sen jag köpte henne. Det enda man bör tänka på är att vara lugn själv för annars blir det sju gånger värre, stressa inte. Min häst gillade inte kossor men med ett några besök "i" ladugården (hon fick kika in & kolla på dom :D ) så kan hon stå där tills jag ber henne att gå.
Traktorn var också farlig förut, den har hon fått lukta på vid varje intag eller vid ridtur så gick det bra, nu ska vi bara fixa biten med att möta traktor på vägen, har bett min sambo att köra traktorn så att det går lugnt förbi & kan i bästa fall stanna & stänga av i fall det inte skulle gå, för jag litar inte på att alla bönder vet hur hästar fungerar. :) kanske vet dom, men jag riskerar inte att bli påkörd om hästen hoppar ut mitt i vägen. Så då är det bättre att be någon & förklara hur man vill ha det :)
 
Sv: Ni med överpigga hästar lite tips till?

Min häst är sådann, fast han är väldigt orädd, men otroligt pigg och uppmärksam på allt.

Jag har alltid varit tvungen att rida mycket dressyr, så han får tänka och använda energin på rätt sätt. Att göra honom bara fysiskt trött fungerar inte, ju mer han rör sig ju piggare blir han. Däremot om man arbetar honom rätt så han får tänka och koncentrera sig, då är han lugn och nöjd även om han fortfarande är pigg.

Nu är han ju äldre men när han var yngre i din hästs ålder så var det lite samma tänk, mycket dressyrövningar, mycket koncentrerat arbeta så han måste tänka till, gå i väldigt snårig skog osv. Även på hans vilodagar var jag lite tvungen att iallafall gå ut och skritta 40 min, annars blev han väldigt rastlös.

Det sämsta man kan göra är att bara ösa på och tro att man kan göra dom trötta fysiskt, jag tror det är näst intill omöjligt med den typen av häst. Det gör dom bara ännu mera pigga. Att gå ut och galoppera av min häst för att han är pigg fungerar inte alls tex, då kommer han tillbaka till stallet piggare och mer aktiv än nånsin.

Sen har lösdriftet hjälpt mycket, nu kan han tex stå en dag eller tillomed två och faktiskt ändå vara relativt nöjd med tillvaron. Det man får göra med sånna hästar är ju att hitta en balans på det hela, man vill ju inte slita ut dom och rida för mycket vilket är lätt hänt.
 
Sv: Ni med överpigga hästar lite tips till?

Min ponny har sen jag fick henne varit ett outtröttligt krutpaket. När jag var yngre så red jag otroligt mycket. Minst 2 timmar per dag ofta längre och då var hon minst tittig. Pigg var hon fortfarande men hjärnspökena försvann iaf. Hon blev stressad av att ha andra hästar med på turerna så vi red mycket själva.

Nu är denna damen 20 år och promenadrids, hon har lugnat sig men man kan oftast tro att hon är en unghäst med myror i brallan :) Det bästa för henne nu är att skritta på långa tyglar då är hon mest tillfreds.

Vissa hästar är födda med eld i baken och jag tror att man får acceptera att dom är sådana. Min fick man låta gå i sin snabba takt för höll man in henne skapade det bara ännu mer frustration och hon hoppade på stället. Bäst var att skritta över stock och sten i skogen:)
 
Sv: Ni med överpigga hästar lite tips till?

Testa göra skenkelvikningar få hästen i form osv.. så får hästen något att konsentrera sig på :)
 
Sv: Ni med överpigga hästar lite tips till?

Våran är väldigt miljötränad, inte rädd alls för motorkrosser, traktorer, cyklar, hundar, barnvagnar eller nåt sånt. Han går inte heller att rida/springa trött, blir bara piggare och piggare, ingen ide´att försöka få han att springa av sig:cool: Men han är väldigt mycket mindre tittig när han går på grönbete på sommrarna därför provar vi nu med lösdrift och det verkar funka. Döttrarna tycker det är så jobbigt när han hoppar hit och dit och är på tårna, snabbt går det så det är inte alltid dom hinner med, dom har fått äta grus några gånger:eek: Pigg och framåt är bra men tittig och hoppig inte alltid så kul.
 
Sv: Ni med överpigga hästar lite tips till?

Har ett fullblod som är i princip outtröttlig.Men det som funkar allra bäst på honom är fri tillgång på hö och helst inget krafft foder. När han var i gång som mest så var det ett jäkla sjå att hitta rätt foder. (hittade tillslut kombinationen kornkross/fibergi musli) Då fick jag inte ge honom för mkt heller för då blev han as pigg igen. Får han inge krafft foder så är han lugn även om han står en vecka. Men med krafft så måste man rida ordentligt ca 5-6dagar/vecka.
Han var också rätt så tittig/istadig när han var yngre. Men samtidigt väldigt nyfiken. Men är han så där galet pigg då sitter man inte kvar så lätt...
Tog mig x antal år att komma fram till att det var krafft foder han reagerade så mkt på.
 
Sv: Ni med överpigga hästar lite tips till?

Vår har fri tillgång men han faller ur så lätt, klarar inte ens att gå på bra sommarbete utan extra kraftfoder oberoende av hur mycket han rids. Han är 9år men uppför sig som 3, sprätt å bus (fullbloden i hagen är dom som busar mest, 3st). Dom flesta andra på lösdriften är för tjocka och våran är väl ganska normal just nu, tjockast vad han har vart när vi har haft honom och vi har haft honom i 5år. Vi täckar ordentligt och fyller på med Lucern å olja hoppas bara det räcker till när/om det blir kallt ute. Vår går inte heller att springa trött, vi har i alla falla aldrig lyckats fast vi försökt:crazy:
Vissa dagar går han som en klocka, först av alla och inte alls hoppig allt funkar, nästa dag kan han strula om han måste gå först, backa, snurra, hoppa, blåsa upp sig fast han ridit där flera gånger förut, men det är bättre nu när han går ute dygnet runt.:laugh: lite mindre av dom snabba åtsidan hoppen.
 
Sv: Ni med överpigga hästar lite tips till?

Jag har ett 4 årigt fullblod som är enormt pigg speciellt ute, och ganska hoppig.

För att jobba bort detta har jag jobbat mycket dressyr, så han är lätt och lydig i munnen och lyssnar bra. Jag har tyvärr ingen att rida ut med så jag har tvingats rida ut själv från början, dock har jag promenerat sträckan där med honom först. När han hoppar och blir rädd så, låtsas jag inte om det, jag bara rider vidare, jag tror att det är viktigt att inte göra en så stor grej av det. Men om det behövs kan jag lugna honom med rösten
När han blir pigg jobbar jag mycket med förhållningar så han inte ska bli stark, jag jobbar med ställningar, det brukar funka, annars jobbar jag ned honom i form, när han jobbar blir han orädd och jag har bra kontroll, detta gör även så att han inte kan dra iväg, blir inte stark och jag kan kontrollera tempot lättare.
 
Sv: Ni med överpigga hästar lite tips till?

Mitt sto är född med två turbomotorer å en cykelbroms (på 2 nävar korn/dag och 4 dl betfor som kraftkälla). Inte alltid en lätt kombo och att trötta ut henne är inget som går även om jag skulle försöka. Kan jobba konstant i timmar, svetten rinner men efter 30 min så tänds djävulen i ögonen igen. :love: :love: Hon måste tänka, lära sig nytt å vara igång mentalt för att vara det minsta pålitlig. Blir hon utråkad är allt livsfarligt! Jag använder mig mkt av tömkörning, kul, lätt å mkt tänka. Sen märkte jag en sjuk skillnad på henne när jag tog av henne från magnesium efter 2 år. Hon blev än mer galen.

Försök variera är mitt förslag, alla de där sakerna som man kan göra med sin häst, börja med lite inkörningsövningar, NH övningar, löshoppning, tömkörning på olika vis, klättring, hoppning på olika vis, agility börjar ju poppa upp lite här å var, dressyr på olika vis, cantra, prova working equitation... Har många gånger fått rådet att rida henne 2 ggr om dagen men det tänker jag inte göra (går nu 5-6 ggr i veckan) av 2 orsaker: 1, jag skulle inte göra annat och 2, skulle bara vara en tidsfråga innan det krävs 3 ggr om dagen för att mätta hennes motionskrav osv.

Ju mer han utsätts för desto mer kommer han sluta vara tittig (härlig svenska), sen är ju piggheten kanske kvar men det är ju aldrig fel med en pigg häst :) Ha så skoj!
 

Liknande trådar

Foder & Strö Jag har lite bryderier med att välja hösilage i år till våra normalfödda ponnysar ( D ponny) .De är ute mycket, 14 timmar på dagen på...
Svar
10
· Visningar
626
Senast: Sesca
·
Hästhantering Detta är en ganska lång historia och jag kan ha svårt för att vara kort och koncist. 2022 blev mitt halvblod ensam och behövde...
3 4 5
Svar
99
· Visningar
15 109
Senast: Juli0a
·
Utrustning Är det någon här som har hästar som går barfota och rids/tränas mer regelbundet? (Alltså inte föl/unghästar eller små sällskapsponnyer...
Svar
9
· Visningar
1 285
Senast: Miingla
·
Gnägg Jag börjar fundera lite lätt på vad min nästa häst ska bli. Jag har varit medryttare som ungdom, ridit på ridskola, jobbat utomlands med...
Svar
10
· Visningar
1 166
Senast: linlar1
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Tvättstugedrama
Tillbaka
Upp