Ni med hypotyreos...

Nej jag håller med dig. Nu var ju läkaren borta en vecka, men skulle lämna över det till en annan läkare som skulle hört av sig. Men det hände ju inte. Tror de ska kolla antikroppar/TRAK denna gången. Men läkaren tyckte det var en liten förhöjning. Jag tycker det är en ganska hög. Ska bli intressant att se vad värdena ligger på idag.

Pratat med läkaren nu. Han hade inte värdena på proven igår. Men skickat en remiss till endokrin nu iaf. Förhoppningsvis får jag tid hyfsat snabbt.
Fått Inderal ( betablockerare) utskrivet mot den höga pulsen.

@Pigalle det var en konstig "liten" förhöjning. Men ibland undrar man hur läkarna tänker. Senaste läkaren jag träffade sa att jag hade en "liten förhöjning" av TSH, de låg då på 10, då varit utan levaxin i 1 år, efter 4 års helvete med levaxin. Nya prover blev tagna, och trots att jag sagt att jag inte tänker äta levaxin så fick jag en dos på 50 µg utskrivet.

Oj det var ett högt TSH? På vilket sätt blev du dålig av levaxinet?
Nä jag fattar inte hur läkarna tänker inbland,,

Jo precis.
Kände mig som en levande död, en zombie med värk och smärta i hela kroppen, kunde inte tänka klart eller fokusera, helt orkeslös. Det spelade ingen roll hur mycket levaxinet höjdes det blev aldrig bättre, bara sämre. TSH 4,5 - 0,89, T4 9-15.

Var och lämnade blodprover idag igen :/
Fick se värdena från förra gångerna med. TRAK låg på 4,8 och ska visst ligga under 1,8. Det andra TPO?låg på 201 och ska vara under 34?
Sköterskan tyckte jag kan ringa endokrin nästa vecka och se om jag kan få en tidigare tid. Har 4/6 nu och så drygt att vänta:(

Har du fått någon effekt av betablockerarna?

Förstår att det är drygt att vänta! När jag väl fick besked att endokrin äntligen ville hjälpa mig, så dröjde det 2 månader innan besöket. Frustrerande, men jag hade iofs fortfarande lite hjälp under tiden, då jag hade växlande värden (låg/hög ämnesomsättning) under tiden. Så jag fick fortfarande "hjälp" av Levaxinet litegrann när jag hade låg ämnesomsättning, även om det växlade snabbt.

Jag tycker absolut att du borde testa att ringa endokrin. Det kan ju inte skada att fråga om de har återbudstider tex.

Ja drygt att vänta. Jo lite hjälper nog Inderalen men inte som läkaren sa att jag skulle känns mig helt frisk pga de:grin:
Ringer i mitten på nästa vecka och ser om de fått några inställningar av besök.

Din vc-läkare verkar inte riktigt ha koll på Graves/hypertyreos... Hypotyreos - ofta en del koll, men hypertyreos ger ofta direktremiss = vc har ingen erfarenhet, mer än senare uppföljning när endokrin behandlat patienten.

När det gäller besöket så tyckte jag själv att det var användbart att ha koll på behandlingsalternativen när jag träffade endokrin första gången. Det beror givetvis på ens inställning också (jag vill ha koll tex), men jag hade står nytta av informationen, så jag kunde diskutera alla aspekter kring dem. Så det är mitt tips, att läsa på om thacapzol, radiojod och operation.

Tack för tipset! Ska se om det dyker upp ngt intressant på Nyhetsmorgon.

Din vc-läkare verkar inte riktigt ha koll på Graves/hypertyreos... Hypotyreos - ofta en del koll, men hypertyreos ger ofta direktremiss = vc har ingen erfarenhet, mer än senare uppföljning när endokrin behandlat patienten.

När det gäller besöket så tyckte jag själv att det var användbart att ha koll på behandlingsalternativen när jag träffade endokrin första gången. Det beror givetvis på ens inställning också (jag vill ha koll tex), men jag hade står nytta av informationen, så jag kunde diskutera alla aspekter kring dem. Så det är mitt tips, att läsa på om thacapzol, radiojod och operation.

Tack för tipset! Ska se om det dyker upp ngt intressant på Nyhetsmorgon.

Ja tyckte inte läkaren hade så stor koll faktiskt. Nu har jag sökt och hittat mycket bra info om hypertyreos. Vad den beror på och olika behandlingssätt.
Har läst på om alla tre behandlingssätt. Så får vi se vad de kommer fram till på endokrin.

Jag har också Graves , fick reda på det vi en rutinundersökning via företagshälsan , jag har varit onormalt andfådd ett tag och som stum i hela kroppen ....stumheten har gått över men andfåddheten är inte riktigt borta
fick thacapzol som jag käkat i tre veckor o imorgon ska jag ta nya prov o börja med levaxin direkt efter ( om jag törs)

har ingen aning om mina provsvar mer än att på företagshälsan hade jag o,2 i TSH är det enda jag vet

Alltså. Jag känner att jag nog borde läsa på mer om detta.

Jag har sedan ett antal år tillbaka Levaxin. Mår som bäst om jag äter någonstans mellan 250-300 mg. Läkaren blir dock en smula uppbragt och säger att dosen bör minskas. Han hade aldrig ens hört talas om någon som åt i närheten av min stora dos. Själv upplever jag ibland omotiverad hjärtklappning korta stunder om jag tar stor dos. Men jag MÅR bra.

Det som händer när jag minskar dosen är att jag får värk, blir stel, trött och behöver äta ångestdämpande. Värken är det mest bekymemrsamma eftersom den minskar min rörlighet och gör mig trött.
Men när jag äter så mycket att jag mår bra, blir läkaren ledsen. Numera diskuterar jag inte ens detta med någon läkare utan bara kontaktar vården för receptförnyelse.

Finsn säkert en del att lära sig om detta.

Finns grupper på facebook , sköldkörtelforumet, vi som har Graves ( över produktion) o nån mer
( inte alltid bra o läsa där heller )

Vad bra!
Själv valde jag thacapzol + Levaxin-alternativet, eftersom radiojod inte är aktuellt pga ögonproblem, och jag önskar ingen graviditet än på ett väldigt bra tag. Dock var rekommendationen i mitt fall operation, så jag är förberedd på att jag troligen åker på operation efter denna tid, eftersom mitt TRAK stadigt ökade i ett år, istället för att minska som tydligen skulle vara brukligt.

@martha

Jag hade under 0,01 på TSH. Även andfådd, dålig ork, hög puls. Frekventa toabesök. Blir mentalt uttröttad väldigt fort och är ljud- ljus känslig. Otålig och vill att allt ska gå fort. :o

@tanten

som jag förstått det ger för högt intag av levaxin symptom som ökar på produktionen igen. Det ska väl va en balansgång där. :)

@SweetPanther

Tror inte de rekommenderar jodlösningen till folk under 40 heller?
Operation ger snabbare resultat än tablettbehandling, men lite läskigt att operera sig?:cautious:
För att sedan få en underproduktion. Ska bli intressant att få se vad de säger.

För mig (28) ville de absolut rekommendera jodlösningen, tills jag påpekade att jag fick ögonproblem efter en CT (CTn var pga något annat kanske skall tilläggas). Om man inte har småbarn, eller önskar graviditet närmsta 6 månaderna, så har det tydligen blivit vanligare att välja radiojod. Misstänker att det är pga de långa väntetiderna på operation, i kombination med att det inte är lika invasivt och dessutom en permanent lösning. Det är ändå 50% återfallsrisk på Thacapzol... (men det beror på mängden TRAK tex, så det är ju olika bedömningar i det enskilda fallet).

Liknande trådar

Hundhälsa Jag blir så jävla less ang min sjuka hund. Det började här i vår att min hund (efter långvarig trötthet som inte visade sig bero på alla...
Svar
19
· Visningar
4 890
Senast: Nominous
·
Övr. Katt Izze är nu inne på sin 3:e antibiotikabehandling mot detta otyg! Försöker ta det hela lite "kort" Fick det bekräftat just före...
Svar
5
· Visningar
5 894
Senast: plymen
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Uppdateringstråd 30
  • Hönstråden II
  • Storlek på rastgårdar?