Ni med kolikhästar!

J

Jeeves

Skulle vilja höra era erfarenheter gällande havrekross till era kolikhästar? Jag har ett bra foder men dyrt och funderar på om jag själv kan blanda ut det med havrekross. Han får betfor redan, utöver helfodret.

Jag är inte intresserad av värden och tabeller utan mer era erfarenheter kring hur magen på känsliga hästar klarar av nedbrytning och intag av havrekrossen, jämfört med annat kraftfoder.

Sv: Ni med kolikhästar!

skulle nog inte fodra spannmål ill en kolikhäst, eftersom hästen inte rikitgt kan bryta ner stärklese och det kan rinna över från tunntarmen till grovtarmen och då orsaka störningar eftersom jäsningen är häftigare där än i tunntarmen. till en kolik häst skulle nog jag satsa på bara grovofder om det gick och lusern, gärna fri tillgång på grovofder så magenålls igång. En häst i stallet får väldigt ofta kolik iaf under vinter halvåret tror det har att göra med att den då inte har tillgång till att äta dygnet runt som den sen har nu när det finns gräs...

Jag skulle undvika kraftoder i största möjliga mån. Jag har en ett-åring med känslig mage. Hon får lusernhack, uppblötta lusernpellets, betfor och linfröpellets, allt blandat i MYCKET vatten. Naturligvis också fri tillgång på ett bra hö. Hon håller sig bra i magen och är fin i hullet.

Svarar alla; utan kraftfoder försvinner han, är mkt svår att hålla i bra hull, oavsett hur bra grovfodret är. Lucern tål han inte. Betfor går bra, han blir olidligt stökig av det men det får vi stå ut med. Linfrökaka får han också som tillskott. Han har gått på Krafft Grund och från det till Krafft 125 och nu återgått till sitt gamla foder Spillers Youngstock som är det foder han hållt sig bäst i hull på. Fick sluta med det eftersom det inte gick att få tag på regelbundet men nu har jag hittat ny leverantör.

Nu är detta foder DYRT och han äter ganska stora mängder så min tanke var att blanda upp med havrekross för att hålla nere kostnaderna något. Kan inte se i mina papper med råd från veterinären på Hbg att det står ngt om utfodring med havre. De rekommenderar betfor + hög grovfodergiva så jag håller helt med på den biten, problemet är att 10-12 kilo/dag räcker inte för att hålla honom i hull och han får inte i sig större hömängd än så.

Så, är det ngn som har fått rek av veterinär där de avråder från just havre?

Aldrig har någon veterinär avrått från havre som kraftfoder.
Vi har givetvis haft ett antal kolikhästar genom åren men eftersom kolik är ett samlingsnamn för "magproblem" kan ingen veterinär rakt upp och ner förbjuda just havre.
Däremot vet jag ett antal hästar som fått kolik av pelleterat kraftfoder som förvarats i mögelangripna silos.

Havre har ju ändå hästar ätit i långeliga tider både hel/krossad.
Personligen ser jag det som ett förträffligt foder kombinerat med betfor, mineraler och eventuella övriga tillskottsfoder.

Ja, jag är ju så "gammal" att jag utfodrat enligt just det; havrekross, betfor + Vitamineral ( tror jag att det hette ) men sen har det kommit en uppsjö av helfoder och man( jag ) blir osäker/förvirrad på alla uppgifter:(

Jag utfodrar ju mina hundar med dyra helfoder, står inte och kokar kött/grönsaker/ris och lever som min mamma gjorde till sina hundar så allt nytt är klart inte av ondo.

Problemet är för min del, bl a, att priserna nu är så skyhöga att det börjar bli ett problem när jag har just en sån här svårfödd häst, och kolikproblematik på det.

Vi var på mässan i Västerås, där såldes Krafft mûsli bl a, när jag frågade om priset svimmade jag nästan :eek: ungefär samma kilopris som ett paket på Coop :confused:

Det är säkert jättesmaskigt för en del hästar, men om man har fler än en eller en som smäller i sig kilovis varje dag blir det för dyrt!

Jag förstår inte var vi är på väg, visst finns mycket fint och snitsigt att köpa men det behövs inte alla gånger.

Det viktiga med utfodring är balans i foderstaten, regelbundna tider och tillgång till bra stråfoder.

Har din häst haft flera kolikanfall utan att ni konstaterat vad det beror på?

Han har under förra året haft tendens till kolik om han står på box längre än normalt, t ex i väntan på hovslagare eller av annan anledning. Samma om han slarvat med att dricka varma dagar. Stress har också utlöst milda kolikkänningar.

Mardrömmen kom förra försommaren med svår kolik och tarmvred. Vi undkom buköppning med nöd och näppe och han klarade ut det med behandling/inläggning på Hbg. Man konstaterade att det inte fanns sand i onormal mängd i tarmarna, vid "sköjlning" kom det upp rätt stora mängder rester av lucernhack som han tydligen inte klarat av att smälta ordentligt. Han hade även förekomst av bandmask så man vet egentligen inte vad som var den direkta orsaken eller om det var en kombination.

Sedan dess har jag varit extremnoga med att han inte får stå inne på box för många timmar, att han dricker tillräckligt, att han alltid får betfor väl uppblött + som sagt stor högiva. Peppar, peppar så har han inte haft kolik sedan dess, ngn enstaka gång visat tecken på buksmärta om han har stressat av någon anledning. Sen är det det här med att hålla honom i hull...nu är han fin men man måste hela tiden vara vaksam.

Så nej, ingen direkt orsak egentligen bara att han är känslig och av någon anledning har lite svårare att ta upp näring eller att tillgodogöra sig den fullt ut i a f.

Och jag håller med ang priserna - det är snart hårresande dyrt! Det är ju inga marsvin vi har precis utan det går ju åt en del foder.

För andra gången i dag håller jag med Holger. Jag har en kolikbenägen gamling som äter havre utan problem. Min vet har heller aldrig avrått. Det är givetvis en fråga om hur mycket de äter. Man behöver ju kanske inte proppa i dem kilovis om dagen. Min tål inte heller lucern. Får något som kan vara kolik men lika gärna skulle kunna vara någon form av urinsten då koliken är märklig.

Sedan jag började ge honom Profeed har han dock inte haft ett enda koliksymptom.

Har du provat kornkross?
De brukar ju ge bra hull på ganska liten mängd.
Jag hade gett loppfrön och bakjäst också utöver linfrökaka, jästen hjälper magen att bli/vara i bra form och är billigt att ge.
Loppfrön hade jag gett periodvis (ofta vet man ju när koliktiden börjar närma sig och man kan ge då) för att förhindra att sand kan ställa till det.

Min kolikhäst blev så mycket bättre av bakjästen, hon höll sig också i bättre hull när hon fick det, det verkade som om hon kunde ta upp näringen i övrigt foder bättre då och det är ju inte så konstigt egentligen då en frisk mage tar upp bättre än en i obalans.

Han har under förra året haft tendens till kolik om han står på box längre än normalt, t ex i väntan på hovslagare eller av annan anledning. Samma om han slarvat med att dricka varma dagar. Stress har också utlöst milda kolikkänningar.

Mardrömmen kom förra försommaren med svår kolik och tarmvred. Vi undkom buköppning med nöd och näppe och han klarade ut det med behandling/inläggning på Hbg. Man konstaterade att det inte fanns sand i onormal mängd i tarmarna, vid "sköjlning" kom det upp rätt stora mängder rester av lucernhack som han tydligen inte klarat av att smälta ordentligt. Han hade även förekomst av bandmask så man vet egentligen inte vad som var den direkta orsaken eller om det var en kombination.

Sedan dess har jag varit extremnoga med att han inte får stå inne på box för många timmar, att han dricker tillräckligt, att han alltid får betfor väl uppblött + som sagt stor högiva. Peppar, peppar så har han inte haft kolik sedan dess, ngn enstaka gång visat tecken på buksmärta om han har stressat av någon anledning. Sen är det det här med att hålla honom i hull...nu är han fin men man måste hela tiden vara vaksam.
.

Men jisses, det var en allvarlig historia! Då förstår jag om du oroar dig för vad han äter.
Men jag tror fortfarande att havre hel/krossad är ett bra kombinationsfoder till en häst under förutsättning att han inte moffar i sig 4 kilo åt gången...och det är jag helt övertygad om att han inte gör ;)
Personligen tror jag på att inte krångla till saker för mycket, bättre med ett "rent" foder där man lätt kan kontrollera ffa den hygieniska kvaliten än "skrap från golvet" (som vi sa förr)

Lycka till och hoppas magen sköter sig fortsättningsvis!!:D

Tack för råden, ibland behöver man en liten "knuff" i rätt riktning och då är det rätt bra att kunna gå in här och "fundera" tillsammans:)
:bow:till er andra också för era råd.

Liknande trådar

Hundhälsa Jag har funderingar om jag ska kastrera min 2-åriga storpudel. Jag är fullt medveten om att kastrering inte nödvändigtvis är en lösning...
2
Svar
22
· Visningar
1 984
Senast: hastflicka
·
Hundavel & Ras Hoppas det är okej med en till sådan här tråd. Jag visste inte om jag skulle posta eller ej, känns som om jag mest skrivit, tagit bort...
2
Svar
34
· Visningar
4 054
Senast: Sasse
·
Hästmänniskan Jag hoppas kunna bolla lite tankar med andra hästkunniga här. Jag, min man, och vår 17-åriga dotter kommer inom kort att flytta till en...
2 3 4
Svar
66
· Visningar
6 896
Senast: mamman
·
  • Artikel Artikel
Dagbok Efter allt trassel med boende vid flytten till min nya stad så trodde jag att jag hade köpt mig ett hus som jag skulle kunna trivas i...
Svar
4
· Visningar
2 102
Senast: kma
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• kattförsäkring
  • Uppdateringstråd 31
  • Oseriös avel 2023