Ni med klippta, otäckade hästar?

Alexandra_W

Trådstartare
Ni som har hästar som är klippta i någon form, men otäckade, hur pass 'omfattande' klippning har ni? Dvs hur mycket päls klarar de att bli av med utan att frysa? Naturligtvis är det individuellt, men vill ändå höra erfarenheter.

Sv: Ni med klippta, otäckade hästar?

Lady gick helt klippt ute vid 25 graders kyla i full träning fast bara ett par timmar med fri tillgång på mat. Hon var inte i närheten av att frysa. de hästar som gått utan täcke vid annat väder förutom isren o blåst har varit spårklippta? Alltså mage och halva halsen och det har gått bra.
En annan som jag hade spårklippt skulle ha fått korsförlamning direkt om jag släppt utan täcke, men han var speciell.
JAg brukar ha ett tunnare regntäcke med fleecefoder el så om det regnar.

De här hästarna har ju haft mat att äta 80 % av tiden de var ute.

shettisen i stallet e klippt längs halsen och magen, samt framför/vid "sadelgjorden".

svettas annars grymt mycket...

min häst spårklipps vanligtvis och går utan täcke hela vintern hur kallt det än är. I år blev det något mer än vanlig spårklippning dvs det är en bit upp på halsen istället för enbart strupranden, men jag tror hästen håller sig varm ändå. Det är inget ställe som avger mycket värme. På resten av kroppen har hon rejält med päls. Har ingen bild av klippningen just nu, men kan lägga in en imorgon.

Jag tog ju en bild förut. glömde det. Här är den
29795156.jpg

när pållen klipptes i sept så blev det lite på halsen o under magen (bild), han fick då gå otäckad med undantag vid riktigt busväder.

nu är pålllen täckesklippt (bild) o har ett regntäcke just nu. en solig dag fick han vara utan o han skulle säkert kunna vara utan mer men jag har blivit lite puttinuttig nu när jag klippt honom lite mer. :p

Ungefär så klipper jag min nordsvensk också. Han går alltid otäckad, han är JÄTTEVARM i sin mammutpäls och njuter i stora drag när den ryker.

En ofrusen häst av mer ädel ras hade jag nog haft regn/fleecefodrat regn på vid snö/regnväder med samma klippning, men annars låtit gå naken. Om den hade hull för det och inte jättetunn vinterpäls, ungefär.

Här kommer lite dåliga bilder tagna vid utsläpp. Naturligtvis så kom första snön idag och det blåser. Jag känner mig verkligen som en snäll matte.. :crazy:

Får nog öka nattmaten dock, han hade vänt upp och ner på sin box inatt..

Men så här blev klippningen, utan att ha gjort någon finish, och det är den jag undrar kring otäckad.

Thumbnail.aspx

Thumbnail.aspx

Ska nog inte vara nåt större problem om det inte regnar och blåser kallt.

Låter bra. Naturligtvis var det SKITväder imorse, nollgradigt, snöblandat regn och vind. Åkte ut vid 8, kom in vid 12 (hovslagare) - men han frös INTE då i alla fall =)

Den stösta problemzonenär ju korset och ryggen och där rä han ju täckt så det går nog bra.

Jag har klippt min ungefär som bigganl. Klippte honom idag och hoppas på att han inte ska frysa utan täcke.

Däremot så kommer han ha täcke om det regnar, snöar eller blåser mycket. Då kommer han att ha ett fleecefodrat regntäcke eller endast regntäcke beroende på vädret iom att jag främst vill skydda mot vätan och blåsten. Det verkar som att de brukar klara sig rätt bra sålänge det inte regnar och har sig;)

Min har förresten även fritillgång på hö både ute och inne vilket jag tror bidrar mycket till att man kan ha de utan täcke om de är klippta.

Tror nog att det går bra så som du klippt sålänge det är en häst som brukar gå otäckad. Hur har det gått förresten? Håller pållen sig varm?:)

Skickar ett par bilder på nyklippta killen efter dagens ridtur;)
29809606.jpg

29809610.jpg

29809604.jpg

Ursäkta dålig bildkvalité och ja, han har lite svårt att stå stilla;).. Därför korten är i så dålig vinkel...

Min har förresten även fritillgång på hö både ute och inne vilket jag tror bidrar mycket till att man kan ha de utan täcke om de är klippta.

Tror nog att det går bra så som du klippt sålänge det är en häst som brukar gå otäckad. Hur har det gått förresten? Håller pållen sig varm?:)

Den här herrn har inte fri tillgång någonstans. Men ja, hitills har det funkat fint. Första dagen var ju nollgradigt, snöblandat regn och hård vind. Han var ute från 8 - 12 och sen 14 - 20 ungefär (hovis där mitt på dagen), och frös ingen av gångerna jag tog in. Sen har det varit plusgrader dygnet om, lite regn ibland men inte ihållande och inte sett honom frysa iaf. Däremot är han väldigt hungrig på morgonkvisten och gräver upp sin bädd - så jag TROR att han så att säga inne nattetid vill äta mer för att hålla värmen?

Ja, så kan det säkert vara. Aptiten ökar nog lite iom att de även äter för att hålla värmen. Så lite extra grovfoder kanske inte hade varit helt fel;)

Min har inte heller frysit idag första dagen ute och det är jag tacksam för om han slipper täcke så mycket som möjligt:)

Fast snarare äthastigheten och hur länge han står utan mat insåg jag igår. Av en slump var jag igår ner i stallet en h efter nattfodringen. 1 h och 15 minuter och ALL mat var slut, 4 kg hösilage (blött) var soprent slut.

Dvs han står utan mat hela natten, så har det ju varit innan med, men antar han vänder boxen för att han börjar känna sig 'extra' hungrig och frusen där på morgonen nu (han har halm iofs, men)

Ja, hans aptit kanske ökar mycket med klippningen. Du kan inte blanda hösilaget och halmen? Så att han får pilla ur det goda silaget från halmen och samtidigt få i sig lite halm vilket borde göra att det tar längre tid för honom att äta = mättare pålle?

Varför använder du inte din uppfinning:confused:- foderautomaten. Åtminstone till det som ryms i den.

varför är han klippt när han inte rids/arbetas?

för att bränna mer och minska hullet eller? har nog missat....?

Liknande trådar

Hästvård Hej! Min häst har ett återkommande problem där han får som strävhårig päls ca 1-3 månader efter klippning nr 2 (som blir runt nov-dec)...
2
Svar
29
· Visningar
1 441
Hästvård Jag har fått lära mig att hästen ska vara ren och torr innan klippning, dvs. ren som duschad med schampo. Detta för att få en jämn och...
2
Svar
28
· Visningar
1 863
Senast: Ketrawzc
·
Hästvård Hej allihopa! Jag har hamnat i en tråkig situation, och behöver lite tips på hur jag kan tänka för att inte bli för deppig. Nu till...
Svar
13
· Visningar
1 121
Senast: Kilauea
·
Hästvård Jo jag lånade i våras ut min 9-åriga shetlandsponnyn till en fodervärd och har hitintills verkar gått jätte bra😊 Får regelbundna...
2
Svar
23
· Visningar
2 367
Senast: Stergo
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar